Poznaj Wakelet - zostań mistrzem edukacji zdalnej

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od poniedziałku dzieci z klas 1-3 szkoły podstawowej dołączyły do uczniów uczestniczących w lekcjach online w zaciszu swoich domów. Sytuacja jest trudna dla uczniów, nauczycieli i rodziców, ponieważ nadszedł czas poważnych wyzwań, którym trzeba stawić czoła. Nie każdy ma odpowiednie warunki mieszkaniowe, aby uczyć się w ciszy i spokoju, nie każdy dysponuje wystarczającym sprzętem, a Internet też potrafi płatać figle w najmniej oczekiwanym momencie. Dużym wyzwaniem jest też konieczność poznania, często skomplikowanych narzędzi TIK, dzięki którym możliwe jest uczestniczenie w procesie edukacyjnym.

W tej sytuacji dobrym rozwiązaniem jest rozpoczęcie korzystania z platformy Wakelet, która jest w pełni bezpłatna (nie ma żadnych limitów i ograniczeń), prosta w użyciu, przejrzysta i umożliwiająca szybkie udostępnianie zasobów, a także współpracę z osobami, które nie posiadają konta na Wakelecie. W tym tygodniu premierę miała polska wersja językowa platformy. Od tej pory korzystanie z jej wszystkich możliwości będzie jeszcze łatwiejsze.

Nauczyciel zaczyna swoją przygodę z Wakeletem od założenia konta - https://wakelet.com/. Następnie może tworzyć osobne przestrzenie dla swoich klas, zespołów nauczycielskich, rodziny lub tylko dla siebie. W tych cyfrowych przestrzeniach jest miejsce na nieograniczoną liczbę kolekcji, zawierających teksty, zdjęcia, filmy, PDFy, linki do różnych zasobów z sieci itd. Przy tworzeniu tych kolekcji mogą pomagać uczniowie, jeśli zostanie im udostępniony link lub kod do współpracy. Nauczyciel zarządza uprawnieniami zaproszonych gości i decyduje, czy dany uczeń będzie mógł kolekcję tylko wyświetlać, czy może dodawać swoje zasoby jako autor, a nawet edytować dany zbiór jako administrator.

Niezwykle przydatną funkcją jest nagrywanie filmów bezpośrednio w Wakelecie. Umożliwia to wbudowana kamera Flipgrida. Dzięki niej uczniowie i nauczyciele mogą w prosty sposób nagrywać trwające do dziesięciu minut materiały filmowe: wypowiedzi, tablicę do pisania i rysowania, a także swój ekran. Filmy, po zatwierdzeniu przez autora, będą od razu dostępne w kolekcji. To doskonały sposób na stworzenie wprowadzenia do lekcji lub materiału instruktażowego dla naszych uczniów.

Bardzo ciekawą funkcją jest wbudowany w Wakeleta czytnik immersyjny. Dzięki niemu każdy tekst zamieszczony w kolekcji może zostać dopasowany do konkretnego ucznia. Odbiorca zasobu samodzielnie może ustawić wielkość i rodzaj czcionki, włączyć automatyczne zaznaczanie części mowy i podział tekstu na sylaby, uruchomić słownik obrazkowy, przetłumaczyć tekst na inne języki oraz włączyć głos lektora. Jest to rozwiązanie, które stanowi szczególne wsparcie w przypadku pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Olbrzymią zaletą Wakeleta jest pełna integracja z usługami Google G Suite oraz Microsoft Office 365. W prosty sposób można dodawać kolekcje do swoich szkolnych zespołów, a także zapisywać w tych kolekcjach materiały udostępnione np. na Teamsach.

Na konferencji INSPIR@CJE 2020 razem z Dorotą Walczuk oraz Moniką Khan, jako Ambasadorki Wakeleta, mówiłyśmy, dlaczego warto zainteresować się tym narzędziem i dołączyć do kilkutysięcznej grupy edukatorów dzielących się zasobami, wiedzą, doświadczeniem i pomysłami całkowicie bezpłatnie, w duchu współpracy i samokształcenia. Grupa Wakelet Polska działa na Facebooku, a nasze wystąpienie możecie obejrzeć tutaj:

Linki do webinariów, w których pokazujemy krok po kroku, jak pracować na platformie Wakelet:

Wakelet – pierwsze kroki

Wakelet - współpraca

***

Konferencja INSPIR@CJE 2020 odbyła się w formule hybrydowej w dniach 26-27 września w Warszawie i Internecie.

Organizatorzy: Edunews.plThink Global sp. z o.o. oraz Fundacja Think!

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP

Organizacja konferencji była możliwa dzięki zaangażowaniu Partnerów:

Patronat medialny: Głos NauczycielskiWokół szkoły

W 2020 roku zorganizowaliśmy INSPIR@CJE już po raz ósmy (zaczęliśmy w 2013 - a tutaj znajdziecie pewien manifest, dlaczego je organizujemy).

Zapraszamy na kolejne wydarzenia z cyklu!

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie