Co zyskujemy, realizując projekty edukacyjne?

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Każdy nauczyciel może pomóc odkryć uczniowi ukryte talenty. To oczywiste. Może także natchnąć i pchnąć w wielką edukacyjną przygodę dziesiątki czy setki uczniów w szkole. Wiemy, że każdy nauczyciel ma „tę” moc (choć nie zawsze ujawnioną). Ale coraz rzadziej dzieje się to w ramach edukacji przedmiotowej. Tą prawdziwą moc, uruchamiają dopiero projekty edukacyjne. To dopiero może być prawdziwa przygoda i odkrywanie nieznanych pokładów talentów i kompetencji. Warto kiedyś w nią ruszyć...

Projekty edukacyjne mogą być doskonałą okazją nie tylko dla uzupełnienia formalnej edukacji, ale także okazją do postawienia wielu pytań, o co tak naprawdę chodzi w tej nauce. I zyskania wielu odpowiedzi, co warto, a czego nie warto robić. I jak to robić dobrze. Oczywiście projekt projektowi nie równy – ogromna masa aktywności projektowej okazuje się być zbyt krótką podróżą. Kończy się jeszcze zanim się zacznie, z wielu przyczyn (także tych wynikających tylko z chęci „odhaczenia” realizacji projektu czy zwykłego lenistwa). Dzisiaj jednak nie o takich projektach będziemy opowiadać. Ale o innych – o takich, w których nauczyciel z uczniami rusza na prawdziwą wyprawę, czasem trwającą kilka lat, w trakcie których dzieją się nieprawdopodobne rzeczy.

O tym, dlaczego warto takie właśnie projekty wymyślać i (mimo różnych przeciwności) je realizować, opowiadała podczas INSPIR@CJI 2020 w Warszawie Ewa Drobek, nauczycielka w XV Liceum Ogólnokształcącym im. w Warszawie. Jak napisał Piotr Zubek, jeden z jej uczniów, „Ewa Drobek to kopalnia wspaniałych, czasem nieco szalonych, twórczych pomysłów. Nie sposób wymienić wszystkie projekty, które z jej inicjatywy zapoczątkowano na gruncie szkolnym, Dzięki jej silnej wierze w swoją pracę i ogromnej determinacji wiele tych „pomysłów” na stałe wpisało się w naukowy i kulturalny kalendarz szkoły”. I nie tylko tej szkoły. „Doskonałym na to przykładem jest projekt „Żmichowska śpiewa”. Wspaniała inicjatywa, która zakłada, że utalentowani muzycznie uczniowie mogą stanąć (nierzadko po raz pierwszy) przed mikrofonem w profesjonalnym studio i nagrać wybrany lub stworzony przez siebie utwór”. Posłuchajmy, co możemy zyskać realizując takie nieszablonowe projekty edukacyjne:

I jeszcze skecznotka autorstwa Vitii Hoffmann:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2020 odbyła się w formule hybrydowej w dniach 26-27 września w Warszawie i Internecie.

Organizatorzy: Edunews.plThink Global sp. z o.o. oraz Fundacja Think!

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP

Organizacja konferencji była możliwa dzięki zaangażowaniu Partnerów:

Patronat medialny: Głos NauczycielskiWokół szkoły

W 2020 roku zorganizowaliśmy INSPIR@CJE już po raz ósmy (zaczęliśmy w 2013 - a tutaj znajdziecie pewien manifest, dlaczego je organizujemy).

Zapraszamy na kolejne wydarzenia z cyklu!

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie