Jak prowadzić edukację klimatyczną w twojej klasie?

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Living Planet Report to okresowe badanie planety, pod względem stanu różnorodności biologicznej i stanowi punkt wyjścia do edukacji klimatycznej w szkole. Ważne jest przekonanie o tym, że zmiana klimatu dzieje się blisko nas i nas dotyczy – nie jest opowieścią o odległej Arktyce i niedźwiedziach polarnych. Dlatego nie pytamy czy – ale jak prowadzić tą edukację. Raport ten był inspiracją do stworzenia programu edukacyjnego Fundacji WWF.

Istotna jest tendencja wśród uczniów/uczennic do ograniczania tematów ekologicznych do segregacji śmieci. W programach edukacyjnych WWF skupiamy się na mówieniu o zmianie klimatu, jako większym procesie, mniej o odpadach (choć temat oczywiście też jest istotny).

Szkołę traktujemy jako szerszy organizm niż tylko klasa i nauczyciele/ki. To dla nas również administracja budynku, intendenci/intendentki, a także rodzice, a nawet sąsiedzi szkoły. Dlatego materiały i działania w ramach naszych programów są szersze niż tylko lekcja w klasie.

Nasze publikacje są dostępne na stronie https://edukacja.wwf.pl/. Wszystkie są darmowe i do pobrania przez każdego. Głównymi scenariuszami zajęć są 3 Narzędziowniki: Duże Drapieżniki, Klimat i Ssaki morskie. W każdym z nich oprócz gotowych scenariuszy zajęć, można znaleźć pomysły na prace plastyczne i praktyczne. Przygotowaliśmy także Eksperymenty przyrodnicze. Człowiek i środowisko, czyli zestaw scenariuszy do przeprowadzenia doświadczeń przyrodniczych, na podstawie których można w łatwy sposób przekonać się, jak działa przyroda i jaki wpływ wywiera na nią człowiek. Mamy też propozycję dla starszych uczniów – najstarszych klas szkoły podstawowej albo szkół ponadpodstawowych – materiały bezpośrednio na bazie Living planet report – zestaw 3 scenariuszy oraz prezentacja dla nauczycieli wprowadzająca w temat różnorodności biologicznej.

Dużym programem dla szkół podstawowych jest Program z Pandą. Oprócz konkretnych scenariuszy zajęć, które nauczyciel/ka musi przeprowadzić, jest szereg aktywności. Do tego przygotowaliśmy opracowanie w jaki sposób nasze zajęcia realizują podstawę programową – można zatem używać naszego programu w ramach zajęć, a nie dodatkowo.

W ramach jednej ze ścieżek w Programie z Pandą, grupa realizuje program transformacji placówki. Przygotowaliśmy do tego proste narzędzie – checklistę, którą uczestnicy/czki wypełniają co pół roku i obserwują, co udało się w tym czasie zmienić. To pomoże im przeprowadzić rodzaj audytu na temat funkcjonowania szkoły pod względem jej śladu ekologicznego.

W ramach edukacji klimatycznej, uczymy też o tym, jak to, co jemy, wpływa na stan środowiska naturalnego i co warto jeść, żeby było to dobre dla naszego zdrowia i dla zdrowia planety. Prowadzimy pilotaż programu „Dieta przyjazna planecie”, który oprócz zaangażowania nauczycielek/nauczycieli i uczniów/uczennic, zakłada szkolenia dla intendentów/ek.

Warto zapisać się na Newsletter edukacyjny WWF, żeby być na bieżąco z naszymi nowymi publikacjami i programami.

Zachęcam do obejrzenia mojego wystąpienia na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2022. Wystąpienie mniej mówi o tym dlaczego edukacja klimatyczna w szkołach jest istotna, a bardziej przedstawia różne narzędzia, pomysły i rekomendacje, które zostały stworzone w WWF:

I jeszcze skecznotka do wystąpienia autorstwa Mateusza Łyska:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic SAFundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Klara Rościszewska jest edukatorką z zespołu edukacyjnego WWF. Koordynatorka Programu z Pandą. Praktyczka edukacji przyrodniczej, trenerka edukacji ekologicznej i globalnej, zawsze ciekawa nowych metod zabawy i pracy z dziećmi oraz dorosłymi. Entuzjastka „dzikiej edukacji” i wychodzenia na dwór. Współzałożycielka Towarzystwa Krajoznawczego Krajobraz, współpracuje z Fundacją Rozwoju Dzieci im. Komeńskiego.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie