Innowacyjna Szkoła zaprasza

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ICT w edukacjiNowy Tomyśl, miejscowość położona w pobliżu jednej z nielicznych polskich autostrad zyskała nowy znak rozpoznawczy. Dyrekcja gimnazjum im. Feliksa Szołdrskiego wraz z nauczycielami, w porozumieniu z lokalnymi władzami, już po raz piaty organizują ogólnopolską Konferencję Administratorów Szkolnych Sieci Komputerowych, czyli KASSK.
 
Jak twierdzi Dariusz Stachecki, wicedyrektor gimnazjum i jednocześnie organizator konferencji: „Pomysł zorganizowania spotkań nauczycieli informatyki zrodził się dużo wcześniej niż pierwsza konferencja. Na początku spotkania odbywały się w mniejszym gronie, w formie warsztatów na 10-15 osób uczących się wzajemnie od siebie, wymieniających się doświadczeniami. W końcu pomyślałem, że warto zorganizować  coś większego – imprezę, która przyciągnie nie tylko pasjonatów, którzy poświęcają swój wolny czas wdrażając technologie informacyjne do pracy szkoły. Chciałem, aby w proces stosowania technologii w szkole włączyli się nauczyciele innych przedmiotów niż informatyka. Udało się! Na prośbę podzielenia się swoim dorobkiem, swoimi zbiorami prezentacji i narzędzi odpowiedziało liczne grono nauczycieli”.

Wszystko o e-szkole
Tegoroczna konferencja odbywa się pod hasłem „Od szkoły do e- Szkoły”. Jest ona przeznaczona dla nauczycieli informatyki, dyrektorów szkół, ale i wszystkich pedagogów, którzy są zainteresowani wprowadzaniem nowych technologii do pracy nauczyciela i szkoły. Podczas spotkania odbędzie się wiele wykładów i spotkań seminaryjno - warsztatowych. Będą miały też miejsce premiery technologicznych rozwiązań dla szkół, oraz przedstawionych zostanie wiele nowoczesnych rozwiązań metodologicznych. Dlatego też, szkoła zaprosiła do współpracy wiele organizacji eksperckich, pozarządowych,  a także środowisko biznesowe. Wśród partnerów wydarzenia są: Ogólnopolska Fundacja Edukacji Komputerowej,  Microsoft, SAD sp. zoo, Wydawnictwo LIBRUS. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęła Minister Edukacji Narodowej, Katarzyna Hall, Marszałek Województwa Wielkopolskiego, Marek Woźniak a także władze samorządowe Nowego Tomyśla i oświatowe województwa wielkopolskiego.
 
Wśród zaproszonych prelegentów są m.in.: prof. dr hab. inż. Wojciech Cellary z Akademii Ekonomicznej, prof. dr hab. Stanisław Dylak - kierownik Zakładu Pedeutologii na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Ryszard Stefanowski - dyrektor Wielkopolskiego Oddziału OFEK, Marcin Kempka, Instytut Informatyki – Politechnika Śląska, dr Jan Polak – Partnerstwo dla Przyszłości, dyr. Cecylia Szymanowska  - nauczyciel.pl, Tomasz Hodakowski – firma Intel, Małgorzata Charęzińska, Janusz Borodziński  - Apple oraz wielu innych, wybitnych przedstawicieli świata nauki i techniki.  Wykłady odbędą się wedle czterech ścieżek tematycznych: infrastruktura, usługi, edukacja i zarządzanie. Uczestnicy mogą wziąć udział w warsztatach dotyczących wykorzystania tablic multimedialnych w praktyce szkolnej, zapoznać się z Systemem Kontroli Frekwencji i Postępów w Nauce, podyskutować o roli interaktywnych technologii w aktywizacji uczniów na zajęciach lekcyjnych, a także dowiedzieć się czegoś więcej o wykorzystaniu programów komputerowych do terapii dysleksji. Poruszone zostaną także zagadnienia związane z administrowaniem szkolnymi sieciami komputerowymi oraz samodzielnym konstruowaniem multimedialnych narzędzi edukacyjnych. Program pokazów i prelekcji jest bardzo rozbudowany, obejmuje aż 4 bloki warsztatowe, w których udział weźmie ok. 300 osób (zob. Szczegółowy program warsztatów). Edunews.pl jest patronem mediowym wydarzenia.

Jak mówią, tak robią

Obecność technologii informacyjno-komunikacyjnych jest mocno obecna w działalności gimnazjum Feliksa Szołdrskiego. Świadczą o tym liczne inicjatywy, które są tam podejmowane. Na przykład w ubiegłym roku szkoła objęła aż 240 uczniów szkoleniem zakończonym przyznaniem certyfikatu ECLD, poświadczającego wiedzę z zakresu technologii informatycznej oraz praktycznej obsługi komputera w sześciu obszarach. Ponadto, szkoła  utworzyła „Stanowiska Pracy Własnej Nauczyciela”. W 22 punktach w całej szkole, udostępnione zostały nauczycielom komputery z pełnym dostępem do Internetu oraz sieci lokalnej. Placówka posiada dwie multimedialne sale do nauczania języków obcych z pełnym wyposażeniem w postaci interaktywnych tablic, projektorów oraz komputerów. Na terenie szkoły utworzono także Gimnazjalne Centrum Informacji (w skrócie GCI) w skład którego wchodzą: wypożyczalnia, czytelnia, sala multimedialna, pomieszczenie opracowania zbiorów. Łącznie to aż 154,6 m2. Proces wypożyczania, przyjmowania zwrotów i samo udzielanie informacji dotyczących stanu księgozbioru, jest w pełni skomputeryzowane i przebiega szybko i sprawnie. Dostęp do katalogów biblioteki odbywa się całkowicie przez Internet. W czytelni, znajduje się 8 stanowisk komputerowych i 2 urządzenia wielofunkcyjne służące wszystkim użytkownikom centrum. Ze stanowisk komputerowych korzystać mogą nieodpłatnie wszyscy uczniowie i pracownicy szkoły. 

Nauczyciele też się uczą
Szkoła dba również o podnoszenie kompetencji swoich pracowników w zakresie technologii informatyczno-komunikacyjnych. Jak informują władze placówki, cała kadra pedagogiczna gimnazjum bierze udział w różnego typu szkoleniach, mających na celu wykorzystanie szkolnej infrastruktury informatycznej w dydaktyce, wychowaniu, zarządzaniu i optymalizacji pracy szkoły. Ciekawym przedsięwzięciem jest Gimnazjalny Portal Edukacyjny, skierowany do rodziców, uczniów oraz nauczycieli. Znajdują się tam aktualności z życia szkoły, ciekawe artykuły, a także liczne narzędzia edukacyjne stworzone przez kadrę pedagogiczną ułatwiające naukę poszczególnych zagadnień. Szkoła posiada mobilną pracownię komputerową wyposażoną w przenośne laptopy, i jest w 100% pokryta bezprzewodową siecią internetową. Wszyscy uczniowie i nauczyciele mają utworzone konta LAN, które służą im do wzajemnej komunikacji. Rejestrowanie obecności uczniów, wyników w nauce zostało zorganizowane w oparciu o aplikacje komunikacyjne. Nic więc dziwnego, że szkoła w ubiegłym roku uzyskała tytuł Innowacyjnej Szkoły.

Nowoczesna szkoła potrzebuje dziś nie tylko odpowiedniego wyposażenia, ale także wykwalifikowanych pracowników, którzy będą umieli je efektywnie wykorzystać w procesie, tak kształcenia jak i zarządzania placówką oświatową. Na poziomie ogólnopolskim wytyczne dotyczące wprowadzania technologii komunikacyjno-informacyjnych do szkół są nadal na etapie wstępnego projektu. Jednak, jak pokazuje inicjatywa gimnazjum z Nowego Tomyśla, w Polsce nie brakuje ośrodków, które z powodzeniem wcielają idee edukacji XXI wieku w życie, a z takich przykładów dobrych praktyk warto korzystać.

Materiał został opracowany na podstawie informacji otrzymanych od organizatorów konferencji.

Więcej informacji na www.kassk.pl
 
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie