Dynamiczny wzrost popularności edukacyjnych kursów online

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Analizując aktualne dane i trendy, można wyciągnąć wniosek, że kursy online cieszą się coraz większą popularnością. Idea uczenia się przez całe życie, od dawna popularna w krajach zachodnich, przyjęła się także w Polsce. Polacy szukają dodatkowych sposobów uzupełnienia swojej wiedzy, coraz częściej wybierając internetowe kursy edukacyjne. Dobrze obrazują to zjawisko dane pochodzące z platformy NAVOICA. W marcu 2022 roku liczba zarejestrowanych kont wynosiła ok. 75 300, a na koniec marca tego roku liczba ta wzrosła aż do ok. 124 300 kont. Być może zatem edukacja online nie była więc jedynie chwilowym zjawiskiem, które wynikało z obostrzeń pandemicznych, ale jest długotrwałym trendem, który doskonale uzupełnia tradycyjną ścieżkę edukacyjną.

Miliony użytkowników kursów online na świecie

Światowe statystyki pokazują, iż w rezultacie udostępniania na szeroką skalę kursów MOOC (Massive Open Online Course, czyli masowych otwartych kursów online), wzrosła liczba osób chcących korzystać z możliwości otwartego dostępu do wiedzy i rozwoju kompetencji zawodowych oraz własnych pasji. Jak wynika z raportów, w 2019 r. liczba użytkowników platform światowych (Coursera, Edx, Udacity, FutureLearn, Swayam) wynosiła 180 milionów, a w roku 2021 wzrosła aż do 220 milionów.

Można już z całą pewnością stwierdzić, że edukacja zdalna na dobre zadomowiła się również w Polsce. Na tym tle w niczym nie ustępujemy państwom zachodnim. Dobrym przykładem jest prowadzony przez OPI portal NAVOICA, na którym udostępniamy całkowicie za darmo kursy edukacyjne opracowane głównie przez polskie środowisko akademickie. Do końca marca 2023 r. na naszym portalu założono już ok. 124 300 kont i wydaliśmy do tej pory prawie 85 700 certyfikatów ukończenia kursu – mówi dr inż. Jarosław Protasiewicz, dyrektor Ośrodka Przetwarzania Informacji. – Edukacja online w pełni odpowiada oczekiwaniom studentów, głównie z pokolenia Z i millenialsów, dla których świat cyfrowy jest naturalnym środowiskiem nauki, pracy, rozwijania swoich zainteresowań. W związku z tym, edukacyjne kursy online w najbliższych latach czeka stały rozwój. Możemy spodziewać się, że forma tych kursów będzie ewoluować i staną się one jeszcze bardziej dostosowane do indywidualnych preferencji użytkownika – dodaje dyrektor OPI.

Tematyka kursu bardzo istotna

Osoby zainteresowane edukacją zdalną poszukują najczęściej kursów, które pomogą im zwiększyć swoje kompetencje, dzięki czemu osoby te staną się bardziej atrakcyjne na rynku pracy. Ważny jest aspekt użyteczności danej wiedzy i możliwości jej wykorzystania w rozwoju własnej kariery zawodowej. Oczywiście, istnieje także pewna grupa ludzi, która szuka kursów hobbystycznych, pomagających im rozwijać własne pasje. Stanowią oni atrakcyjną niszę, dla której na rynku istnieje już atrakcyjna oferta – często bezpłatna, jak np. w przypadku portalu NAVOICA.

Tematyka kursów edukacyjnych oczywiście odgrywa kluczową rolę. Użytkownicy szukają konkretnych treści, które pomogą im skutecznie uzupełnić swoją wiedzę specjalistyczną. Dzięki temu wzrasta ich atrakcyjność na rynku pracy. Na portalu NAVOICA posiadamy obecnie aż 20 kategorii tematycznych kursów. Największa ich liczba dotyczy informatyki i programowania. Nie jest dla nikogo niespodzianką, że specjaliści od nowych technologii mogą liczyć na dobrze płatną pracę, co przekłada się na popularność kursów IT. Duża liczba kursów dotyczy także ekonomii i zarządzania – mówi dr Aleksandra Kołodziejczak z Laboratorium Inteligentnych Systemów Informatycznych w OPI. – W OPI nie poprzestajemy tylko na rozwoju platformy NAVOICA. Obserwujemy trendy i badamy potrzeby użytkowników. Na tej podstawie nasi eksperci także przygotowują dostępne na platformie kursy. Obecnie dostępne są m.in. kursy dotyczące sztucznej inteligencji, nauki języka angielskiego oraz podstaw prawa, które opracowali eksperci OPI – dodaje dr A. Kołodziejczak.

Kurs o umiejętności studiowania najpopularniejszy

Analizując statystyki za 2022 rok, eksperci OPI zauważyli, że oprócz treści IT i biznesowych, bardzo dużą popularnością cieszył się kurs dotyczący umiejętności studiowania. Była to dla wszystkich duża niespodzianka. Kurs „Academic Skills”, opracowany w języku angielskim przez naukowców z Akademii Ekonomiczno-Humanistycznej w Warszawie, zainteresował w 2022 r. ponad 4000 osób Najprawdopodobniej jest to związane ze wzrastającą atrakcyjnością polskich uczelni dla studentów zagranicznych. Zgodnie z opublikowanym na portalu RAD-on raportem OPI „Cudzoziemcy na uczelniach w Polsce”, współczynnik umiędzynarodowienia studiów wyższych wynosił odpowiednio 6,8 proc. w 2020 roku i 7,1 proc. w 2021 roku. W wartościach bezwzględnych pomiędzy tymi dwoma latami odnotowano wzrost liczby cudzoziemców o 3,34 tysiące, do poziomu 85,9 tysięcy osób w 2021 roku. Biorąc pod uwagę powyższe obserwacje, warto opracować ofertę edukacyjną online dla studentów z zagranicy.

Zapraszamy do obejrzenia najnowszego odcinka Akademii OPI PIB na kanale YouTube instytutu, gdzie znajdą Państwo więcej informacji o kursach MOOC i platformie edukacyjnej NAVOICA:

 

(Źródło: Ośrodek Przetwarzania Informacji - PBI)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie