Inni to także my. Różnorodność jako potencjał społeczny i wyzwanie dla edukacji

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pod tym hasłem 26 i 27 sierpnia w Warszawie odbędzie się konferencja Pokazać – Przekazać 2022 w Centrum Nauki Kopernik. W trakcie wydarzenia – obejmującego wykłady, panele, warsztaty, grupy dyskusyjne, pokazy filmowe, spotkania z ekspertami oraz giełdę pomysłów – uczestnicy wspólnie z przedstawicielami różnych środowisk spróbują odpowiedzieć na najważniejsze wyzwania dotyczące edukacji włączającej.

Konferencja Pokazać – Przekazać 2022 ma szczególne znaczenie. Przede wszystkim ze względu na aktualną sytuację geopolityczną związaną z wojną na Ukrainie, ale też potężne ruchy migracyjne oraz ze względu na długotrwałe doświadczenie nauki hybrydowej w czasie pandemii Covid-19. Te trzy zjawiska leżą u podstaw utraty spójności społecznej, która prowadzić może do rozwarstwienia społecznego, a w rezultacie do wykluczenia osób uczących się ze środowisk defaworyzowanych.

Spotkają się nauczyciele, edukatorzy, trenerzy, asystenci kulturowi i językowi, dyrektorzy placówek oświatowych, naukowcy oraz przedstawiciele trzeciego sektora i organizacji międzynarodowych. Będą dyskutować o tym, jak gwałtownie rosnąca różnorodność kulturowa, językowa i społeczno-ekonomiczna wpływa na zmianę działań edukacyjnych w kierunku praktyk włączających wszystkie, bez wyjątku, osoby uczące się.

Wykład inauguracyjny wygłosi dr Urszula Markowska-Manista, badaczka w międzynarodowym projekcie Uniwersytetu Harvarda (USA), dotyczącym edukacji i wychowania w różnorodnych kulturowo środowiskach. Potem – podczas paneli - uczestnicy przedyskutują, jak projektować i prowadzić zajęcia edukacyjne (np. w szkole, muzeum, domu kultury, świetlicy), by uwzględniały podejście włączające a zarazem zróżnicowane indywidualne potrzeby społeczne i edukacyjne. Albo jak wykorzystać różnorodność, wielokulturowość i międzykulturowość do wzbogacenia środowiska uczenia się, jako potencjał do rozwoju cywilizacyjnego i społecznego. Pierwszy dzień zamknie Seminarium: Koalicje dla Ziemi (wydarzenie towarzyszące programowi edukacyjnemu wystawy „Przyszłość jest dziś” powiązane z jej zwiedzaniem). Uczestnicy podejmą próbę zrozumienia i doświadczenia przynależności, wspólnoty i różnorodności, które wynikają z naszego miejsca na świecie, wiedzy i gotowości do działania. Porozmawiamy o ratowaniu Ziemi, naszych przekonaniach i gotowości do budowania solidarności, która pozwoli nam skuteczniej dbać o planetę i o nas samych.

Drugi dzień rozpocznie sesja dialogowa wybitnych osobistości: prof. Małgorzaty Żytko z Wydziału Pedagogicznego UW, ekspertki OECD w zakresie wczesnej edukacji z prof. Jackiem Pyżalskim z Wydział Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu, pomysłodawcą i kierownikiem ponad 60 międzynarodowych i krajowych projektów badawczych. Oboje, bazując na światowych raportach, przedstawią mapę najważniejszych wyzwań edukacji włączającej, uzupełnioną o konkretne przykłady działań. Potem uczestnicy wezmą udział w warsztatach, by znaleźć nową inspirację do podejmowania działań włączających oraz zdobyć praktyczną wiedzę i umiejętności.

Korzyści dla uczestników konferencji: poznają sprawdzone i rekomendowane w innych krajach rozwiązania. Wymienią się doświadczeniami i dobrymi praktykami z ostatnich kilku miesięcy nauczania w wielokulturowych i wielojęzycznych klasach. Zostaną współtwórcami praktycznych rozwiązań dla innych nauczycieli, edukatorów poprzez aktywny udział w panelach i warsztatach prowadzonych przez znanych i cenionych w kraju i zagranicą ekspertów z zakresu edukacji interkulturowej, obywatelskiej, włączającej oraz kształcenia uczniów z doświadczeniem migracyjnym. Uzyskają wsparcie w doskonaleniu zawodowym i rozwoju osobistym na najwyższym poziomie. Otrzymają certyfikat udziału w konferencji z zakresu różnorodności i włączania w edukacji. Wzbogacą się o kontakty, siłę, motywację i mnóstwo inspiracji na nadchodzący rok szkolny!!!

Wszyscy zainteresowani udziałem w konferencji powinni się zarejestrować i przesłać wypełniony formularz do 17 sierpnia. Opłata konferencyjna wynosi 246 zł brutto (w tym 23% VAT).
Organizator zapewnia kanapki, gorące i zimne napoje oraz obiady.

Partnerzy Medialni konferencji: Wyborcza.pl, Głos Nauczycielski, EduNews.pl, Głos Pedagogiczny.

Formularz i program konferencji: https://www.kopernik.org.pl/pokazac-przekazac-2022 

FB wydarzenie: https://fb.me/e/3p4Fthu8t 

 

 

(Źródło: CN Kopernik)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie