Pokazać – Przekazać 2022. Inni to także my!

fot. CN Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

40 ekspertów, wykład otwarcia i sesje dialogowe, 12 warsztatów, 5 paneli dyskusyjnych, 22 godziny szkoleniowe - to krótkie podsumowanie rozpoczynającego się dziś wydarzenia. Dwa dni o edukacji włączającej! Dla tych, którzy nie mogą być w Koperniku – transmisja na żywo kilku wybranych wydarzeń.

Inni to także my. Różnorodność jako potencjał społeczny i wyzwanie dla edukacji – pod tym hasłem 26 i 27 sierpnia w Centrum Nauki Kopernikw Warszawie odbędzie się doroczna konferencja Pokazać Przekazać.

Spotkają się nauczyciele, edukatorzy, pedagodzy specjalni, trenerzy, asystenci kulturowi i językowi, dyrektorzy placówek oświatowych, domów kultury, muzeów, naukowcy, młodzież, przedstawiciele trzeciego sektora i organizacji międzynarodowych. Będą dyskutować o tym, jak gwałtownie rosnąca różnorodność kulturowa, językowa i społeczno-ekonomiczna wpływa na zmianę działań edukacyjnych w kierunku praktyk włączających wszystkie, bez wyjątku, osoby uczące się.

Konferencja Pokazać – Przekazać 2022 ma szczególne znaczenie. Przede wszystkim ze względu na aktualną sytuację geopolityczną związaną z wojną na Ukrainie, ale też potężne ruchy migracyjne, jak również ze względu na długotrwałe doświadczenie nauki hybrydowej w czasie pandemii Covid-19. Te trzy zjawiska leżą u podstaw utraty spójności społecznej, która prowadzić może do rozwarstwienia społecznego, a w rezultacie do wykluczenia osób uczących się ze środowisk defaworyzowanych.

Wykład inauguracyjny Od partycypacji do dekolonizacji myślenia o edukacji w i dla różnorodności, wygłosi dr Urszula Markowska-Manista z Uniwersytetu Warszawskiego, badaczka w międzynarodowym projekcie Uniwersytetu Harvarda (USA), dotyczącym edukacji i wychowania w różnorodnych kulturowo środowiskach. Link do streamingu (26.08 - godz. 10.00): https://youtu.be/X6yaX5vnJSI.

Podczas paneli - uczestnicy przedyskutują, jak projektować i prowadzić zajęcia edukacyjne (np. w szkole, muzeum, domu kultury, świetlicy), by uwzględniały podejście włączające, a zarazem zróżnicowane indywidualne potrzeby społeczne i edukacyjne. Albo jak wykorzystać różnorodność i wielokulturowość do wzbogacenia środowiska uczenia się, jako potencjał do rozwoju cywilizacyjnego i społecznego. Po południu spotkają się na sesji podsumowującej z udziałem prof. Małgorzaty Żytko (Uniwersytet Warszawski), Sylwii Żmijewskiej-Kwiręg (Centrum Edukacji Obywatelskiej) i Joanny Gospodarczyk (Biuro Edukacji m.st. Warszawy) – podsumowanie paneli: Potencjał różnorodności – wykorzystajmy tę szansę - link do streamingu (26.08 - godz. 14.30): https://youtu.be/hPRPPek71O4.

Seminarium: Koalicje dla Ziemi (wydarzenie towarzyszące programowi edukacyjnemu wystawy „Przyszłość jest dziś”). Uczestnicy zaczną od warsztatów. Po nich wszyscy spotykają się na debacie eksperckiej. Ciekawe, czy jako społeczeństwo, jesteśmy gotowi do budowania solidarności, która pozwoli skuteczniej dbać o planetę i o nas samych? - link do streamingu (26.08 - godz. 17.15): https://youtu.be/KOxgSvrB0J0.

Drugi dzień rozpocznie sesja dialogowa wybitnych osobistości: prof. Małgorzaty Żytko - Wydział Pedagogiczny UW, ekspertką OECD w zakresie wczesnej edukacji z prof. Jackiem Pyżalskim - Wydział Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu, pomysłodawcą i kierownikiem ponad 60 międzynarodowych i krajowych projektów badawczych w obszarze edukacji. Omówią udane działania i pułapki edukacji włączającej. Rozmowa ekspertów: Co zrobić, żeby się udało? Pułapki włączania i jak sobie z nimi radzić? - link do streamingu (27.08 - godz. 9.15): https://youtu.be/8dBagVD6iE0.

Po dyskusji, uczestnicy konferencji wezmą udział w przedpołudniowej i popołudniowej sesji warsztatowej, by zdobyć praktyczną wiedzę, pomocną w podejmowaniu konkretnych decyzji dotyczących działań włączających uczniów (różnorodnych ze względu na język, kulturę, tożsamość, otoczenie społeczne, niepełnosprawność czy przekonania) na lekcjach w szkołach czy zajęciach w instytucjach kultury. Zadbają o to wybitni eksperci z różnych dziedzin. Sesja ekspercka Przewrót w edukacji – scenariusze przyszłości z udziałem Judyty Kotarby (Collegium Da Vinci), Pawła Małysza (studenta Szkoły Głównej Handlowej), Zofii Dzik (Instytut Humanites), zamknie konferencję. Link do streamingu (27.08 - godz. 15.30): https://youtu.be/ZSSOleQ8MLw.

Partnerzy Medialni konferencji: Wyborcza.pl, Głos Nauczycielski, EduNews.pl, Głos Pedagogiczny.

Program konferencji: https://www.kopernik.org.pl/sites/default/files/2022-07/PP2022_program.pdf

FB wydarzenie: https://fb.me/e/3p4Fthu8t

 

(Źródło: CN Kopernik)

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie