Jak przygotować platformę Office 365 na powrót uczniów do szkół

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przygotowanie szkolnej sieci i urządzeń IT na powrót uczniów bywa poważnym wyzwaniem dla nauczycieli informatyki pełniących funkcje administratora IT w szkole. Technologie edukacyjne nie stoją w miejscu, zmieniają się, dochodzą nowe funkcje i rozwiązania. Platforma Office 365 to narzędzie, które w ostatnim czasie pojawiło się w setkach polskich szkół. Chcemy pokazać, w jaki sposób odpowiednio ją przygotować, aby zadbać o skuteczny proces nauki w szkole i jednocześnie ułatwić sobie życie. 

Do tej pory stosunkowo mało było działań edukacyjnych skierowanych do grupy nauczycieli pełniących funkcje opiekunów szkolnych sieci IT. Zazwyczaj przyjmuje się, że oni przecież wiedzą, jak wszystko w komputerach i urządzeniach IT poustawiać, aby działało. Ale praktyka szkolna pokazuje, że dla wielu osób konfiguracja zaawansowanych narzędzi może przynieść sporo trudności, zwłaszcza gdy łączy się nauczanie informatyki w szkole z opieką nad całym ekosystemem IT. Dotyczy to także platformy Office 365, z której korzysta coraz więcej szkół w Polsce. 

W pierwszym webinarze z cyklu Akademia Cyfrowego Administratora, postanowiliśmy pokazać kilka istotnych działań w Office 365. Omówiliśmy zakładanie kont dla nauczycieli i uczniów (za pomocą plików csv z szablonu excel oraz integrację z dziennikami elektronicznymi Librus Synergia i Vulcan). Pokazaliśmy, jak zorganizować pocztę elektroniczną dla wszystkich użytkowników i jak tworzyć reguły. Poświęciliśmy uwagę samoobsługowemu restartowaniu haseł przez użytkowników sieci szkolnej i konfiguracji personalizowania ekranów logowania do usługi Office 365. Ponieważ edukacja zdalna opiera się przede wszystkim o MS Teams, rozmawialiśmy o tworzeniu zespołów w Teams i możliwości pobierania list obecności ze spotkań. Kilka słów poświęciliśmy też podłączeniu komputerów z Windows 10 do Azure Active Directory oraz wyłączaniu domyślnych ustawień bezpieczeństwa (domyślne MFA).

Uważamy, że administratorzy IT w szkołach wymagają szerokiego wsparcia, dlatego na stronach Akademii będziemy tworzyć i zamieszczać praktyczne wskazówki i materiały edukacyjne pomocne w organizacji i zarządzaniu technologiami edukacyjnymi w szkole (zobacz więcej na stronie Akademii Cyfrowego Administratora; tam też zamieszczamy szczegółowe instrukcje do ww. działań i konfiguracji).

Zachęcamy do obejrzenia nagrania z webinaru z Arturem Rudnickim, nauczycielem (i wicedyrektorem) w Zespole Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Radomiu, który omówił najważniejsze elementy konfiguracji Office 365 od strony administratora. Warto zobaczyć i posłuchać, a jeśli potrzebne będzie wsparcie - e-mail podajemy w stopce tego artykułu:

***

Co miesiąc w Akademii Cyfrowego Edukatora będą pojawiać się nowe webinary, artykuły, polecane kursy i inspirujące przykłady tych, dla których cyfrowa nauka stała się codziennością.

Jeszcze więcej propozycji i inspiracji w ramach Akademii Cyfrowego Edukatora znajdziecie na stronach:

Masz pytania? Potrzebujesz pomocy lub wsparcia? Skontaktuj się z organizatorami: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Projekt Akademia Cyfrowego Edukatora realizowany jest przez Edunews.pl i Microsoft.

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP. 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie