W poszukiwaniu nieobecnych uczniów - sukces akcji #sprawdzobecnosc

fot. Fundacja EFC

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Akcja #sprawdzobecnosc Fundacji EFC, o której pisaliśmy na początku czerwca, odniosła zamierzony skutek. Jej celem było zwrócenie uwagi na problem uczniów nieobecnych podczas etapu zdalnego nauczania w szkole. Głos w tej sprawie zabrali przede wszystkim uczniowie, koleżanki i koledzy tych, którzy z różnych przyczyn nie uczestniczyli w lekcjach. Wskazywali oni na problemy związane z nauką w domu podczas pandemii, zamieścili też setki komentarzy w mediach społecznościowych.

Jak podaje Związek Nauczycielstwa Polskiego problem znikających uczniów dotyczy 1% dzieci i młodzieży. Wydaje się to niedużo, ale w skali kraju jest to około 50 tys. osób. Właśnie z myślą o tych osobach Fundacja EFC rozpoczęła akcję #sprawdzobecnosc. Na Facebooku, Tik Toku i Instagramie opublikowano posty i filmiki zachęcające do interakcji z osobami, z którymi od dawna nie było kontaktu. Materiały poruszyły odbiorców do tego stopnia, że udostępnili posty na swoich profilach i aktywnie zachęcali innych do wzięcia udziału w akcji.

Film opublikowany na TikToku wyświetlono do tej pory 92,6 tys. razy (zobacz), a łącznie akcja dotarła do ok. 1 miliona młodych ludzi w całym kraju.

Dość szybko pojawiły się komentarze młodych ludzi, wskazujące na możliwe przyczyny nieobecności, między innymi: brak dostępu do sprzętu i internetu, nieporozumienia między uczniami i nauczycielami, złośliwości czy niską empatię wśród rówieśników: „U mnie nauczyciele wpisaliby nieobecność i jedynkę i nie przejmowali się tym, czy jestem czy mnie nie ma”; „Właśnie sobie uświadomiłam, jak bardzo nie mam kontaktu z ludźmi”; „To w sumie zabawne, bo ja, pomimo że nie mam kontaktu z klasą po ostatnim wyśmianiu mnie, to nikt się nie interesuje i każdy myśli, że mi się nie chce”; „Zacznijmy od kamerek... są osoby z problemami siedzące z tyłu klasy, bojące się odezwać i nagle widzi je cała klasa całe 45 minut... a strony nie chronią przed robieniem głupich zdjęć i wyśmiewaniem... sama nie uczestniczę w tych lekcjach, jednak ciągle nadsyłam prace”; „może ktoś się wstydzi? klasa może ją wyzywała albo coś i teraz chce odpocząć” – to tylko przykłady niektórych komentarzy od uczniów uczestniczących w zdalnym nauczaniu. Część z komentujących wskazywała też na niską motywację do uczenia się lub niechęć do zaproponowanej formy zajęć online: „lepiej, żeby nie sprawdzali, musiałabym zacząć chodzić na niektóre wtedy”; „szczerze to lubię korona wirusa przynajmniej nie muszę wychodzić z domu (…)”.

„Należy spojrzeć na miniony rok szkolny z pewnym dystansem, tak aby od września wrócić do nauki z odpowiednią wrażliwością i wyrozumiałością. Akcja #sprawdzobecnosc przyczynia się wzrostu empatii i dbania o relacje z innymi, pomimo izolacji szkolnej” – podsumowuje akcję Emilia Gromadowska, prezes Fundacji EFC.

Od początku etapu edukacji zdalnej w polskich szkołach Fundacja EFC wspiera uczniów i nauczycieli, udzielając niezbędnej pomocy. Blisko 100 laptopów trafiło do szkół w małych miejscowościach, gdzie nie wszyscy nauczyciele dysponowali sprzętem do prowadzenia lekcji on-line, a uczniowie nie byli w stanie brać udziału w nauczaniu zdalnym, właśnie ze względu na brak komputera. Akcja #sprawdzobecnosc to z kolei działanie odpowiadające na zjawisko wykluczenia z edukacji w czasach pandemii.

 

(Źródło: Fundacja EFC)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie