Sidebar

03
So, Maj

O używaniu tablicy interaktywnej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Tablice interaktywne są jednymi z tych narzędzi, które szkoły „chcą“ mieć. Z danych sprzedawców tych urządzeń wynika, że w polskich szkołach wszystkich szczebli na koniec 2010 r. było około 10 tys. tablic. Wydaje się, że warto byłoby zadać kilka pytań. Po pierwsze ile faktycznie z tych tablic jest używanych na co dzień. I drugie, jak są używane – czy zgodnie z ideą tablicy interaktywnej i jej przeznaczeniem?(C) EDUNEWS.PL

Co wiemy? Tablica interaktywna to na pierwszy rzut oka nie jest to samo co zielona tablica do kredy bądź biała tablica do markerów. Używanie jej więc do przepisywania treści z podręcznika uznać należy za praktykę niepoważną i niepożądaną. Jeśli tylko do tego ma służyć, lepsza jest tablica „kredowa“ bo szybciej się na niej pisze, a jeszcze lepiej – wizualizer, bo wtedy podłożymy zadrukowaną kartkę i już mamy wyświetloną treść na ekranie.

Interaktywna - oznacza możliwość wchodzenia w interakcję z treścią na ekranie, co jest istotne zwłaszcza dla młodszych uczniów - daje im możliwość grania ręką i ciałem, dodaje element ruchu, który jest istotny dla najmłodszych (nie muszą siedzieć w ławce). Jeśli interakcję ograniczamy do pisania, to chyba nie ma sensu używać tej tablicy – wystarczy nam zwykła tablica „na kredę“ – ona też jest w tym momencie niemal tak samo interaktywna. Jeśli użyjemy jej do rysowania (czy w ogóle – tworzenia), ma większy to sens, choć pewnie też bardziej dla uczniów szkoły podstawowej. Wydaje się, że najlepszy rezultat edukacyjny będą na niej przynosiły różnego rodzaju interaktywne prezentacje multimedialne, w których wymagana jest określona akcja, aby rozwiązać zadanie. Mogą to być ćwiczenia typu puzzle, w których musimy dobrać elementy układanki w odpowiedniej kolejności, przesuwanie elementów do zbiorów, łączenie w pary, itp. Tego typu ćwiczenia można wykorzystać na wszystkich przedmiotach, pod warunkiem że dysponuje się takimi przygotowanymi zasobami. Tego typu zadania mają sens, gdy są wyświetlane na tablicy interaktywnej, ale już mniejszy, gdy używamy komputera z projektorem. Wówczas tracimy element „dotykowej“ interakcji ucznia z treścią na ekranie.

Dla starszych uczniów tablica będzie dobrym narzędziem edukacyjnym, jeśli będzie mieć połączenie z internetem. Dzięki temu można kształcić bardziej złożone kompetencje cyfrowe. Bez internetu tablica interaktywna w niewielkim stopniu będzie różnić się od zwykłej tablicy (nawet jeśli będzie miała oprogramowanie przedmiotowe). Dzięki sieci tak naprawdę zaczynają się plusy tablicy, bo umożliwia to interakcję z żywym materiałem znalezionym w sieci i uzupełnianie na bieżąco treści wyświetlonych na ekranie. W tym momencie dobrym narzędziem do tablic wydaje się być WebQuest. To narzędzie pozwala wykorzystać w pełni możliwości tablicy i jednocześnie rozwija umiejętności wyszukiwania informacji.

Niestety w większości przypadków w tablicach będziemy mieli problemy z widocznością. Nie przeszkadza to zazwyczaj młodszym uczniom, irytuje starszych. Osoby przy tablicy będą zasłaniać tym siedzącym w ławkach część materiału. To duży minus tablic, przez co tracą one na wartości. Dlatego warto projektor podwieszać pod sufitem albo zainwestować w tablicę z obrazem wyświetlanym od tyłu ekranu (te są oczywiście dużo droższe). Rozwiązaniem przyszłości będą pewnie ekrany dotykowe, które będą podobnie zbudowane jak tablety, dzięki którym będziemy mogli zapewnić lepszą funkcjonalność i widoczność tego narzędzia.

W większości szkół, które dysponują tablicami, dużym problemem wydaje się być niedostatek ciekawego oprogramowania, co wiąże się zwykle z kosztami zakupu u wydawców. Stworzenie interaktywnych prezentacji wymaga wysokich kwalifikacji informatycznych i dobrej znajomości programów przeznaczonych do tworzenia animacji. Do tego trzeba dodać koniecznie odpowiednie opracowanie dydaktyczne scenariuszy prezentacji – to wszystko sprawia, że oprogramowanie na tablice musi kosztować, bo mało kogo stać na takie inwestycje. Stałe wzbogacanie oprogramowania przedmiotowego przez szkołę powoduje, że możemy częściej korzystać z ćwiczeń i zadań interaktywnych w klasie i lekcje stają się ciekawsze.

Kolejna kwestia - kto ma stać przy tablicy? Tablica interaktywna dobrze wykorzystana powinna przede wszystkim służyć uczniom w klasie. Czyli lepiej, aby nauczyciel ograniczał swoje zaangażowanie przy tablicy. Dajmy poprowadzić fragmenty lekcji uczniom, niech poczują się bardziej odpowiedzialni, a może będą się mocniej angażować w naukę.

Na koniec – kompetencje nauczycieli. W wielu szkołach tablice interaktywne kurzą się, ponieważ nauczyciele nie otrzymali dostatecznego wsparcia szkoleniowego ze strony ośrodków doskonalenia nauczycieli, sprzedawców lub firm szkoleniowych. Dyrektorzy nie pozwalają eksperymentować ze sprzętem, bo on wiele kosztował. Mamy więc do czynienia często z błędnym kołem. Naprawdę – tablica interaktywna nie różni się specjalnie od komputera, którym (podobno) potrafią się posługiwać wszyscy nauczyciele. Wystarczy trochę poeksperymentować, aby zacząć korzystać z tablicy. Jak będą problemy „techniczne” można poprosić o pomoc uczniów (oni mają „wrodzoną” zdolność rozwiązywania problemów w nowych technologiach). A najważniejsza lekcja dla szkoły – stanąć w kilku nauczycieli przed tablicą i zastanowić się, jak można skutecznie i ciekawie korzystać z tablicy interaktywnej w nauczaniu przedmiotowym.

Praktyka wykorzystania tablic interaktywnych jako narzędzi dydaktycznych w polskich szkołach pozostawia obecnie wiele do życzenia. Są one jeszcze za mało interaktywnymi narzędziami w ręku nauczyciela. Po obejrzeniu około dwudziestu filmów na YouTube ukazujących lekcje prowadzone z wykorzystaniem tablic interaktywnych można zauważyć dwa modele ich użycia. Jeden na pewno nierekomendowany, a drugi trochę lepszy, ale też jeszcze daleki od ideału.

Przykład, czyli "trochę sobie na tablicy popiszę":

Niewłaściwe użycie tablicy interaktywnej nie przekłada się na lepsze wyniki edukacyjne przy wykorzystaniu tej technologii. Wielu doświadczonych nauczycieli rezygnuje z używania tablic, bo uznają że niewiele więcej osiągają stosując tę technologię (tak przynajmniej wykazały badania nauczycieli przeprowadzone przez organizację badawczą Futurelab w Wielkiej Brytanii).

W tablicach tkwi spory potencjał edukacyjny, ale trzeba trochę czasu poświęcić, aby uczynić z nich narzędzie skutecznej edukacji. Drogi Dyrektorze, zanim podejmiesz decyzję o kupnie tablic interaktywnych, upewnij się, że nauczyciele mają pomysł i możliwości ich dobrego wykorzystania z pożytkiem dla uczniów.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

 

Komentarze (9)
This comment was minimized by the moderator on the site
Zgadzam się. Znam kilka szkół, w których tablice interaktywne są zamknięte w magazynach. Moim zdaniem dopóki same tablice oraz oprogramowanie nie będą tańsze, to dyrektorzy nadal będą je traktować jako drogocenną pomoc, a nie super narzędzie do...
Zgadzam się. Znam kilka szkół, w których tablice interaktywne są zamknięte w magazynach. Moim zdaniem dopóki same tablice oraz oprogramowanie nie będą tańsze, to dyrektorzy nadal będą je traktować jako drogocenną pomoc, a nie super narzędzie do skutecznej edukacji. Poza tym szkolenia nauczycieli też kosztują.
More
Ewa
This comment was minimized by the moderator on the site
To prawda, co napisał Pan Marcin Polak. W większości szkól posiadających tablice interaktywne, rzeczywiści "obrastają" one kurzem, służą jedynie od czasu do czasu za ekskluzywne (cena) ekrany. Zgadzam się też z Panem w zupełności, że w takim...
To prawda, co napisał Pan Marcin Polak. W większości szkól posiadających tablice interaktywne, rzeczywiści "obrastają" one kurzem, służą jedynie od czasu do czasu za ekskluzywne (cena) ekrany. Zgadzam się też z Panem w zupełności, że w takim wypadku mogłaby ją zastąpić zwykła tablica, a jeszcze lepiej tablica suchościeralna. Na nią też można "rzucić" jakąkolwiek ilustrację i ją, że tak powiem, w bardzo prosty sposób edytować (pisząc, dorysowując). Zdecydowanie tańsze rozwiązanie.

adela kruszyna
More
adela
This comment was minimized by the moderator on the site
Dlaczego więc tablice to "kurzołapy"?
Powiem tak. Szkolenie, które przeprowadziła firma sprzedająca tablice, trwało dokładnie dwie godziny. I można je podsumować, jak to mawiała moja babcia: "przeleciał pies przez pole". Ale, jeśli zamiarem...
Dlaczego więc tablice to "kurzołapy"?
Powiem tak. Szkolenie, które przeprowadziła firma sprzedająca tablice, trwało dokładnie dwie godziny. I można je podsumować, jak to mawiała moja babcia: "przeleciał pies przez pole". Ale, jeśli zamiarem prowadzącego, było zaciekawienie mnie tym, "jak można to ugryźć" i zachęcenie do dalszego poznawania, to przynajmniej jeśli chodzi o moją osobę, odniósł on sukces. Widać nie na wszystkich to tak zadziałało.
adela kruszyna
More
adela
This comment was minimized by the moderator on the site
Pisze Pan o niedostatku oprogramowania. Myślę, że ma Pan tu na myśli wszelkie pomoce oferowane w tym zakresie przez wydawnictwa. Rzeczywiście, drogie i mało który dyrektor chętnie zgadza się na zakup.
Jednakże ten niedostatek oprogramowania, to...
Pisze Pan o niedostatku oprogramowania. Myślę, że ma Pan tu na myśli wszelkie pomoce oferowane w tym zakresie przez wydawnictwa. Rzeczywiście, drogie i mało który dyrektor chętnie zgadza się na zakup.
Jednakże ten niedostatek oprogramowania, to jest jedyna rzecz w Pana artykule, z którą się nie zgadzam. Oprogramowanie na "moją" tablicę jest świetne. Jedyny "feler ", a właściwie utrudnienie: na maka jest "po angielsku". Chociaż muszę tu zaznaczyć, że mimo nieznajomości angielskiego (albo znajomości bardziej niż szczątkowej i tego się niestety wstydzę), wcale mi to nie przeszkadza.

Jasne, że fajnie mieć jakiegoś gotowca, odpalić płytkę i działać, Myślę, że tu ważniejsza jest kwestia poznania oprogramowania (dostarczanego z tablicą) przez nauczycieli. A jeszcze ważniejsza jest [B]chęć[/B] jego poznania, bo niestety bez tego tablice nadal będą łapaczami kurzu. I powiem teraz, jak zakała nauczycielska :) Nie pomogą tu: bogata oferta szkoleń i posiadanie drogich "gotowców".

pozdrawiam
adela kruszyna

Korzystam z tablicy SmartBoard i Notebooka (oczywiście w wersji na maka). Jeśli będę potrafiła, bardzo chętnie wymienię się doświadczeniem w tym zakresie z innymi "makowcami" (i nie tylko :) Chociaż akurat SmartBoard bardzo wspiera nauczycieli korzystających z ich tablic.

A tak przy okazji. Czy ADE to nadal "martwa" instytucja?

Sorry, że tak po kawałku, ale nie chciało pójść całe.
More
adela
This comment was minimized by the moderator on the site
Cena tablicy nie ma raczej znaczenia - sam wyposażyłem szkoły w używane, z których każda kosztowała.... 1025 zł. Kluczem są nauczyciele i ich kompetencje IT. Tu mamy biedę. A jeszcze większą, gdy się okazuje, że trzeba przełożyć dorobek 20 lat...
Cena tablicy nie ma raczej znaczenia - sam wyposażyłem szkoły w używane, z których każda kosztowała.... 1025 zł. Kluczem są nauczyciele i ich kompetencje IT. Tu mamy biedę. A jeszcze większą, gdy się okazuje, że trzeba przełożyć dorobek 20 lat pracy na e-dorobek. Wtedy każdy sprzęt IT zaczyna się kurzyć....
More
Jacek
This comment was minimized by the moderator on the site
Jestem nauczycielką języka francuskiego w liceum. Zajęcia z wykorzystaniem tablicy interaktywnej bardzo mi się podobają i aktywizują uczniów. Sama tworzę materiały, lub wyszukuję zasoby i łączę z moimi ćwiczeniami. Traktuję tablicę jako...
Jestem nauczycielką języka francuskiego w liceum. Zajęcia z wykorzystaniem tablicy interaktywnej bardzo mi się podobają i aktywizują uczniów. Sama tworzę materiały, lub wyszukuję zasoby i łączę z moimi ćwiczeniami. Traktuję tablicę jako nowoczesne narzędzie. Mogłabym nawet cały czas posługiwać się tablicą, ale muszę się dzielić z kolegami.Mam nadzieję, że pewnego dnia będziemy dysponowali dostateczna ilością tablic.
More
Iwona
This comment was minimized by the moderator on the site
Mija rok odkąd w mojej szkole wyposażono w tablice wszystkie sale edukacji wczesnoszkolnej. W połączeniu z Internetem jest to nieoceniona wręcz pomoc. Materiałów na lekcje poszukuję w zasobach edukacyjnych całego świata. Linki do najciekawszych...
Mija rok odkąd w mojej szkole wyposażono w tablice wszystkie sale edukacji wczesnoszkolnej. W połączeniu z Internetem jest to nieoceniona wręcz pomoc. Materiałów na lekcje poszukuję w zasobach edukacyjnych całego świata. Linki do najciekawszych umieszczam na swojej stronie [LINK=http://klasoteka.pl/]http://klasoteka.pl/[/LINK]. Moi uczniowie mogą zatem w domu powtórnie wykonać ćwiczenia pokazywane w szkole. Nieoceniony jest dostęp do Internetu, który na bieżąco odpowiada nam na pojawiające się w czasie zajęć pytania.

Zaczynam dzień o włączenia komputera i trudno mi sobie wyobrazić jak będą się uczyć moi uczniowie w klasach starszych bez tablic. Znów będą musiały wyobrażać sobie o czym opowiada nauczyciel zamiast to zobaczyć na ekranie.

Umiejętnością wykorzystywania oprogramowania Smart Notebook dzielimy się w gronie wzajemnie. Mamy różne zacięcie do rozgryzania nowoczesnej technologii i po prostu sobie pomagamy.

Zamierzam też intensywniej włączać uczniów do przygotowywania materiałów do lekcji za pomocą Smarta. Większość już zainstalowała go na swoich domowych komputerach. Na życzenie uczniów powstaje też strona, którą chcą prowadzić sami. Poradzą sobie, bo obserwują jak dokonuję wpisów na klasotece. Zaczniemy od nowego roku.
More
Wiesława Kopf
This comment was minimized by the moderator on the site
Witam,
a dlaczego nieskorzystac z darmowego oprogramowania roznego typu? Nie jestem ekspertem od tablic ale to co widziałem przenosiło obraz z komputrea na tablice na której mozna bylo swobodnie działać, być moze nie jest to cecha wszystkich...
Witam,
a dlaczego nieskorzystac z darmowego oprogramowania roznego typu? Nie jestem ekspertem od tablic ale to co widziałem przenosiło obraz z komputrea na tablice na której mozna bylo swobodnie działać, być moze nie jest to cecha wszystkich tablic, jak Panstwo to widzą? Wydaje się, że kilka programow swietnie sie do tego nadaje jak np Google Earth, Virtual Lab, Geogebra, czy jednak platna ale wcale nie tak droga nawet jak na nasze warunki Yenka. Jednak jak pisze Adela programy są głównie w jezyku angielskim (rozwiazaniem mogla by być instytucja tłumacząca te programy, nie trzeba ich torzyc od nowa).
More
monty
This comment was minimized by the moderator on the site
W szkole średniej raczej średnio się nadają. szkoda tylko projektora i komputera. Raczej do podstawówki ewentualnie gimnazjum.
Jachu
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie