Skuteczna broń w walce ze smogiem – edukacja

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak walczyć ze smogiem, a przy okazji rozwijać kompetencje cyfrowe uczniów w całej Polsce? Państwowy Instytut Badawczy NASK podsumowuje działania Edukacyjnej Sieci Antysmogowej (ESA) w sezonie 2019/2020. Patronem programu jest Ministerstwo Cyfryzacji.

461 placówek na terenie całej Polski, ponad 41,6 tys. uczniów i 25,5 tys. dorosłych uczestniczących w zajęciach dotyczących smogu i jego wpływu na nasze zdrowie. Tak najkrócej można podsumować działania edukacyjne w sezonie grzewczym 2019/ 2020.

W pierwszym momencie można by zadać sobie pytanie, co cyfryzacja ma wspólnego ze smogiem? Ma i to wiele – przede wszystkim pozwala skutecznie z nim walczyć – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Nowoczesne technologie wykorzystujemy nie tylko do monitorowania poziomu smogu, ale i do edukacji ekologicznej, przy okazji podnosząc kompetencje cyfrowe dzieci i dorosłych.

Świadomość problemu to początek zmiany. Dlatego tak ważne jest upowszechnianie informacji na temat smogu, przyczyn jego powstawania i sposobów ograniczania. W naszym projekcie postawiliśmy na edukację. Co ważne – wiedzę o tym, jak przeciwdziałać smogowi, przekazujemy nie tylko dzieciom i młodzieży w szkołach, ale także dorosłym – mówi Barbara Leśniczak, kierownik Edukacyjnej Sieci Antysmogowej.

Jak to działa?

W szkołach i przedszkolach biorących udział w projekcie ESA instalowane są mierniki pyłów zawieszonych, które stale monitorują poziom zanieczyszczenia powietrza. – Wynik pomiaru jest na bieżąco aktualizowany – można go sprawdzić na wyświetlaczu znajdującym się na terenie szkoły. Aktualne i archiwalne dane z pomiarów są dostępne na stronie www.esa.nask.pl – wyjaśnia Barbara Leśniczak.

Prowadzone pomiary są punktem wyjścia do zajęć edukacyjnych, prowadzonych przez nauczycieli w swoich placówkach. W czasie zajęć uczniowie dowiadują się, czym jest smog i czym grozi oddychanie zanieczyszczonym powietrzem. Na bieżąco śledzą wyniki i widzą, w jakim stopniu problem zanieczyszczonego powietrza dotyczy ich najbliższej okolicy.

odzice i uczniowie nie spodziewali się, że nawet w małej wsi mogą występować dni, w których stężenie pyłów PM2 i PM10 przekracza dozwolone normy, i że zjawisko smogu nie jest nam zupełnie obce. Prelekcje przeprowadzone podczas zebrań z rodzicami na wielu z nich zrobiły spore wrażenie – mówi Robert Dmitrzak, nauczyciel z SP w Owińskach, koordynator projektu na terenie szkoły.

Od przedszkola

Edukację warto zaczynać już w przedszkolu. Młodzi ludzie są coraz bardziej świadomi ekologicznie i nie chcą żyć w zatrutym środowisku. Dlatego w czasie realizacji projektu pracują naprawdę aktywnie – angażują się w zajęcia, uczestniczą w konkursach plastycznych oraz fotograficznych, tworzą filmy i plakaty antysmogowe. Organizują również w swoich miejscowościach marsze, drużyny i patrole antysmogowe, starając się w te sposób wpłynąć na lokalną społeczność i stan powietrza w swojej okolicy.

Takie podejście, w którym angażujemy w całą społeczność szkolną – nauczycieli, uczniów, rodziców – procentuje. Z dnia na dzień wzrasta świadomość problemu. Coraz więcej osób zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, że smog truje i powoli niszczy nasze zdrowie. I że jest to problem nas wszystkich. Dzięki temu, że ESA edukuje również dorosłych, wiedza na temat smogu może szybko przełożyć się na konkretne działania i decyzje. Rodzice nie chcą narażać swoich dzieci na oddychanie zanieczyszczonym powietrzem, podejmują odpowiedzialne decyzje w kwestii ogrzewania swoich domów. Z kolei aktywizacja społeczności nierzadko wpływa też na inicjowanie działań władz lokalnych na rzecz ochrony środowiska – podsumowuje Barbara Leśniczak.

Kompetencje cyfrowe

Wszystkie działania projektowe wspierane są przez nowoczesne narzędzia cyfrowe, dzięki czemu pomagają szkołom we wprowadzaniu takich narzędzi w proces kształcenia i doskonaleniu kompetencji cyfrowych uczniów. W projekcie – oprócz mierników, wyświetlaczy i tablic informacyjnych w szkołach – wykorzystywane są mapy cyfrowe i dane pomiarowe dostępne do pobrania ze strony internetowej. Uczniowie stale korzystają z materiałów online – takich jak artykuły, quizy czy filmy.

W ten sposób ESA pokazuje użyteczność nowoczesnych technologii i pomaga zarówno dzieciom, jak i dorosłym w nauce posługiwania się nimi. Dzięki zdobywanym informacjom mogą oni świadomie decydować o podejmowanych aktywnościach w zależności od stopnia zanieczyszczenia powietrza.

Obok edukacji ekologicznej stawiamy również na rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów. W ramach zajęć ESA posługują się oni nowoczesnymi technologiami, uczą się korzystania z różnych źródeł informacji, przetwarzania danych. Zyskują dzięki temu świadomość przydatności technologii cyfrowych w różnych obszarach życia codziennego – mówi Barbara Leśniczak z ESA.

Główne przyczyny zanieczyszczenia powietrza w Polsce (źródła emisji PM10):

  • ogrzewanie budynków piecami na węgiel i drewno (tzw. niska emisja) – 52%
  • przemysł – 17%
  • transport drogowy – 10%
  • energetyka – 9%
  • inne źródła – 8%
  • rolnictwo – 4%

Projekt ESA powstał w 2018 r. po to, by popularyzować w szkołach i lokalnych społecznościach wiedzę na temat znaczenia czystego powietrza oraz tego, jak poprzez swoje codzienne wybory każdy z nas może poprawić jego jakość 91 tys. uczniów szkół podstawowych i przedszkoli wzięło udział w zajęciach ESA na temat smogu w latach 2018–2020, a 60 tys. dorosłych (nauczycieli i rodziców) zostało w tym czasie przeszkolonych .

Czy każda szkoła może dołączyć do programu Edukacyjna Sieć Antysmogowa? Tak, wystarczy wejść na stronę www.esa.nask.pl i wypełnić dostępny na niej formularz zgłoszeniowy.

 

(Źródło: NASK)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie