Edukacja koniecznie z uczniem w centrum

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
innowacje w edukacjiKażdy uczeń to inna historia. Wierzę, że każda z nich może nas rozwijać i uczyć. Niekiedy oznacza to wyzwania i zamieszanie. Ale komunikacja między uczniami i nauczycielem ma moc łączenia we wspólnym wysiłku, a cząstki, które dokładają uczniowie, wzbogacają nauczanie – mówi Sarah Brown Wessling, laureatka konkursu na najlepszego nauczyciela Stanów Zjednoczonych.
 
Sarah Brown Wessling, nauczycielka języka angielskiego w szkole średniej (liceum) w Johnston w stanie Iowa, została tegorocznym laureatem konkursu na najlepszego nauczyciela w Stanach Zjednoczonych. Wessling jest pasjonatką uczenia narzędziami XXI wieku. Uważa, że nauczyciele powinni „zrozumieć wartość nauczania, które łączy trwale zasoby treści z umiejętnościami“. Uważa, że oczywiście rozwiązywanie problemów i krytyczne myślenie nie mają sensu bez dostatecznej znajomości faktów, ale także i w drugą stronę – za nauką dat i faktów musi iść krytyczne myślenie, które służy rozwiązywaniu rzeczywistych problemów.

Facebook i cyfrowe filmy video – to najważniejsze spośród wielu narzędzi wykorzystywanych przez Wessling w nauczaniu uczniów roczników 10-12 (odpowiednik polskiego liceum). Wykorzystuje je po pierwsze po to, aby angażować uczniów w naukę, ale również dlatego, że umożliwiają one postawienie ucznia w centrum procesu uczenia (się).

innowacje w edukacji„Obojętne, czy uczę nowego ucznia podstaw pisania, czy zgłębiamy teorię literatury z uczniami starszych klas, staram się patrzeć na każde zadanie oczami każdego ucznia“ – mówi Wessling. To dlatego przygotowuje dla swoich uczniów zindywidualizowane podkasty, które uzupełniają wiedzę zawartą w podręcznikach i ćwiczeniach.

Rezultaty są widoczne – uczniowie przestali przygotowywać jednostronicowe wypracowania, ale potrafią również pisać piosenki, tworzyć oficjalne komunikaty, pisać scenariusze filmowe, a nawet opisy projektów dla organizacji pozarządowych działających w otoczeniu szkoły. Czy uczeń może się nudzić na lekcjach, jeśli nauczyciel potrafi wykorzystać zasoby i możliwości oferowane przez nowe technologie edukacyjne?

Jej uczniowie sami tworzą wiedzę, która jest dla nich istotna. W nauce towarzyszy im autentyczny i spersonalizowany cel, a w dodatku obok siebie wiernych odbiorców – kolegów i koleżanki – którzy nadają szerszy kontekst ich nauce. 

“Jeśli wejdziecie do mojej klasy, na pewno zauważycie, że moje biurko stoi wciśnięte w kąt z tyłu klasy. Zazwyczaj w klasach ustawiane jest ono w innym miejscu. Ale wyjaśniam – to ustawienie jest celowe, jest konsekwencją najważniejszego priorytetu, że to uczeń znajduje się w centrum mojego nauczania.” – mówi Wessling.

Biurko z tyłu klasy wskazuje na pewną hierarchię, stwarza zdaniem Wessling środowisko edukacyjne, w którym nauczyciel jest nadal liderem – ale wszystkich osób uczących się w klasie z nim samym włącznie. Powstają wówczas współzależności, które pozwalają zapomnieć o tym, że nauka w szkole jest ograniczona czterema ścianami. 

„Kiedy wprowadzimy taki otwarty model uczenia się, uczniowie - konsumenci naszego programu nauczania – staną się najważniejszymi projektantami własnego procesu uczenia się.” – przekonuje Wessling. “Potrzebujemy dziś nauczycieli XXI wieku, a nie tylko osób dorosłych, które po prostu uczą w XXI wieku.” 
 
(Źródło: eSchool News, The White House) 
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)  


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie