Zielone zmiany w twojej szkole

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Właśnie trwa ogólnopolski projekt edukacyjny "Kreator Zielonych Zmian". Jest on skierowany do nauczycieli pracujących na każdym etapie edukacyjnym i dotyczy rozwiązań opartych na przyrodzie. Projekt pozwala uczniom nie tylko zdobyć wiedzę, ale także rozwinąć kompetencje miękkie.

Na czym polega? W ramach projektu uczniowie dowiadują się, czym są rozwiązania oparte na przyrodzie (ang. Nature Based Solutions – NBS). Warto zaznaczyć, że nauczyciel – uczestnik projektu otrzymuje zestaw gotowych materiałów do wykorzystania: informację o NBS, kolekcję zdjęć pokazujących przykłady rozwiązań opartych na przyrodzie, atlas z case studies (studia przypadku) oraz konkretne pomysły na lekcje. Kolejnym etapem projektu jest spacer po okolicy, podczas którego uczniowie wyszukują miejsca problematyczne pod względem społecznym, ekologicznym lub ekonomicznym. Jeśli potrzeba, mogą zrobić zdjęcia, opisać to miejsce tak, by po powrocie do szkoły zastanowić się, w jaki sposób przyroda może pomóc rozwiązać lub przynajmniej złagodzić istniejący problem. Uczniowie wykonują projekt, spisują materiały potrzebne do jego realizacji, a następnie sporządzają kosztorys. Może się okazać, że zaplanowane rozwiązanie jest zbyt kosztowne – trzeba wtedy zmodyfikować projekt.

Można na tym etapie zakończyć, ale warto działać dalej: spotkać się z dyrekcją szkoły, w razie potrzeby z radą rodziców, zaprezentować swój pomysł i poprosić o wsparcie. Jeśli uda się wcielić w życie przynajmniej część projektu uczniów, to i tak duży sukces. Dzięki temu uczniowie stają się kreatorami zielonych zmian – tworzą rozwiązanie, które dotyczy ich otoczenia. Pamiętajmy, że istnieje wiele niskobudżetowych rozwiązań takich, jak posadzenie drzewa czy zasianie łąki kwietnej.

Dlaczego warto uczyć o rozwiązaniach opartych na przyrodzie?

Przede wszystkim dlatego, że jest to bardzo ważny element edukacji ekologicznej. Jest on o wiele bardziej wartościowy niż uczenie się o segregowaniu śmieci oraz oszczędzaniu prądu i wody, ponieważ pokazuje młodym ludziom, że mają realny wpływ na swoje otoczenie. Nie odczuwamy bezpośrednio wpływu na zmianę klimatu korzystając z toreb wielokrotnego użytku czy korzystając z transportu publicznego zamiast z własnego samochodu. Często czujemy frustrację, gdy staramy się żyć ekologicznie, a mimo to ciągle słyszymy o ociepleniu klimatu, częstszych klęskach żywiołowych i zagrożeniu brakiem wody pitnej. Natomiast stosując NBS wprowadzamy ekologiczną zmianę w miejscu, z którego sami korzystamy i od razu odczuwamy korzyści.

Poza tym, ucząc o rozwiązaniach opartych na przyrodzie nauczyciel nie mówi uczniom, co i jak mają zrobić – to uczniowie sami wybierają problem, proponują rozwiązanie, a potem próbują wcielić je w życie. Rozwijają przy tym kreatywność i przedsiębiorczość, a także kompetencje społeczne i obywatelskie. Stają się aktywnymi obywatelami, którzy czują dumę ze swojej małej ojczyzny i chcą działać dla jej dobra.

Ważne jest również rozwijanie w młodych ludziach prawidłowej relacji z naturą. Człowiek, który pozna wartość przyrody nie pomyśli o wywożeniu śmieci do lasu czy wypalaniu łąk. Od małego nauczy się, że przyroda to nie tylko estetyka, ale też realna, często finansowa korzyść dla mieszkańców.

Projekt rozpisany jest na maj, można go jednak przedłużyć na czerwiec. Zarówno nauczyciel, jak i uczniowie otrzymają certyfikat udziału w akcji. Kolekcja Wakelet zawiera szczegóły oraz potrzebne materiały.

Projekt uzyskał patronat honorowy instytucji związanych z ekologią: Polskiego Klubu Ekologicznego, Fundacji Sendzimira oraz innych instytucji (Marszałek Województwa Lubuskiego Elżbiety Anny Polak, Oficyny MM Wydawnictwa Prawniczego, Miesięcznika Dyrektora Szkoła, Magazynu Nauczyciela Sygnał, grupy Superbelfrzy RP oraz grupy Digitalni i kreatywni – nauczyciele z pasją). Organizatorami są Dla nauczycieli oraz Ster Edukacyjny.

 

Notka o autorce: Ewa Przybysz-Gardyza - jest absolwentką SGH (stosunki międzynarodowe), UW (filologia angielska) oraz WSP Korczaka (edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna), a także Akademii Liderów Oświaty CEO. Jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w szkole podstawowej, ambasadorką Programu eTwinning; należy do społeczności Superbelfrzy RP; koordynator warsztatów językowych TEIP oraz projektu Erasmus+; pasjonatka nowych technologii; autorka bloga dlanauczycieli.blogspot.com; ciągle się uczy i poszukuje sposobów na ulepszanie szkoły. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrzy.edu.pl i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie