Makey Makey – magia czy nauka? O co chodzi z grającymi bananami?

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Mało kogo jeszcze dziwi, że w szkole wykorzystywane są komputery, tablety, tablice interaktywne. Już od dobrych kilku lat dzieci uczące się w klasach 1–3 szkoły podstawowej kodują, poznają nowe narzędzia cyfrowe, odkrywają internet. Przynosi to dużo dobrego, zwłaszcza jeśli nie brakuje czasu na zabawę, eksperymentowanie i uważne eksplorowanie tajemnic technologii. I chociaż kusi, by stwierdzić, że tej obecnie dzieci mają wokół siebie aż nadto, to z drugiej strony warto sięgać po narzędzia, które pozwolą dzieciom bardziej świadomie i bezpiecznie w tej cyfrowej rzeczywistości funkcjonować.

Co zyskują uczennice i uczniowie dzięki wprowadzaniu technologii podczas zajęć szkolnych?

1. Poznają możliwości technologii, uczą się z nich korzystać zgodnie ze swoimi potrzebami.
2. Lekcje stają się urozmaicone, a ich twórcami są nie tylko nauczyciele, lecz także uczniowie, którzy wspólnie odkrywają, jak funkcjonuje współczesny świat i technologie.
3. Angażują się w lekcje, bo obecność komputera, tabletu czy telefonu jest dla nich zupełnie naturalna.
4. Rozwijają zainteresowania, odkrywają pasje i uczą się, że nie jesteśmy tylko użytkownikami technologii, lecz także twórcami, projektantami, kreatorami.

Łatwo przywołać zapiski czy nagrania, które utrwaliły reakcje pierwszych świadków pokazów filmowych braci Lumiere. Słynne są historie o widzach uciekających na widok sfilmowanej lokomotywy, która wjeżdża na peron. Dziś reakcje na nowinki technologiczne wciąż wzbudzają emocje, jednak przyjmowane są z większym dystansem - może na skutek przyzwyczajenia i większej otwartości na fakt, że świat cyfrowy mknie do przodu, rozwija się i sięga po coraz to nowsze rozwiązania.

A jednak nie ma osoby, która przeszłaby obojętnie lub wzruszyła ramionami na widok pianina wykonanego z owoców i warzyw. Tak, z owoców i warzyw, z których wystają niewielkie kolorowe krokodylki połączone z kolorowymi przewodami. Po drugiej stronie przewodu identyczne krokodylki przyczepione są z kolei do małej prostokątnej płytki. Od niej wiedzie kolejny przewód, który kończy swoją drogę podłączone do komputera.

Nie ma nic lepszego od rozbudzonej dziecięcej ciekawości! Gdy dzieci po raz pierwszy widzą niepozorną płytkę Makey Makey, uznają jej działanie jako efekt magii. Jest to doskonała okazja do zaproszenia ich na serię spotkań, dzięki którym dowiedzą się, jak naukowo można wyjaśnić działanie tego układu mechatronicznego, a przy tym samodzielnie wykonają przeróżne ćwiczenia, co sprawi im dużo radości, zachęci je do współpracy oraz zainspiruje do eksperymentowania i sprawdzania własnych hipotez.

Dlatego zachęcamy do obejrzenia webinaru, który w ramach projektu Zaprogramuj Przyszłość* poprowadziła Joanna Apanasewicz – miłośniczka Makey Makey, której zamiłowanie do tego narzędzia jest widoczne i słyszalne od pierwszej chwili spotkania. Opowieść o tym, jak odkryć Makey Makey i włączyć je w codzienną pracę z klasą jest jednak czymś więcej – zaproszeniem do próbowania, testowania i zabawy... Zapraszamy do niej nie tylko dzieci, ale także dorosłych, których z pewnością taka forma spędzenia czasu zadziwi i doda energii.

Dlaczego polecamy właśnie ten webinar?

Nie ma granic dla kreatywności. Jedyną granicą będzie wyobraźnia i pomysłowość, jakie rekwizyty można podpiąć do płytki Makey Makey. Dlaczego? Kluczem jest przewodzenie prądu. Każdy przedmiot, który jest przewodnikiem elektrycznym, sprawdzi się doskonale. Podczas webinaru dowiesz się, z czego warto skorzystać na początek.

Znajdź coś dla siebie. Lubisz zajęcia z wykorzystaniem muzyki? Twoi uczniowie wyjątkowo kochają program Scratch? A może lubią język angielski lub odwrotnie, nie przepadają za nauką słówek? Płytka Makey Makey jest uniwersalna. Pozwoli Ci opracować lekcję, dzięki której połączysz różne obszary tematyczne, zachęcisz dzieci do nauki, bo nawet mniej lubiane przedmioty okażą się dla nich dużo ciekawsze.

Moc pomysłów. Dzięki webinarowi uzupełnisz swoją teczkę pomysłów o kolejne, sprawdzone i uwielbiane przez dzieci. Co więcej – Ty również je polubisz. Ważne jest jednak to, że każda z propozycji jest świetnie omówiona i uzupełniona o komentarz merytoryczny, a to pozwoli zarówno Tobie, jak i Twoim podopiecznym wyciągnąć z lekcji cenną wiedzę i dużo doświadczeń.

Małe, a cieszy. Płytka Makey Makey jest maleńka, lekka, łatwa do transportu i niedroga. Jeśli rozważasz, w jaki sprzęt warto wyposażyć klasę lub szkołę, jest to opcja do rozważenia.

Czego dowiesz się podczas webinaru?

  • Jak działa płytka Makey Makey i w jaki sposób możesz ją wykorzystać podczas zajęć?
  • Jak uatrakcyjnić zajęcia, by zadziwić nimi dzieci, ale też samemu czerpać z nich wiele radości?
  • Jak wprowadzać podczas zajęć dla najmłodszych pojęcia z zakresu fizyki?
  • Jak przygotować własnoręcznie - samodzielnie lub z dziećmi - przeróżne materiały, które sprawdzą się podczas pracy z Makey Makey?
  • Jak nabrać odwagi do eksperymentowania razem z uczennicami i uczniami?

A jak nie masz dużo czasu....

Pamiętaj, że można zmienić ustawienia wyświetlania filmów dostępnych na kanale YouTube. Dzięki temu przyspieszysz odtwarzanie materiału tak, by jego oglądanie zajęło mniej czasu. A jeśli nie planujesz oglądania całości, zobacz chociaż kilkuminutowy fragment:

  • Zanim zaczniesz pracować z Makey Makey, czyli wprowadzenie do lekcji – obejrzyj fragment 7:23 – 26:30.
  • Dlaczego warzywa i owoce przewodzą prąd, czyli jakie przedmioty można wykorzystać podczas zabawy z Makey Makey – obejrzyj fragment 47:20– 55:00.
  • Jak zrobić minipianino z niezwykłych materiałów i podłączyć do niego Makey makey – obejrzyj fragment 1:05:40 – 1:12:50.
  • Jak połączyć kodowanie w programie Scratch i zabawę z Makey Makey – obejrzyj fragment 1:12:52 –1:21:08.

 

Notka o prowadzącej: Joanna Apanasewicz jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej im. Piastów Śląskich w Chrząstawie Wielkiej, trenerką w Stowarzyszeniu Cyfrowy Dialog, Superbelferką. W 2018 r. została wpisana na Listę 100 osób mających wpływ na rozwój kompetencji cyfrowych w Polsce. Jest autorką licznych publikacji i scenariuszy zajęć dla nauczycieli i edukatorów. W swojej pracy wdraża lekcje o charakterze STEAMowym. Prowadzi blogi maliprogramisci.blogspot.com oraz apanaski.blogspot.com

***

Webinary zrealizowane zostały przez Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog w ramach projektów Zaprogramuj Przyszłość współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014–2020, Oś priorytetowa III Cyfrowe kompetencje społeczeństwa, Działanie 3.2 Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie