E-podręczniki w szkoleniowej pigułce

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak pracować z e-podręcznikami? Jak najefektywniej wykorzystać ich możliwości? To pytania, które dziś zadaje sobie coraz więcej osób w szkołach. Odpowiedzi na nie i na szereg innych najłatwiej znaleźć w kursie e-learningowym uruchomionym przez Ośrodek Rozwoju Edukacji pod adresem http://kursy.epodreczniki.pl. Druga edycja kursu już się zaczęła. Nadal istnieje możliwość zapisania się i wzięcia w nim udziału.

Kurs „Rozwijanie kompetencji nauczycieli i uczniów z zakresu stosowania TIK, wykorzystanie e-podręcznika i e-zasobów w nauczaniu i w uczeniu się” realizowany jest metodą e-learningową i przeznaczony jest dla pracowników instytucji doskonalenia i kształcenia nauczycieli oraz jednostek wspierających szkoły – poradni psychologiczno-pedagogicznych, bibliotek pedagogicznych. Do udziału zapraszamy także osoby pełniące funkcje Szkolnych Organizatorów Rozwoju Edukacji (SORE), liderów szkolnych zespołów przedmiotowych i innych nauczycieli, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjno-komputerowej (TIK) w pracy z uczniami.

Kurs pozwoli na zapoznanie się z podstawowymi przepisami prawa autorskiego oraz zasadami korzystania i udostępniania treści zasobów edukacyjnych opublikowanych w Internecie, programów oraz aplikacji edukacyjnych. Uczestnicy poznają również koncepcję i ofertę e-podręczników przedmiotowych oraz przykłady ich zastosowań w praktyce pedagogicznej. Będą mogli nabyć praktyczne umiejętności związane z planowaniem, przygotowaniem i przeprowadzeniem zajęć z wykorzystaniem e-podręczników i e-zasobów. Przygotowywać będą się równocześnie do tworzenia warsztatu pracy e-nauczyciela – bazy dostępnych i własnych materiałów edukacyjnych, umożliwiających zastosowanie TIK w szkole.

Cztery moduły kursu

Kurs składa się z 4 modułów, które będą realizowane w postaci 48-godzinnego szkolenia e-learningowego (4 moduły x 12 godzin). Każdy z uczestników na wstępie deklaruje udział w wybranym przez siebie etapie edukacyjnym, który jest mu najbliższy z racji wykonywanym obowiązków zawodowych. Uczestnik zapozna się z przygotowanymi treściami, będzie mógł udzielić odpowiedzi na pytania (quizy samokształceniowe) pojawiające się w trakcie danego modułu czy w podsumowaniu, a także będzie mógł wypełnić ankiety i przygotować scenariusz własnych zajęć z wykorzystaniem kompetencji nabytych w trakcie kursu.

Moduł pierwszy „Prawo autorskie – czy i jak używać zasobów z Internetu?” obejmuje zagadnienia z prawa autorskiego - co wolno, co można, a czego nie. Uczestnicy zapoznają się z tematyką wolnych licencji, otwartych zasobów edukacyjnych i tworzeniem bibliotek własnych zasobów edukacyjnych. W module drugim „Dydaktyka medialna – czyli jak komunikować się z nowymi mediami?” prezentowane są założenia dydaktyki medialnej i unowocześnienia warsztatu pracy. Moduł trzeci „E-podręcznik w procesie nauczania – uczenia się” obejmuje budowę, treści i funkcjonalność e-podręcznika w kontekście specyfiki nauczania na danym etapie edukacyjnym. Prezentowane są typy zajęć realizowanych z wykorzystaniem e-podręcznika jako narzędzia wspomagającego proces nauczania i samokształcenia. Uczestnicy poznają dobre praktyki i przykłady wykorzystania e-podręcznika w integracji z opracowanymi materiałami dydaktycznymi oraz zewnętrznymi zasobami edukacyjnymi. Prezentowane są tu również przykładowe scenariusze zajęć przedmiotowych. W module czwartym „Warsztat pracy e-nauczyciela” omawiane jest wykorzystanie e-zasobów i narzędzi TIK do rozwijania aktywności poznawczej oraz zainteresowań przedmiotowych uczniów. Tematyka modułu obejmuje również opracowanie autorskiego scenariusza zajęć oraz integracja treści e-podręcznika z innymi e-zasobami edukacyjnymi (zewnętrznymi lub opracowanymi przez nauczyciela/uczniów).

fot. Ośrodek Rozwoju Edukacji

Efekty szkolenia

Po ukończeniu kursu uczestnicy powinni znać przepisy prawa autorskiego, zasady korzystania z treści publikowanych w Internecie oraz poznać możliwości ich modyfikowania i udostępniania. Dowiedzą się również jakie treści zawiera e-podręcznik do danego przedmiotu, poznają jego funkcjonalności, powiązane z nim zasoby edukacyjne oraz będą potrafić zaplanować lekcję (zajęcia edukacyjne) z wykorzystaniem e-podręcznika i innych e-zasobów edukacyjnych. Uczestnicy poznają również założenia dydaktyki medialnej w zakresie niezbędnym do wykorzystania TIK w pracy z uczniami.

Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie