Blisko trzy czwarte polskich studentów uważa, że krajowe uczelnie nie są przygotowane do prowadzenia dobrych studiów w e-learningu. Jednocześnie blisko połowa badanych wybrałaby właśnie taką formę zdobywania wykształcenia. Większość przewiduje też, że w przyszłości studia w e-learningu zastąpią tradycyjną naukę – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Polish Open University.
Na zlecenie Polish Open University, Instytut Badania Opinii Homo Homini sprawdził, co polscy studenci wiedzą o nauce przez Internet oraz jak oceniają dostępne na polskim rynku propozycje studiów realizowanych w tym trybie. Ponad 70 proc. badanych studentów uważa, że polskie uczelnie nie są przygotowane do prowadzenia atrakcyjnych studiów e-learningowych. Tymczasem znaczna część studentów preferuje właśnie taki sposób zdobywania wyższego wykształcenia.
E-learning to nauczanie z wykorzystaniem Internetu, które pozwala na ukończenie studiów bez konieczności częstego przyjeżdżania na zajęcia na uczelnię. Nierzadko jest również łączony z elementami tradycyjnego nauczania, tworząc systemy mieszane. Jednak e-learning nie powinien być traktowany jedynie jako uzupełnienie tradycyjnych metod nauczania, gdyż w wielu przypadkach może stanowić samodzielną formę nauczania.
Zdalna edukacja wciąż zyskuje na popularności, jak pokazuje badanie zrealizowane na zlecenie Polish Open University, już blisko połowa polskich studentów (46,6 proc.) uważa, że nauka z wykorzystaniem technik multimedialnych jest skuteczniejsza od tradycyjnego kształcenia. Jest to także narzędzie coraz częściej wykorzystywane przez firmy, które przy pomocy sieci prowadzą szkolenia dla pracowników. Staje się ono szczególnie atrakcyjne w kryzysie, pozwala bowiem ograniczyć koszty związane z wyjazdami na uczelnie. Oszczędza także mnóstwo czasu, na przykład na dojazdy. To właśnie było wskazywane przez badanych, jako główna zaleta studiów realizowanych w trybie e-learning. Odpowiedź taką wskazało aż 86 proc. respondentów, którzy wzięli udział w badaniu. 78 proc. zaznaczyło ponadto, że taki rodzaj studiów pozwala na oszczędność pieniędzy związaną z ograniczeniem kosztów dojazdów i zakwaterowania.
"Dobrze przygotowane studia e-learningowe pozwalają na zdobycie dyplomu równorzędnego z tym, jaki otrzymuje się po ukończeniu studiów stacjonarnych w modelu tradycyjnym." – wyjaśnia dr Justyna Berniak-Woźny z Polish Open University. "W czasie, kiedy wszyscy mówią o potrzebie zaciskania pasa, a słowo kryzys nie schodzi z pierwszych stron gazet, oszczędność czasu i pieniędzy staje się zarówno dla firm, jak i dla studentów dodatkowym, istotnym czynnikiem wpływającym na wybór e-learningu." – dodaje.
Co ciekawe, w badaniu, na oszczędność czasu związaną ze studiowaniem w e-learningu najczęściej wskazywali mieszkańcy największych miast (93 proc. wskazań) oraz tych najmniejszych, poniżej 100 tys. mieszkańców (94 proc. deklaracji).
Ciągły, dynamiczny rozwój technologii, coraz szerszy dostęp do Internetu w całym kraju, a z drugiej strony rosnące koszty wynajmu mieszkań powodują, że potencjał do rozwoju e-learningu w Polsce jest coraz większy. Dodatkowym argumentem za jego doskonaleniem jest przekonanie blisko 60 proc. badanych, że studia realizowane w e-learningu już niedługo mogą zastąpić studia tradycyjne.
W krajach rozwiniętych, a w szczególności w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, e-learning jest od lat stosowaną, szeroko dostępną alternatywą dla tradycyjnego kształcenia. Uczelnie amerykańskie już od dawna budują odpowiednią infrastrukturę, tworzą standardy
e-nauczania, a także szkolą wyspecjalizowanych wykładowców. Według danych Sloan Consortium – międzynarodowej organizacji monitorującej rozwój edukacji internetowej, do końca 2009 roku już ponad 5,6 mln uczniów i studentów korzystało z e-learningu. W Polsce system ten dopiero raczkuje. W środowiskach akademickich wciąż trwają spory dotyczące oceny skuteczności takiego systemu nauki, a wiele osób traktuje e-learning jako niepełnowartościowy sposób kształcenia. Nie jest to jednak opinia uzasadniona.
E-learning może stać się istotnym filarem edukacji, a tym samym być atrakcyjną alternatywą także dla najbardziej ambitnych studentów. Wyniki badania pokazują, że istnieje spory potencjał dla rozwoju tego sposobu kształcenia. Polskie uczelnie muszą jednak dopracować swoje systemy e-learningowe tak, aby mogły być one traktowane jako równie wartościowe, co zajęcia tradycyjne. Natomiast uczelnie, które już teraz z powodzeniem stosują kompletny, odpowiadający wszystkim standardom system e-learning, powinny robić co w ich mocy, aby popularyzować tę formę nauczania.
"Polski system szkolnictwa wyższego jest nadal postrzegany jako tradycyjny, a nawet przestarzały w wielu obszarach. Stąd prawdopodobnie stosunkowo surowa ocena przygotowania polskich uczelni do umiejętnego prowadzenia zajęć w e-learningu." – komentuje dr Justyna Berniak – Woźny. "Wiele szkół wyższych w Polsce nie przywiązuje właściwej wagi do wysokiej jakości zajęć w formie e-learningu, dlatego decydując się na studiowanie w takim trybie warto dobrze sprawdzić propozycję danej szkoły."
Badanie na zlecenie Polish Open Universtiy zrealizowane zostało przez Instytut Badania Opinii Homo Homini w listopadzie 2011 roku na losowej próbie polskich studentów. Wielkość próby to 1067 osób, błąd oszacowania wynosi 3 proc. poziom ufności 95 proc. Badanie zrealizowane zostało metodą CATI (standaryzowane wywiady kwestionariuszowe wspomagane komputerowo).