Edunews.pl i Microsoft inaugurują Akademię Cyfrowego Edukatora (ACE) - projekt, w którym nauczyciele, dyrektorzy szkół oraz szkolni administratorzy IT będą mieli możliwość stałego uzupełniania wiedzy i umiejętności związanych ze światem cyfrowej edukacji. Zapraszamy na wydarzenia zaplanowane na okres wrzesień - grudzień 2020.
Trzy razy w miesiącu będziemy spotykać się na webinarach, które poświęcone będą wybranym zagadnieniom cyfrowej edukacji, zarówno w wymiarze korzystania z różnych rozwiązań i technologii Microsoft, jak i organizacji edukacji cyfrowej w szkołach.
Prowadzić je będą nauczyciele, szkolni administratorzy IT i dyrektorzy należący do społeczności Microsoft Innovative Educator Expert (MIEE), którzy od wielu lat wprowadzają w swoich szkołach z powodzeniem nowoczesne rozwiązania edukacyjne.
W każdym miesiącu od września do grudnia 2020 zaplanowaliśmy po jednym webinarze dla nauczycieli (Akademia Cyfrowego Nauczyciela), dla szkolnych administatorów IT (Akademia Cyfrowego Administratora) oraz dla dyrektorów (Akademia Cyfrowego Dyrektora). Wszystkie webinary będą odbywać się w godzinach 17.00-17.45. Poniżej pełen harmonogram i tematyka webinarów.
Webinary można oglądać:
- na żywo: na stronie Edunews.pl na Facebooku (bezpośrednio w Wydarzeniach FB),
- nagrania: w kanale filmowym Edunews.pl na YouTube (zobacz też poniżej).
WRZESIEŃ
Akademia Cyfrowego Nauczyciela - 17.09.2020 (czwartek) - godz. 17.00-17.45
Powrót do szkoły, ale z technologiami
Porozmawiamy o tym, jak organizować edukację cyfrową w szkole po powrocie do szkolnych ławek. Będziemy przekonywać, że nie warto odkładać na bok, tego, czego nauczyliśmy się podczas czasu edukacji zdalnej wiosną tego roku, o tym, jak można organizować naukę hybrydową, łączącą edukację w klasie z elementami pracy zdalnej. Będzie również o tym, jak wykorzystać podstawowe narzędzia Microsoft w pracy nauczyciela (Microsoft Teams, One Note oraz Forms) i jak z wykorzystaniem technologii możemy rozwijać kompetencje przyszłości młodych ludzi.
Zobacz nagranie na YouTube:
Webinar poprowadził Tomasz Magnowski – nauczyciel i doradca zawodowy w Zespole Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Radomiu, trener biznesu, Microsoft Innovative Educator Expert (MIEE). Doradca zawodowy od 2001, od wielu lat związany ze Stowarzyszeniem Doradców Szkolnych i Zawodowych RP (obecnie przewodniczący Zarządu Głównego). Organizator Ogólnopolskich Targów Szkół Wyższych w Radomiu i Wystawy Interaktywnej MÓZG. Specjalizuje się w okołobiznesowych działaniach kreatywnych oraz zastosowaniach technologii w edukacji (MS Teams i XR).
Akademia Cyfrowego Administratora - 22.09.2020 - godz. 17.00-17.45
Jak przygotować platformę Office 365 na powrót uczniów i nauczycieli do szkół
W tym webinarze będziemy zajmować się przygotowaniem Office 365 do pracy od strony administratora usługi. Czyli będzie o zakładaniu kont poprzez pliki csv oraz obsłudze plików csv z dziennika elektronicznego Librus; wyłączaniu poczty na zewnątrz dla osób poniżej 13 roku życia w szkole; włączaniu/wyłączaniu rejestracji nr telefonu przy logowaniu; włączaniu/wyłączaniu samoobsługowego odzyskiwania hasła przez użytkowników; personalizacji logowania w Office 365; a także o różnicach przy tworzeniu zespołów klasowych w Microsoft Teams.
Zobacz nagranie na YouTube:
Webinar poprowadził Artur Rudnicki - konsultant Microsoft dla Edukacji, nauczyciel przedmiotów informatycznych (systemy operacyjne, sieci komputerowe) w Zespole Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Radomiu (Microsoft Showcase School), od 2003 zastępca dyrektora. Organizator cyklu ogólnopolskich konferencji dla dyrektorów szkół i nauczycieli na temat: „Nowoczesne technologie IT w cyfrowej szkoły i administracji publicznej”. Należy do społeczności Microsoft Innovative Expert Educator (MIEE), zdobył też tytuł Microsoft Master Trainer. Pełni rolę egzaminatora egzaminu maturalnego z informatyki oraz egzaminu w zawodzie technik informatyk.
Akademia Cyfrowego Dyrektora - 30.09.2020 - godz. 17.00-17.45
Organizacja pracy Rady Pedagogicznej z wykorzystaniem technologii
Współpraca rady pedagogicznej na odległość była nie lada wyzwaniem dla wielu dyrektorów podczas etapu zdalnej edukacji. W tym webinarze porozmawiamy o tym, jak zorganizować takie spotkanie online skuteczne i efektywnie z wykorzystaniem m.in. Microsoft Teams. Wspomnimy miedzy innymi o listach obecności, głosowaniach, notatkach ze spotkania.
Zobacz nagranie na YouTube:
Webinar poprowadziła: Krystyna Błażewska - nauczycielka języka niemieckiego, lektorka Helen Doron, doradca metodyczny, od roku dyrektorka Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku. Należy do społeczności Microsoft Innovative Expert Educator (MIEE). Lubi uczyć innych i uczyć się. Inicjatorka wielu szkolnych projektów Erasmus+ i eTwinning. Obecnie koordynatorka projektu kompleksowego wsparcia szkoły „Uczę się, więc jestem”. Pasjonuje się nowymi technologiami i ich zastosowaniem w edukacji. Jej motto na dziś w zarządzaniu szkołą „ Być twardym wobec zadań i miękkim wobec ludzi”.
PAŹDZIERNIK
Akademia Cyfrowego Administratora - 20.10.2020 - godz. 17.00-17.45
Dobre praktyki dotyczące standaryzacji technologii w szkole
Różne sprzęty i urządzenia, często niekompatybilne ze sobą, różne systemy operacyjne na tych urządzeniach, różne aplikacje służące niby do tego samego, ale posiadające nieco odmienne funkcje, różne serwery i wieczne kłopoty z ich utrzymaniem - taki stan zasobów technologicznych w szkołach ciągle jeszcze się zdarza. To efekt wieloletnich inwestycji najczęściej bez żadnego planu. To spore wyzwania dla administratora IT w szkole. Potrzebujemy pewnej standaryzacji, zarówno w nauczaniu, jak i zarządzaniu szkołą. Podzielimy się dobrymi praktykami i rekomendacjami.
Zobacz nagranie na YouTube:
Webinar poprowadzili: Michał Grześlak - nauczyciel dyplomowany, konsultant w Ośrodku Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie (OEIiZK). Entuzjasta nowych technologii, wyróżniony wpisem na Listę 100 SPRUC za działalność na rzecz rozwijania umiejętności cyfrowych w Polsce. Pomysłodawca, założyciel i administrator Facebookowej grupy wsparcia dla nauczycieli „Szkoła z Office 365”. Microsoft Innovative Educator Master Trainer, Microsoft Innovative Educator Expert, Microsoft Innovative Educator Fellow
oraz Bartosz Białek - pracownik polskiego zespołu Edukacji w Microsoft. Jego zadaniem jest wsparcie użytkowników produktów Microsoft Modern Workplace, w tym Office 365 dla Edukacji.
Akademia Cyfrowego Nauczyciela - 22.10.2020 - godz. 17.00-17.45
Jak łączyć różne aplikacje Microsoft na zajęciach szkolnych
Aplikacje to dziś po prostu "zwykłe" narzędzia pracy nauczyciela. Warto dobrze poznać przynajmniej te podstawowe, aby w pełni wykorzystać ich możliwości i przekonać się, że rzeczywiście pomagają efektywniej uczyć (się). Pokażemy, jak Teams, OneNote, Forms i inne aplikacje w naszych urządzeniach pomagają w organizacji pracy uczniów podczas lekcji. Na konkretnych przykładach zaprezentujemy, jak można połączyć różne aplikacje zarówno w pracy stacjonarnej, jak i zdalnej, i dlaczego warto ich użyć.
Zobacz nagranie na YouTube:
Webinar poprowadziła: Dorota Ługowska - nauczycielka informatyki w Publicznej Szkole Podstawowej nr 15 im. Władysława Syrokomli w Radomiu, Microsoft Innovative Educator Expert (MIEE), Microsoft Innovative Educator Trainer. Pasjonatka nowoczesnych technologii i innowacyjnych rozwiązań w edukacji.
Akademia Cyfrowego Dyrektora - 28.10.2020 - godz. 17.00-17.45
Dyrektor szkoły jako manager edukacji cyfrowej w szkole
Będziemy rozmawiać o tym, jak technologia Microsoft pomaga w organizacji współpracy w szkole. Skupimy się na komunikacji w zespołach i społeczności szkolnej, narzędziach współpracy, metodach dydaktycznych. Ale rozmawiać będziemy także o motywowaniu zespołu, tworzeniu kultury szkoły uczącej się, promocji szkoły, rozwijaniu potencjału i kompetencji przyszłości nauczycieli i uczniów, czy angażowaniu w działania całej społeczności szkolnej: nauczycieli, uczniów i ich rodziców.
Zobacz nagranie na YouTube:
Webinar poprowadzi: Dariusz Stachecki - nauczyciel dyplomowany i dyrektor Szkoły Podstawowej nr 3 im. Feliksa Szołdrskiego w Nowym Tomyślu (wcześniej Gimnazjum). Członek PTI. Egzaminator ECDL. Microsoft Innovative Education Expert i Microsoft Innovative Educator Fellow (2018-2019). Ekspert edukacji cyfrowej w Poznańskim Centrum Superkomputerowo – Sieciowym. Za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania odznaczony w 2009 Medalem Komisji Edukacji Narodowej, w 2013 Brązowym Krzyżem Zasługi. Należy do społeczności Superbelfrzy RP, jest też członkiem Rady ds. Informatyzacji Edukacji - organu pomocniczego Ministerstwa Edukacji Narodowej. Organizator ogólnopolskich konferencji KASSK (Konferencja Administratorów Szkolnych Sieci Komputerowych) oraz „Technologie mobilne w edukacji”, „Programowanie w szkole”.
LISTOPAD
Akademia Cyfrowego Administratora - 17.11.2020 - godz. 17.00-17.45
Nowe funkcje Microsoft Teams dla edukacji
„Teamsy” na dobre zagościły w naszych szkołach. Jest to świetne narzędzie pozwalające w nowoczesny i efektywny sposób zorganizować pracę szkoły, zwłaszcza w tych trudnych czasach. Wykorzystanie tego narzędzia na tak dużą skalę stawia przed administratorami szkolnych środowisk IT spore wyzwania: bardzo duża ilość zespołów do założenia i ich konfiguracja, archiwizacja lub usuwanie starych, itp. W trakcie spotkania porozmawiamy o tym jak ułatwić sobie część tych zadań. Jak zautomatyzować część operacji za pomocą skryptów PowerShell. Jak zarządzać ustawieniami zespołów za pomocą polityk. Jak przypisywać polityki do osób lub grup. Zobacz nagranie na YouTube:
Webinar poprowadził: Konrad Sagala - ekspert firmy Microsoft, zajmuje się zawodowo projektowaniem i wdrażaniem systemów informatycznych, m.in. Office 365, Microsoft Exchange, Skype for Business, Microsoft Teams, Active Directory. Od 2007 otrzymuje tytuł Microsoft MVP (w kategorii Exchange Server i Office Apps & Services), aktywny trener technologii Microsoft (MCT).
Akademia Cyfrowego Nauczyciela - 19.11.2020 - godz. 17.00-17.45
Jak zadbać o dobre relacje i e-relacje w szkole
Czy w edukacji online można budować relacje z uczniami? A jeśli tak, to jak to zrobić wykorzystując darmowe narzędzia cyfrowe? Czy nauka ma być przykrym obowiązkiem czy czas najwyższy aby spojrzeć na ten proces z zupełnie innej strony? Podczas tego webinaru zrozumiesz dlaczego relacje są tak naprawdę kluczem do efektywnego uczenia się. Skupimy się także na rozwijaniu kompetencji przyszłości i rozbudzaniu chęci uczenia się oraz podzielimy się inspiracjami na działania z uczniami z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych wspomagających budowanie relacji z uczniami oraz wzmacniającymi ich sprawczość. Zobacz nagranie na YouTube:
Webinar poprowadziła: Marta Florkiewicz-Borkowska – nauczycielka języka niemieckiego i zajęć rozwijających kreatywność w Szkole Podstawowej im.Karola Miarki w Pielgrzymowicach, trenerka edukacyjna, tutorka, edukatorka w zakresie nowoczesnych rozwiązań w edukacji, trenerka i mentorka. Laureatka konkursu Nauczyciel Roku w 2017. Należy do społeczności Superbelfrzy RP oraz Microsoft Innovation Educator Expert (2019-2020). W jej działaniach najważniejszy jest zawsze człowiek, emocje i relacje.
Akademia Cyfrowego Dyrektora - 25.11.2020 - godz. 17.00-17.45
Komunikacja i współpraca w zespołach nauczycielskich
O tym, że komunikacja jest kluczem do właściwego zarządzania wiemy wszyscy. Podczas spotkania porozmawiamy o tym jak skutecznie wykorzystywać narzędzia Office 365 do komunikacji. W jaki sposób możemy przekazywać dane i uzyskiwać informację zwrotną oraz które z dostępnych dla nas narzędzi pomogą w zaplanowaniu zadań, sprawnym przekazywaniu bieżących uaktualnień, ewaluacji i ocenie efektów – w oparciu o praktyczne przykłady z codziennego życia szkoły. Zobacz nagranie na YouTube:
Webinar poprowadziła: Dorota Suchacz - dyrektorka II LO im. dr W. Pniewskiego w Gdańsku, prawnik, filolog angielski, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, doradca metodyczny, coach i trener. Koordynatorka sieci dyrektorów województwa pomorskiego w Centrum Edukacji Nauczycieli, nauczyciel metodyk Sopockiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli. Autorka publikacji z zakresu prawa oświatowego i innowacyjnej edukacji (Edukacja Pomorska). Należy do społeczności Microsoft Innovative Educator Expert (MIEE). Specjalizuje się w wykorzystaniu nowoczesnych technologii do wspomagania sprawnego zarządzania oświatą oraz zarządzaniu zmianą dla rozwoju i wzmacniania placówek edukacyjnych.
GRUDZIEŃ
Akademia Cyfrowego Nauczyciela - 10.12.2020 - godz. 17.00-17.45
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Porozmawiamy o tym, jak zorganizować edukację zdalną z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Omówimy kilka uniwersalnych narzędzi do tworzenia atrakcyjnych, angażujących uczniów interaktywnych ćwiczeń i do konstruowania zindywidualizowanych kart pracy. Ponadto wskażemy na praktyczne zastosowanie i funkcjonalność czytnika immersyjnego, w narzędziach pakietu Office 365. Zaprezentujemy dobre praktyki związane z prowadzeniem zdalnych lekcji oraz zajęć rewalidacyjnych. Zobacz nagranie na YouTube:
Webinar poprowadziły: Zyta Czechowska - nauczycielka w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku, laureatka konkursu Nauczyciel Roku 2019. Właścicielka i dyrektorka Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli - Zyta Czechowska specjalni.pl. Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl. Trenerka Cyfrowego Dialogu i programu #SuperKoderzy w zakresie programowania i TIK. Należy do społeczności Superbelfrzy RP i Microsoft Innovative Educator Ekspert.
Jolanta Majkowska - wicedyrektor Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku oraz nauczyciel języka polskiego, historii i informatyki. Od lat wdraża nowoczesne technologie w szkole specjalnej. Współautorka bloga propagującego wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu dzieci ze SPE: www.specjalni.pl. Należy do grupy Superbelfrzy RP oraz społeczności Microsoft Innovative Educator Expert (MIEE).
Akademia Cyfrowego Administratora - 15.12.2020 - godz. 17.00-17.45
Jak zorganizować wsparcie dla użytkowników Office 365 w szkole
Porozmawiamy o tym, jak w szkole, która korzysta już z rozwiązań Microsoft organizować wsparcie dla użytkowników Office 365, aby każde pytanie nie trafiało do szkolnego administratora. Będziemy mówić między innymi o kluczowym zaangażowaniu dyrekcji szkoły, liderach aplikacji Office 365, wewnętrznych szkoleniach dla nauczycieli, roli wychowawców, dostępnych zasobach. Dzięki takim rozwiązaniom szkoła będzie w stanie szybciej odpowiadać na potrzeby pracowników i uczniów korzystających z Office 365. Zobacz nagranie na YouTube:
Webinar poprowadził: Rafał Michałowski - nauczyciel informatycznych przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych w Zespole Szkół Elektrycznych im. prof. J. Groszkowskiego w Białymstoku oraz w Akademickim Liceum Politechniki Białostockiej. Wzorowy Edukator Apple od 2008 i członek społeczności Microsoft Innovative Education Expert (MIEE) od 2019. Usługami Microsoft w chmurze zajmuje się od 2012 roku.
Akademia Cyfrowego Dyrektora - 16.12.2020 - godz. 17.00-17.45
Badanie potrzeb, feedback i ewaluacja z wykorzystaniem technologii cyfrowych
W tym webinarze porozmawiamy o tym, jak realizować badania potrzeb, zbierać informacje i prowadzić ewaluację z narzędziami Microsoft, jak badać opinie i zbierać pomysły, wprowadzać w życie i dlaczego warto angażować (także włączać uczniów i rodziców w proces decyzyjny). Zobacz nagranie na YouTube:
Webinar poprowadziła: Iwona Kałużna - nauczycielka, dyrektorka Zespołu Szkół Usługowo-Gospodarczych w Pleszewie. Ponad 19 lat doświadczenia w zakresie zarządzania kierowanymi zespołami pracowników. Microsoft Innovative Educator Expert od 2018 r. Mediator wpisany na listę Sądu Okręgowego w Kaliszu.
***
W 2021 roku w Akademii Cyfrowego Edukatora będą pojawiały się nowe webinary, artykuły, polecane kursy i inspirujące przykłady tych, dla których cyfrowa nauka stała się codziennością.
Więcej informacji przekażemy pod koniec stycznia.
Jeszcze więcej propozycji i inspiracji w ramach Akademii Cyfrowego Edukatora znajdziecie na stronach:
Masz pytania? Skontaktuj się z organizatorami:
Projekt Akademia Cyfrowego Edukatora w 2020 roku realizowany był przez Edunews.pl i Microsoft.