Młodzi e-liderzy rozwijają kompetencje cyfrowe

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Technologie i narzędzia cyfrowe mają coraz większy wpływ na nasze życie osobiste i zawodowe. W przyszłości postęp technologiczny prawdopodobnie jeszcze przyspieszy i wymagać będzie od użytkowników szerokich kompetencji, nie tylko cyfrowych ale i kreatywnych oraz przedsiębiorczych, aby móc twórczo korzystać z dobrodziejstw cyfrowego świata.

Fundacja Think! w partnerstwie z Uniwersytetem Szczecińskim realizuje od stycznia 2019 roku projekt "Młody e-lider". Jego celem jest podniesienie kompetencji dzieci i młodzieży w wieku 7-19 lat z dziedzin: cyfrowej, przedsiębiorczej i ekonomicznej. Chodzi o zainspirowanie beneficjentów projektu do większej inicjatywności, samodzielności i kreatywności.

W ramach projektu opracowano programy kształcenia, scenariusze zajęć i kursy e-learningowe. Do jego realizacji mogą przystąpić szkoły z województwa zachodniopomorskiego i ościennych. Projekt spotkał się już z dużym zainteresowaniem dyrektorów szkół i nauczycieli.

Pierwszą grupą, która wzięła udział w całym cyklu zajęć rozwijających kompetencje cyfrowe, byli uczniowie szkół podstawowych z Wielkopolski. Dzieci i młodzież w trakcie warsztatów uczyły się programowania z użyciem aplikacji tabletowych, platform internetowych, a także robotów edukacyjnych. Wykorzystywały różne narzędzia IT do celów edukacyjnych, a także stawały się autorami cyfrowych treści, dowiadując się przy okazji, jak świadomie i krytycznie korzystać z tego, co znajdą w internecie. Razem z bohaterami kursu e-learningowego mogli poprzez gry i zabawy utrwalić poznawane na warsztatach treści.

Dzieciom i młodzieży podobały się formuła interaktywnych zajęć, ale jeszcze więcej entuzjazmu wywołała w nich wizyta na Uniwersytecie Szczecińskim na Wydziale Zarządzania i Ekonomiki Usług. Weszły w rolę studentów: otrzymały indeks Młodego e-lidera, słuchały mini-wykładów w sali wykładowej i pracowały w grupach nad różnymi zagadnieniami. W zależności od wieku uczestników poruszano tematy dotyczące rozumienia podstawowych zagadnień rynkowych, między innymi: jak być przedsiębiorczym?; jaki wpływ ma reklama na odbiorcę?; jak myśleć ekonomicznie?; jaki jest wpływ podejmowanych przez nas wyborów, decyzji na naszą życiową i zawodową sytuację oraz na rynek dóbr i usług? Te poważne zagadnienia dzieci i młodzież przekładały na swoje doświadczenia, pogłębiając ich rozumienie na bliskich im przykładach.

Uczniowie mieli też niepowtarzalną okazję zapoznać się z nowoczesnymi przestrzeniami Uczelni - odwiedziły m.in. labolatorium medialne - z profesjonalnym studiem nagrań foto i wideo, laboratorium badań i analiz diagnostycznych, gdzie mogły testować m.in. symulator wózka widłowego, centrum pieniądza, focusownię. Po wizycie na Uniwersytecie zwiedzały Szczecin, zapoznawały się z jego zabytkami, odwiedziły port morsko-rzeczny.

W najbliższych miesiącach inne szkoły z województwa zachodniopomorskiego i sąsiednich rozpoczną podobny cykl zajęć o tematyce cyfrowej, przedsiębiorczej i ekonomicznej oraz odwiedzą Uniwersytet Szczeciński.

Program Młody e-lider to ciekawe doświadczenie edukacyjne dla jego uczestników - podsumowuje Małgorzata Polak, wiceprezes Fundacji Think!. - Mamy nadzieję, że uczniowie biorący udział w przygotowanych przez nas zajęciach odkryją w sobie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami i będą chcieli je zgłębiać, a może nawet związać z nimi swoją przyszłość na rynku pracy. Takie właśnie stawialiśmy cele temu projektowi - żeby przybywało osób przedsiębiorczych, prawdziwych liderów w swoich środowiskach społecznych i zawodowych.

 

(Źródło: Fundacja Think!)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie