Startuje "Szkoła dla Innowatora"

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ruszyła rekrutacja do pilotażowego projektu Szkoła dla innowatora. Dzięki intensywnej pracy ze szkołami powstaną rozwiązania i rekomendacje, które pokażą, jak kształtować i rozwijać kompetencje proinnowacyjne w systemie oświaty. Do pilotażu zostanie wybranych 20 szkół. Rekrutacja trwa od 3 do 13 grudnia 2019 roku. Realizatorem projektu jest Centrum Edukacji Obywatelskiej. Projekt powstał jako inicjatywa Ministerstwa Rozwoju oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Cieszymy się, że wygraliśmy konkurs na realizację projektu Szkoła dla innowatora. W Centrum Edukacji Obywatelskiej jesteśmy przekonani, że szkoły mogą i powinny kształcić kompetencje proinnowacyjne młodych ludzi. Wesprzemy nauczycieli i dyrektorów w ich rozwijaniu w sposób systematyczny. Chcemy, aby w naszym projekcie czuli się oni autorami zmiany, bo wiemy, że tylko wtedy ta zmiana będzie skuteczna i trwała. Dlatego zaoferujemy im wsparcie merytoryczne i inspiracje, dzięki którym wypracują takie rozwiązania, które będą najlepsze dla ich uczniów i szkół – mówi dr Jędrzej Witkowski, prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Dlaczego projekt jest potrzebny?

Projekt Szkoła dla innowatora powstał na podstawie rekomendacji z raportu, jaki na zlecenie Ministerstwa Rozwoju przygotował zespół ekspertów pod kierunkiem prof. Jana Fazlagica. Raport dotyczy kształtowania wśród uczniów polskich szkół kompetencji sprzyjających tworzeniu przez nich innowacji na różnych etapach życia, zarówno w trakcie edukacji szkolnej, jak również w trakcie kariery zawodowej. Z opracowania wynika, że dalszy rozwój polskiej gospodarki oparty na technologiach i innowacjach wymaga kształtowania takich kompetencji jak: kreatywność, zdolność rozwiązywania problemów, skłonność do podejmowania ryzyka, wytrwałość czy umiejętność współpracy w grupie i współtworzenia.

Plan realizacji projektu – krok po kroku

W pierwszym etapie projektu, wspólnie z ekspertami krajowymi i zagranicznymi oraz nauczycielami biorącymi udział w pilotażu, zostaną opracowane metody nauczania kompetencji proinnowacyjnych oraz materiały dla uczniów i nauczycieli. W kolejnym etapie zostaną one przetestowane w skali mikro, czyli w wybranych szkołach na terenie całego kraju, po uprzednim przygotowaniu nauczycieli i dyrektorów szkół. Pilotaż zostanie przeprowadzony najpierw w wybranych klasach w 20 szkołach podstawowych, które zgłoszą chęć przystąpienia do tej inicjatywy. Pierwsze lekcje z wykorzystaniem nowoopracowanych rozwiązań odbędą się w roku szkolnym 2020/21 w siódmych klasach szkoły podstawowej.

Zgłoszenia do Szkoły dla innowatora można przesyłać w dniach 3-13 grudnia 2019 r. za pośrednictwem formularza aplikacyjnego na stronie www.szkoladlainnowatora.ceo.org.pl Lista placówek, które wezmą udział w pilotażu, zostanie ogłoszona w pierwszej połowie stycznia 2020 r.

Projekt będzie realizowany do sierpnia 2022 r. Jego budżet wynosi blisko 10 mln zł i będzie finansowany ze środków Unii Europejskiej z programu Inteligentny Rozwój. Na podstawie zebranych doświadczeń i rezultatów pracy powstaną rekomendacje dla ministra właściwego do praw oświaty i wychowania. Będą one zawierały propozycje zmian systemowych dotyczących kształtowania kompetencji proinnowacyjnych oraz rekomendacje dla organów prowadzących szkoły.

Kto będzie realizował projekt?

Szkoła dla innowatora, będzie realizowana przez konsorcjum, którego liderem jest Centrum Edukacji Obywatelskiej – organizacja pozarządowa, która od 25 lat wprowadza do szkół nowoczesne metody nauczania oraz wspiera dyrektorów i nauczycieli wszystkich typów i poziomów szkół w zapewnianiu i podnoszeniu jakości nauczania oraz jakości uczenia się uczniów. Pozostałymi konsorcjantami są: Fundacja Dobrej Edukacji oraz Stowarzyszenie Wolne Inicjatywy Społeczne z Radowa Małego. Natomiast podmiotami wspierającymi konsorcjum są: firma doradcza Deloitte oraz Zwolnieni z Teorii. Więcej informacji na stronie: www.szkoladlainnowatora.ceo.org.pl.

 

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie