Pokazać energię nauki

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projekty edukacyjneUczniowie z 20 szkół podstawowych i gimnazjów woj. mazowieckiego i podkarpackiego korzystają z pokazów i eksperymentów naukowych przygotowanych w projekcie "Energia nauki". Organizatorami akcji, która jest częścią programu "Projektor - wolontariat studencki" są: Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności, Stowarzyszenie Klanza oraz PGNiG.
 
Zajęcia rozpoczęły się w połowie wakacji, a zakończą wraz z rozpoczęciem roku szkolnego. Podczas spotkań studenci - wolontariusze przeprowadzają pokazy tłumaczące zjawiska ze świata chemii, fizyki czy nauk przyrodniczych.
 
Jak poinformowała Beata Mołdysz, kierownik programu "Projektor", jednymi z najbardziej widowiskowych zajęć, jakie przeprowadzają studenci są doświadczenia z chemii. "Z substancji takich jak płyn do mycia naczyń przygotowywane są np. wybuchy wulkanów. Dzieci mają zabawę nawet z nazw związków napisanych na specjalnie przygotowanych fiolkach. Są to nazwy tak karkołomne, że budzą ogólny uśmiech".
 
Dużym zainteresowaniem cieszą się zajęcia z robotyki. Za pomocą olbrzymich robotów zbudowanych z klocków studenci ilustrują zjawiska fizyczne wykorzystywane m.in. w przemyśle.
 
Dzięki doświadczeniom z dziedziny nauk przyrodniczych dzieci dowiadują się: jakie jest nasze miejsce w środowisku, jak na nie wpływamy i jak możemy przeciwdziałać zanieczyszczeniom. Młodzi uczestnicy sami badają zanieczyszczenia, sprawdzając ich kwasowość i zasadowość.
 
Pokazy prowadzą studenci z uczelni partnerskich programu "Projektor". Są wśród nich zarówno duże uczelnie takie jak: Uniwersytet Jagielloński czy Katolicki Uniwersytet Lubelski, ale również w mniejsze ośrodki akademickie. Wolontariusze przygotowują dla swoich podopiecznych autorskie scenariusze lekcji.
 
Jak powiedział prezes Klanzy, Zdzisław Hofman nawet 50 proc. sześciolatków ma predyspozycje do nauki przedmiotów ścisłych. Przeszkodą w rozwijaniu tych zdolności nie jest brak umiejętności, a raczej procedury rządzące edukacją.
 
Badania przeprowadzone przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności (PAFW) wskazały na 41 barier edukacyjnych, z którymi musi zmierzyć się młodzież ze wsi i małych miasteczek. Szczególnie istotnym ograniczeniem jest brak w najbliższym otoczeniu uczniów osób, które stymulowałyby uczniów do pójścia na uczelnie wyższe. Z tego powodu - jak wyjaśniał Radosław Jasiński dyrektor programowy PAFW - Fundacja postanowiła wysłać do szkół właśnie studentów.
 
Jak podkreślił dyrektor departamentu komunikacji i marketingu PGNiG Włodzimierz Kleniewski, zachęcanie młodych ludzi do podejmowania nauki na kierunkach ścisłych jest szczególnie istotne. Podczas tegorocznej rekrutacji na kierunki ścisłe w niektórych uczelniach nie było ani jednego chętnego.
 
Badania TNS OBOP przeprowadzone na zlecenie PGNiG pokazują, że aż 44 proc. przebadanych Polaków uważa nauki ścisłe i techniczne za mniej popularne niż dawniej. Uczniowie i studenci wśród powodów zniechęcających młodzież do nauki na kierunkach ścisłych wskazują: trudność nauki na tych kierunkach i duży nakład pracy (66 proc.), brak zdolności i zainteresowań w tych dziedzinach (50 proc.), a także trudność dostania się na te kierunki (31 proc.). Jednocześnie - zgodnie z wynikami badania - 90 proc. uczniów i studentów twierdzi, że nauka na kierunkach ścisłych i technicznych daje możliwość uzyskania interesującej pracy. "Akcja <Energia nauki> to pierwszy krok w odkrywaniu przyjaznego oblicza nauk ścisłych" - wyjaśnił Kleniewski.
 
(Źródło: PAP Nauka w Polsce)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie