Pokazać energię nauki

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projekty edukacyjneUczniowie z 20 szkół podstawowych i gimnazjów woj. mazowieckiego i podkarpackiego korzystają z pokazów i eksperymentów naukowych przygotowanych w projekcie "Energia nauki". Organizatorami akcji, która jest częścią programu "Projektor - wolontariat studencki" są: Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności, Stowarzyszenie Klanza oraz PGNiG.
 
Zajęcia rozpoczęły się w połowie wakacji, a zakończą wraz z rozpoczęciem roku szkolnego. Podczas spotkań studenci - wolontariusze przeprowadzają pokazy tłumaczące zjawiska ze świata chemii, fizyki czy nauk przyrodniczych.
 
Jak poinformowała Beata Mołdysz, kierownik programu "Projektor", jednymi z najbardziej widowiskowych zajęć, jakie przeprowadzają studenci są doświadczenia z chemii. "Z substancji takich jak płyn do mycia naczyń przygotowywane są np. wybuchy wulkanów. Dzieci mają zabawę nawet z nazw związków napisanych na specjalnie przygotowanych fiolkach. Są to nazwy tak karkołomne, że budzą ogólny uśmiech".
 
Dużym zainteresowaniem cieszą się zajęcia z robotyki. Za pomocą olbrzymich robotów zbudowanych z klocków studenci ilustrują zjawiska fizyczne wykorzystywane m.in. w przemyśle.
 
Dzięki doświadczeniom z dziedziny nauk przyrodniczych dzieci dowiadują się: jakie jest nasze miejsce w środowisku, jak na nie wpływamy i jak możemy przeciwdziałać zanieczyszczeniom. Młodzi uczestnicy sami badają zanieczyszczenia, sprawdzając ich kwasowość i zasadowość.
 
Pokazy prowadzą studenci z uczelni partnerskich programu "Projektor". Są wśród nich zarówno duże uczelnie takie jak: Uniwersytet Jagielloński czy Katolicki Uniwersytet Lubelski, ale również w mniejsze ośrodki akademickie. Wolontariusze przygotowują dla swoich podopiecznych autorskie scenariusze lekcji.
 
Jak powiedział prezes Klanzy, Zdzisław Hofman nawet 50 proc. sześciolatków ma predyspozycje do nauki przedmiotów ścisłych. Przeszkodą w rozwijaniu tych zdolności nie jest brak umiejętności, a raczej procedury rządzące edukacją.
 
Badania przeprowadzone przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności (PAFW) wskazały na 41 barier edukacyjnych, z którymi musi zmierzyć się młodzież ze wsi i małych miasteczek. Szczególnie istotnym ograniczeniem jest brak w najbliższym otoczeniu uczniów osób, które stymulowałyby uczniów do pójścia na uczelnie wyższe. Z tego powodu - jak wyjaśniał Radosław Jasiński dyrektor programowy PAFW - Fundacja postanowiła wysłać do szkół właśnie studentów.
 
Jak podkreślił dyrektor departamentu komunikacji i marketingu PGNiG Włodzimierz Kleniewski, zachęcanie młodych ludzi do podejmowania nauki na kierunkach ścisłych jest szczególnie istotne. Podczas tegorocznej rekrutacji na kierunki ścisłe w niektórych uczelniach nie było ani jednego chętnego.
 
Badania TNS OBOP przeprowadzone na zlecenie PGNiG pokazują, że aż 44 proc. przebadanych Polaków uważa nauki ścisłe i techniczne za mniej popularne niż dawniej. Uczniowie i studenci wśród powodów zniechęcających młodzież do nauki na kierunkach ścisłych wskazują: trudność nauki na tych kierunkach i duży nakład pracy (66 proc.), brak zdolności i zainteresowań w tych dziedzinach (50 proc.), a także trudność dostania się na te kierunki (31 proc.). Jednocześnie - zgodnie z wynikami badania - 90 proc. uczniów i studentów twierdzi, że nauka na kierunkach ścisłych i technicznych daje możliwość uzyskania interesującej pracy. "Akcja <Energia nauki> to pierwszy krok w odkrywaniu przyjaznego oblicza nauk ścisłych" - wyjaśnił Kleniewski.
 
(Źródło: PAP Nauka w Polsce)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jest jeszcze jeden problem, o którym wiadomo od zawsze, ale nikt nie chce się nim zajac. Otóż przydz...
Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie