Kwadrat do sześcianu, czyli jak uczeń klasy 5. zdobywa wiedzę z Minecraftem

fot. Microsoft Polska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Już wkrótce szkoły podstawowe będą mogły skorzystać z dedykowanej polskim nauczycielom mapy edukacyjnej w Minecraft Education Edition, czyli jednej z najbardziej fascynujących i popularnych gier komputerowych. Dodajmy: aby uczyć! Microsoft Polska we współpracy z nauczycielami i ekspertami przygotował pierwszy polski świat w Minecraft Education Edition skorelowany z nauczaniem przedmiotów takich jak język polski, matematyka, geografia, język angielski, historia i biologia na poziomie klasy 5 szkoły podstawowej, z odniesieniami do podstawy programowej i pełną obudową metodyczną. To już nie tylko gra, ale cała wirtualna platforma edukacyjna. Koniecznie dołączcie do nowego programu, a Wasi uczniowie będą zachwyceni, że mogą się uczyć poprzez ich ulubioną grą.

Zawalcz o flow Twoich uczniów (w szkole)

Grając w grę komputerową, która nas fascynuje, a dodatkowo współodczuwając tę fascynację ze współgraczami doświadczamy dziwnego stanu, gdy przestaje istnieć czas a płynność naszej teraźniejszości jest jedyna w swoim rodzaju. To jest „flow” (uniesienie, uskrzydlenie) – stan opisany przez węgierskiego psychologa Mihály Csíkszentmihályi. Według jego koncepcji „flow jest stanem między satysfakcją a euforią, wywołanym całkowitym oddaniem się jakiejś czynności. (…) Słowem przepływ opisać można stan umysłu, w którym ludzie są tak skupieni podczas danego zadania, że wszystko inne wydaje się znikać. Milknie wewnętrzny dialog, zmienione jest poczucie czasu, motywacja zewnętrzna przestaje mieć znaczenie. Świadomość i uwaga są niepodzielnie skupione na wykonywanej czynności.” (za: Wikipedia)

W edukacyjnej siermiężności post-pandemicznej szkoły flow doświadczany jest przez nielicznych, choć jest na pewno oczekiwany, a nawet pożądany przez wielu pedagogów. Ale choć stan ten znany jest artystom, sportowcom, a nawet kibicom (oczywiście gdy wygrywa Polska) – uczniowie o nim nie mówią. Z jednym wyjątkiem na pewno – Minecrafta.

Niekończąca się kreatywność

Dla tych, co jeszcze nie wiedzą: Minecraft to komputerowa gra komputerowa oparta na idei survivalu (zdobywaniu potrzebnych do przeżycia rzeczy i ich wykorzystywania). Stworzył ją szwedzki programista Markus Persson w 2009. Grafikę gry oparł na sześciennej formie – kubika z różnymi teksturami, z których każdy ma inne właściwości, a w połączeniu z innymi zyskuje nowe funkcje. Legalny dostęp do produktu jest płatny dla wszystkich użytkowników poprzez jednorazowe wykupienie dostępu do platformy firmy Mojang. Grając w grę wybieramy jeden z dwóch zasadniczych trybów: kreatywny lub przetrwanie. Pierwszy pozwala na budowanie dowolnych obiektów z nieograniczonych zasobów różnorodnych kubików, swobodne poruszanie się po świecie (także np. latanie) i współpracę przy zadaniach z graczami przebywającymi w tym samym świecie. Z kolei w trybie przetrwania gracz osadzony zostaje w świecie nie mając żadnych zasobów – tu najważniejsze jest zdobywanie - pozyskiwanie coraz to nowych materiałów, z których można tworzyć przedmioty potrzebne do przetrwania nocy czy ataku minecraftowych potworów/współgraczy w trybie wieloosobowym. W tym przetrwaniu ważny jest handel, zdobywanie jedzenia i ciągła kontrola poziomu „życia”. W Minecraft gra się na wielu serwerach oferujących różnorakie światy (każdy znajduje coś dla siebie, nawet nauczyciele). Ilość światów, w których grają dzieci jest nieograniczona, gdyż można je tworzyć samemu, zespołowo i udostępniać jako pliki do pobrania. Rosnąca społeczność użytkowników i fascynatów Minecrafta sprawia, że grę wśród uczniów znają wszyscy lub przynajmniej ją kojarzą.

Gramy ucząc się, uczymy się grając

We wrześniu 2014 Microsoft zakupił szwedzkie Mojang AB – od tego dnia zaczyna się edukacyjna historia Minecrafta opartego o konto Microsoft i dostępnego w rocznym trybie abonamentowym dla szkół (a w zasadzie dla kont uczniowskich) – Minecraft for Education. Od niedawna wersja na komputery została uzupełniona wersją na urządzenia mobilne dopełniającą ofertę medialną. Wersja edukacyjna jest do pobrania za darmo, a użytkownicy szkolnych Office365 mają na swoim koncie 10 darmowych logowań jako uczniowie i 25 jako nauczyciele. Można więc sprawdzić możliwości edukacyjne tego narzędzia jeszcze przed podjęciem szkolnej decyzji o subskrypcji.

Czy lekcja języka polskiego, historii, geografii, angielskiego czy matematyki może być interaktywną przygodą, gdzie uczniowie-gracze mogą eksplorować fantastyczny świat nauki samodzielnie zdobywając wiedzę? Czy świat języka polskiego może być zadaniem odkrywania, zdobywania i gromadzenia danych? Czy geograficzne wyzwania na wirtualnym kontynencie mogą być alternatywą lub uzupełnieniem dla tradycyjnej lekcji? Oczywiście! I co najciekawsze – większość uczniów ogarnia opisywany na wstępie flow! Niesamowitym doświadczeniem jest obserwowanie dzieciaków samodzielnie wykonujących zadania, które sprawiają im radość, bo są częścią życia, które znają na co dzień. Można powiedzieć, że nasi uczniowie „grają w naukę” zdobywając przy tym (w miły dla nich sposób) cenną wiedzę przedmiotową – każdemu można życzyć takich pozytywnych doświadczeń szkolnych.

Po pierwsze: nie bać się! (to jest dla nauczycieli)

Pierwsze i drugie pytanie nauczycieli oglądających lekcję z Minecraftem jest zawsze takie samo: „czy będę potrafił?” i „skąd wziąć materiały edukacyjne = światy z obudową metodyczną?”.

W minimalnym stopniu zaangażowania zadaniem nauczyciela jest uruchomienie serwera, wczytanie konkretnego świata gry oraz podanie czteroobrazkowego kodu tej gry uczniom – reszta (prawie) zadzieje się sama. Rolą nauczyciela – jak w szkole - jest tu jak zwykle naprowadzanie, podpowiadanie, ale już nie motywowanie do uczenia się – bo to dzieje się samo. Wszystkie dzieci będące w jednym świecie idą wieloma własnymi ścieżkami przez zadania, wyzwania, zagadki i konkurencje wymagające pracy zespołowej, indywidualnej lub wysiłku całej zalogowanej społeczności. To ich indywidualne wybory – są wolne w wyborze kolejności wyzwań i zdobywania artefaktów. Cel tych działań pozostaje jednak nadrzędny i jednakowy dla wszystkich – zdobycie wiadomości i wypracowanie wiedzy o eksplorowanym świecie, którą w różnych formach mogą sprawdzać w czasie misji lub wyeksportować jako wynik końcowy. Grając, uczniowie mogą mieć dostęp do zaplanowanych przez projektanta materiałów spoza uniwersum Minecrafta – linków, stron, zdjęć i dokumentów umieszczonych poza samą rozgrywką.

Światy edukacyjne może tworzyć właściwie każdy użytkownik Minecrafta for Education dokładnie tak samo jak w wersjach komercyjnych. Obie wersje gry różnią się jednak od siebie zastosowanym silnikiem gry i wielu sztuczek stosowanych przez wytrawnych graczy w wersjach komercyjnych nie można zastosować w wersji edukacyjnej. Dla nauczycieli to bardzo dobra wiadomość – wszyscy chcący prowadzić bitwy, okradać się z artefaktów lub eliminować innych graczy wersją edukacyjną będą zawiedzeni – ale nie na tyle, żeby w nią nie grać! Najsłabsza lekcja matematyki z Minecraftem będzie wyskakiwała poza skalę zachwytu uczniów z lekcji tradycyjnej.

Minecrafta pokochały miliony dzieci na całym świecie. Warto, aby nauczyciele poznali ten niesamowicie kreatywny sześcienny świat, podeszli do niego z otwartością i... postarali się go wykorzystać w nauce szkolnej. Chętniej i lepiej uczymy się, gdy temu procesowi towarzyszą pozytywne emocje oraz gdy możemy podczas nauki wzbogacać swoje pasje. Minecraft jest kwintesencją tego wszystkiego. - mówi Ewa Kołodziejczyk, odpowiadająca za Edukację na poziomie szkół podstawowych w Microsoft Polska.

Edukacyjny Minecraft dla 5-klasisty

Przygotowaniem światów z obudową metodyczną dla nauczycieli konkretnych poziomów i przedmiotów zajmują się rzesze programistów na świecie – w samej bazie lekcji dostępnych z poziomu Minecraft jest ich kilkaset. Do niedawna barierą był język – ale teraz już nie jest. Dzięki współpracy Microsoft z Barbarą Dubiecką-Kruk, autorką bloga Omatmo! i z założonym przez nauczycieli i edukatorów Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog powstał nowy świat przygotowany specjalnie do celów edukacji uczniów 5. klas polskich szkół podstawowych. Wybrane przez praktyków i metodyków treści programowe zostały przedstawione w pięciu krainach na dedykowanej projektowi mapie Minecrfat Education Edition.

Warto podkreślić, że tworząc nową Mapę Minecraft dla 5-klasisty zadbano o odpowiednio wysoką jakość tego narzędzia edukacyjnego i korelację z podstawą programową. Koncepcję mapy oraz treści matematyczne przygotowała Barbara Dubiecka-Kruk – autorka podręczników do matematyki, ekspert edukacyjny, Microsoft Innovative Educator Expert. Budowniczymi mapy są Anna Jędryczko i Sławomir Baturo. Treści do pozostałych przedmiotów zostały przygotowane przez Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, pod merytorycznym kierunkiem Iwony Brzózki-Złotnickiej. Za język polski odpowiadała Anna Jędryczko - polonistka, miłośniczka Minecrafta w edukacji, Microsoft Innovative Educator Expert. Za język angielski - Edyta Borowicz-Czuchryta, nauczycielka języka angielskiego w Szkole Podstawowej w Szczekarkowie, Microsoft Innovative Educator Experts, Superbelferka. Nauczaniem historii zajmowała się Jolanta Majkowska, historyczka, polonistka, informatyczka, autorka bloga specjalni.pl, Superbelferka; wicedyrektorka Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku. Za treści biologiczne odpowiedzialna była Joanna Gadomska - nauczycielka w III Liceum Ogólnokształcącym w Koninie; autorka bloga i strony „Biologia z Blondynką”; Superbelferka. Z kolei geografią zajęła się Anna Grzybowska - kierownik Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych w warszawskim Ośrodku Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerowych.

Zanim Mapa została ostatecznie przygotowana, została przetestowana przez nauczycieli i uczniów w całej Polsce, a zebrane uwagi i pomysły pozwoliły na udoskonalenie narzędzia.

Nauka w Minecrafcie to nie to samo co przysłowiowe "granie na komputerze". Korzystamy z wersji edukacyjnej programu, która posiada specjalne opcje, ale też ograniczenia, które mają na celu zapewnić bezpieczeństwo dzieci. Lekcje z Minecraftem zakładają także wychodzenie poza ekran komputera: współdziałanie z zespołem klasowym i komunikację z kolegami i koleżankami. – mówi Iwona Brzózka-Złotnicka ze Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog, koordynatorka projektu. Materiały dla nauczyciela w postaci scenariuszy są tak przygotowane, aby poza działaniem na platformie edukacyjnej Minecraft nauczyciel realizował część zadań z uczniami także bez użycia komputera i programu. Uczniowie dodatkowo mają przygotowane karty pracy, wspierające ich w realizacji celów lekcji. Dzięki nim mogą też monitorować swój proces nauki. – dodaje.

Kluczowe kompetencje prosto z gry

W Minecrafcie młodzi ludzie zamieniają się w twórców, ponieważ nieograniczone światy gry pozwalają im nie tylko realizować zaplanowane zadania, ale także kreować własne rozwiązania i wcielać w życie własne pomysły. Platforma edukacyjna Minecraft to potężne narzędzie wspierania rozwoju kreatywności uczniów.

Uczniowie rozwiną także umiejętności współpracy i współdziałania graczy przy wykonywaniu wyzwań. Dobrze zaprojektowana mapa wymaga użycia wszystkich form i sposobów działania dla satysfakcjonującego osiągniecia celu - wszak uczyć też można się wspólnie, a doświadczenia z dzielenia się zadaniami i odpowiedzialnością za ich wykonanie szybko przenoszą się na działania w realu. Gildie czy grupy zadaniowe stworzone w edukacyjnej grze zaczynają funkcjonować w realnym świecie wciągając w społeczność dzieci, które od zawsze stały na uboczu.

Wreszcie – uczniowie podczas wykonywania aktywności będą musieli się komunikować ze sobą, aby osiągać cele i realizować postawione przez nauczyciela zadania. Ta komunikacja dzieje się na wszystkich poziomach gry, od kiedy tylko gracz zacznie się poruszać po mapie w trybie wieloosobowym.

Jak zacząć przygodę z Minecraft Education Edition w Twojej szkole?

Jeśli posiadasz konto Office 365: https://files.librus.pl/img/22/04/microsoft/cybercraft_posiadamy_konto_office_365_i_co_dalej.mp4 

Jeśli nie posiadasz konta Office 365: https://files.librus.pl/img/22/04/microsoft/cybercraft_zakladanie_konta_office_365.mp4 

Mapa 5-klasisty i cała obudowa programu zostanie udostępniona po raz pierwszy na konferencji INSPIR@CJE 2022 (24-25.09.2022) i będzie dostępna w sieci.

Nauczycielu, dołącz do wielkiej edukacyjnej przygody ze swoimi uczniami!

Zapytaj nas o więcej: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

(Źródło: Microsoft Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie