Światowy Tydzień Przedsiębiorczości

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
przedsiębiorczośćPostawa przedsiębiorcza jest motorem zmian w gospodarce i społeczeństwie. Nie da się jej wytworzyć działaniami administracyjnymi lub organizacją samych lekcji na temat przedsiębiorczości. Musi powstać środowisko społeczne, które aktywnie wspiera przedsiębiorcze postawy i które pozwala zakwitnąć kreatywnym inicjatywom, zwłaszcza młodych ludzi.
 
Aby wytworzyć takie przyjazne środowisko, w każdym kraju konieczne jest współdziałanie systemu edukacji, instytucji rządowych, organizacji pozarządowych i mediów. Nikt w pojedynkę i w izolacji nie jest w stanie sprostać wyzwaniu o takiej skali i poziomie ambicji. Celem rozpoczynającego się właśnie Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości (17-23 listopada) jest współdziałanie wielu podmiotów publicznych i prywatnych na rzecz tworzenia takiego środowiska.

Pomysłodawcami Global Entrepreneurship Week są premier Wielkiej Brytanii Gordon Brown, brytyjska rządowo-biznesowa organizacja Make Your Mark oraz prezes amerykańskiej Fundacji Kauffmana - Carl Schramm. Globalnymi sponsorami wydarzenia są IBM, Ernst & Young oraz giełda nowojorska NYSE.

Do 2008 r. inicjatywa ta była realizowana w USA i Wielkiej Brytanii. "W naszym kraju Tydzień Przedsiębiorczości był ogromnym sukcesem. W ostatnim odbyło się ponad 5000 rozmaitych imprez. Teraz połączymy nasze inicjatywy z innymi kampaniami w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości. Ma to wielki sens: poprzez uwalnianie kreatywności młodych ludzi inwestujemy w lepszą przyszłość świata" - powiedział premier Gordon Brown podczas londyńskiej konferencji początkującej przygotowania do Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w 2008 roku.

Organizatorami polskiej edycji Światowego Dnia Przedsiębiorczości są Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan wraz z Forum Młodych PKPP Lewiatan. Polska jest jednym z 56 państw świata, które do tej pory zadeklarowały współorganizację tego przedsięwzięcia. Będzie to największe na świecie wydarzenie mające na celu promocję przedsiębiorczości wśród młodych ludzi. Od 17 do 23 listopada 2008 roku miliony osób wezmą udział w projektach zorganizowanych przez tysiące organizacji w setkach miast całego świata.

Przy tej okazji warto przypomnieć, że od ponad 2 lat trwają zabiegi o podniesienie rangi przedmiotu „podstawy przedsiębiorczości“ w szkołach ponadgimnazjalnych – tak, żeby mógł on stać się przedmiotem maturalnym. Niestety, jak dotąd Ministerstwo Edukacji Narodowej pozostaje głuche na argumenty kilkudziesięciu organizacji i instytucji zajmujących się edukacją ekonomiczną i finansową, w tym m.in. Narodowego Banku Polskiego, Komisji Nadzoru Finansowego, Polskiej Izby Ubezpieczeń, Związku Banków Polskich, a ostatnio również Komitetu Honorowego Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości, którego otwarty apel do Ministra Edukacji Narodowej publikujemy niżej. 
 
Apel Komitetu Honorowego Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w Polsce

 

Przedsiębiorczość jest postawą, która współdecyduje o życiowym powodzeniu jednostek, ale także o rozwoju społeczności i narodów. Międzynarodowa pozycja każdego kraju w dużo większym stopniu zależy dziś od przedsiębiorczości jego obywateli niż od pozostałych czynników. Przedsiębiorcze społeczeństwa mają aktywny stosunek do stojących przed nimi wyzwań, potrafią przełamywać własne ograniczenia w dążeniu do celu we wszystkich dziedzinach życia, nie tylko w biznesie.

Unia Europejska nieustannie przypomina, że przyszłość naszego kontynentu zależy od przedsiębiorczości Europejczyków. Dlatego wszystkie państwa członkowskie powinny aktywnie wspierać przedsiębiorczość swoich obywateli, wychowywać w tym duchu młode pokolenie i rozwijać jego edukację ekonomiczną. To zadanie ma szczególną wagę w naszym kraju, ponieważ demokracja i wolny rynek są naszym udziałem dopiero od 20 lat.

Kierując się tym przekonaniem, Komitet Honorowy Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w Polsce zwraca uwagę wszystkich odpowiedzialnych za wychowanie i edukację ekonomiczną społeczeństwa na konieczność wzmożenia wysiłków i współpracy w tym zakresie.

Naszą szczególną troskę budzi sytuacja przedmiotu Podstawy przedsiębiorczości, wykładanego w szkołach ponadgimnazjalnych. Mamy obawę, że jakość jego nauczania pozostawia wiele do życzenia. Teza taka znajduje oparcie m.in. w wynikach badania CBOS (V 2005) „Jak szkoły średnie przygotowują młodzież do życia?”. Na pytanie, czy ich absolwenci są właściwie przygotowani do szukania pracy, twierdząco odpowiedziało 24% badanych. Zdaniem tylko co piątego respondenta absolwenci szkół średnich są właściwie przygotowani do prowadzenia własnej firmy.

Z kolei w raporcie przygotowanym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną na zlecenie NBP, a dotyczącym praktyki nauczania Podstaw przedsiębiorczości (III-IV 2005) stwierdza się m.in., że ranga tego przedmiotu jest niska. Jest on lubiany tylko w tych szkołach, w których nauczyciele stosują nowoczesne metody nauczania i proponują zróżnicowane formy edukacji, a tymczasem 70% uczniów twierdzi, że na lekcjach podstaw przedsiębiorczości dominuje wykład i inne metody to rzadkość.

Chociaż dane te pochodzą sprzed trzech lat, nie ma żadnych podstaw do stwierdzenia, że sytuacja zmieniła się na lepsze. Ostatnie dni przynoszą dodatkowe argumenty świadczące o konieczności rzetelnej edukacji ekonomicznej społeczeństw – przyczyną światowego kryzysu finansowego jest bowiem nie tylko nieodpowiedzialność instytucji finansowych, ale także ich klientów.

Komitet Honorowy Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w Polsce zwraca się zatem do Ministra Edukacji Narodowej z apelem o wzmacnianie edukacji ekonomicznej młodzieży szkolnej, poprawę programów i metodyki nauczania, w tym podniesienie rangi przedmiotu Podstawy przedsiębiorczości poprzez jak najszybsze włączenie go do grupy przedmiotów maturalnych. Wiemy, że możliwość zdawania tego przedmiotu na maturze automatycznie nie poprawi jakości jego nauczania.


Jesteśmy jednak przekonani, że jest to nieodzowny warunek wzrostu zainteresowania tym przedmiotem uczniów, nauczycieli i dyrekcji szkół, podniesienia jego prestiżu i lepszego spełniania przypisanej mu roli.

Komitet Honorowy Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w Polsce

Warszawa, 20 października 2008 r.
 
 



 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie