Era Inżyniera zachęci do nauki przedmiotów ścisłych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projekty edukacyjneInstytut Lotnictwa w Warszawie uruchamia program „Era inżyniera” skierowany do prawie 3,5 mln młodzieży z gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, ich rodziców oraz nauczycieli. Jego celem jest popularyzacja i podniesienie prestiżu zawodu inżyniera, co ma prowadzić do zwiększenia liczby osób świadomie wybierających studia techniczne.
 
Program promocji zawodu inżyniera i nauk ścisłych „Era inżyniera” został objęty patronatem Ministra Edukacji Narodowej Katarzyny Hall, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Barbary Kudryckiej oraz Wicepremiera i Ministra Gospodarki Waldemara Pawlaka.

„Zainteresowanie czołowych firm światowych lokowaniem w Polsce ośrodków produkcyjnych i projektowych, wzrost zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowane kadry inżynierskie, duże problemy uczelni z pozyskaniem kandydatów na studia techniczne, negatywne nastawienie uczniów do nauki przedmiotów ścisłych, brak powiązań teorii nauk ścisłych w programach nauczania z praktyką ich wykorzystania, potrzeba przygotowania nauczycieli przedmiotów ścisłych do wskazywania uczniom praktycznych powiązań z potrzebami przemysłu, to główne przyczyny stworzenia takiego programu.” - wyjaśnia genezę projektu Witold Wiśniowski, dyrektor Instytutu Lotnictwa.

Wsparcie dla realizacji projektu zadeklarowało kilkadziesiąt firm, uczelni technicznych, szkół i organizacji. W tym celu tworzona jest ogólnopolska sieć partnerów programu, w skład której wchodzą uczelnie techniczne, przedsiębiorstwa innowacyjne (m.in. Toshiba of Europe, Volkswagen Motor Polska, PZL Wrocław, WSK PZL Świdnik, General Electric), instytucje naukowe, szkoły, stowarzyszenia, wydawnictwa. Wsparcia udzieliły także Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki, Olsztyńskie Planetarium, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, a także uczniowie, nauczyciele i dyrekcja VIII Liceum Ogólnokształcące im. Władysława IV i 58 Gimnazjum w Warszawie. Lista partnerów nie jest zamknięta – celem „Ery inżyniera” jest również tworzenie społeczności skupionej wokół zagadnień związanych z naukami ścisłymi i zawodem inżyniera.
 
projekty edukacyjne
 
Jedną z najważniejszych form działań planowanych przez Instytut Lotnictwa jest interaktywny portal internetowy www.erainzyniera.pl. Stanowi on główne miejsce promocji założeń programu, miejsce spotkań i wymiany informacji, a także miejsce nauki poprzez rozrywkę. Portal, w formie interaktywnego, trójwymiarowego miasta, pozwoli w kreatywny i rozrywkowy sposób rozwiązywać problemy naukowe oraz dostarczać fachowej wiedzy. Swoje miejsce znajdą w nim m.in.:
- multimedialna biblioteka wiedzy,
- laboratoria z możliwością wirtualnego prowadzenia doświadczeń,
- multimedialne kino zawierające filmy związane z tematyką programu,
- centrum projektowe,
- muzeum techniki i ciekawostek naukowych oraz najnowszych zdobyczy techniki,
- panteon słynnych inżynierów polskich i zagranicznych oraz laureatów Nagrody Nobla,
- kiosk prasowy,
- klub muzyczny,
- salon gier on-line,
- galerie sztuki,
- fora dyskusyjne,
- wykaz uczelni technicznych w Polsce.

Ważnym elementem portalu i całego programu, będzie umożliwienie najaktywniejszym nauczycielom matematyki, fizyki, informatyki, przedmiotów technicznych wymiany poglądów, korzystania z gotowych rozwiązań metodycznych, brania udziału w szkoleniach, a tym samym podnoszenia swoich kwalifikacji z zakresu nauczanych przedmiotów. W tym celu zostanie zainicjowana działalność Złotej Loży Nauk Ścisłych. Duży nacisk, przy współpracy z przedsiębiorstwami innowacyjnymi, będzie położony na powiązania teorii z jej wykorzystaniem w gospodarce.

Wszystkie informacje dostępne w portalu są bezpłatne. Użytkownicy mogą pobierać pliki, drukować, komentować, dyskutować. Najważniejszym elementem jest możliwość współtworzenia przez internautów struktury i zawartości portalu. To młodzież będzie budowała nowe działy, zarządzała nimi, tworzyła i opiniowała treści, kreowała społeczność przyszłych inżynierów. Wszyscy uczniowie i nauczyciele będą mieli możliwość korzystania z wiedzy ekspertów z dziedziny nauki, przemysłu i edukacji.

Poza portalem internetowym prowadzone będą zintegrowane działania promocyjno-edukacyjne wśród uczniów, rodziców i nauczycieli. Planowane są m.in.: organizacja i udział w piknikach inżynierskich, naukowych, edukacyjnych; ogólnopolskie konkursy dla młodzieży; wycieczki dla uczniów i nauczycieli do przedsiębiorstw innowacyjnych w celu praktycznego sprawdzania posiadanej wiedzy; otwarte laboratoria naukowe; specjalne drzwi otwarte w uczelniach technicznych; spotkania z rodzicami; gry strategiczne dla szkół; warsztaty dla nauczycieli; konferencje naukowe; akcje uliczne; zróżnicowane formy promocji internetowej, zewnętrznej, prasowej, radiowej i telewizyjnej. Cały program „Era inżyniera” ma się opierać na maksymalnym zaangażowaniu młodzieży i nauczycieli w jego tworzenie i rozwój.

Więcej informacji na temat „Ery inżyniera”: Wojciech Łukowski, Instytut Lotnictwa - wojciech.lukowski (at) ilot.edu.pl

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie