APPetyt na APPlikacje

fot. Fundacja Orange

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dzięki upowszechnieniu nowoczesnych telefonów i tabletów nowe media i technologie nie są już zarezerwowane dla nielicznych. Ponad połowa dorosłych Polaków korzysta ze smartfonów. Fundacja Orange wraz z Towarzystwem Inicjatyw Twórczych "ę" przygotowały przewodnik, z którym można nauczyć się tworzenia własnych aplikacji przeznaczonych na urządzenia mobilne.

Smartfony na świecie i w Polsce

Ponad 50 proc. ludzi na świecie ma telefon komórkowy, a 27 proc. globalnej populacji korzysta z mobilnych mediów społecznościowych. Liczba urządzeń mobilnych przekroczyła liczbę ludzi na świecie już w 2014. W Polsce 59 proc. dorosłych korzysta ze smartfonów, a ¼ populacji naszego kraju ma dostęp do tabletu. Mogą oni wybierać spośród przeszło trzech milionów dostępnych aplikacji (1,5 mln w AppStore, 1,6 mln w Google Play) . Chociaż większość właścicieli smartfonów najczęściej przegląda strony www, niektórym wśród badanych zdarzało się poświęcić na aplikacje 90 proc. czasu online.

Kalkulator do lamusa

Smartfon z aplikacjami zastępuje kolejne urządzenia i przedmioty: kalkulator, dyktafon, kompas, kalendarz, notatnik, latarkę, nawigację samochodową, aparat fotograficzny, CB radio, odtwarzacz muzyki, słownik języka obcego, linijkę, poziomicę, pilot do telewizora, a nawet elektroniczną nianię. Ludzie wykorzystują urządzenia mobilne w różnych sferach życia.
Aplikacje mobilne to przydatne narzędzie także dla sektora kultury, edukacji, działań społecznych i akcji charytatywnych. Dlatego Sylwia Żółkiewska, latająca cyfrowa animatorka z Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę” przy wsparciu Fundacji Orange przygotowała poradnik budowania własnych aplikacji, które pomogą w wypełnianiu misji tych instytucji.

Praktyczny przewodnik o tworzeniu aplikacji

Poradnik Appetyt na Applikacje w przyjazny, prosty i zrozumiały sposób prowadzi przez wszystkie etapy tworzenia aplikacji: od koncepcji i prototypu, określenia grupy odbiorców, przez wybór technologii i narzędzi, aż po publikację i utrzymanie. Przewodnik jest adresowany do każdego, kto zajmuje się edukacją, kulturą czy działalnością społeczną. Jej celem jest także zachęcić szkoły, instytucje kultury i organizacje pozarządowe do wykorzystania nowoczesnych narzędzi mobilnych w swojej pracy.

Jak stworzyć aplikację bez linijki kodu? Czy wybrać responsywną stronę, czy aplikację? Którą platforma będzie odpowiednia? Jakie funkcjonalności są niezbędne do dobrego działania aplikacji? Czy to coś kosztuje? Lektura przewodnika daje odpowiedzi na te pytania.

Książka zrywa z wciąż popularnym stwierdzeniem, że tworzenie aplikacji to zajęcie zarezerwowane dla inżynierów i specjalistów z branży IT. Przywołuje przykład z Pracowni Orange w Huszlewie, gdzie Fundacja Orange zorganizowała warsztaty tworzenia aplikacji. Uczestnicy w wieku 12-16 lat w ciągu dwóch dni wykonali i przetestowali trzy działające narzędzia. To dowodzi, że twórcami aplikacji mogą być wszyscy, którzy widzą taką potrzebę i mają pomysł.

Przewodnik można pobrać bezpłatnie na stronie Fundacji Orange.

 

Appetyt na Applikacje. Praktyczny przewodnik
Wydawca: Fundacja Orange
Koordynator merytoryczny: Towarzystwo Inicjatyw Twórczych ę 
Autor: Sylwia Żółkiewska
Licencja: CC-BY-NC-ND 3.0

 

 

(Źródło: Fundacja Orange)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie