Deklaracja Otwartej Edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Image22 stycznia 2008 r. ogłoszono tekst Kapsztadzkiej Deklaracji Otwartej Edukacji, która zachęca nauczycieli i uczniów do dzielenia się przez Internet własnymi opracowaniami edukacyjnymi, dokonywania tłumaczeń i wykorzystywania tworzonych zasobów w celach edukacyjnych. Tekst Deklaracji mogą podpisywać zarówno osoby fizyczne, jak i prawne.

 

W tworzącym się globalnym społeczeństwie informacyjnym zasoby edukacyjne powinny być dostępne dla każdego, niezależnie od jego rasy, dochodów czy miejsca zamieszkania.

 

Kapsztadzka Deklaracja Otwartej Edukacji jest częścią dynamicznego ruchu, którego celem jest uczynienie światowych zasobów edukacyjnych bardziej dostępnymi i elastycznymi dla ich użytkowników. Zdaniem autorów Deklaracji te materiały edukacyjne, które są finansowane ze źródeł publicznych, powinny być wolno dostępne w Internecie, co będzie sprzyjało wyrównywaniu szans w dostępie do wysokiej jakości, aktualnych zasobów i ciągle ulepszanych pomocy naukowych.

 

Otwarta edukacja, głównie za sprawą wykorzystania Internetu i społeczności internetowych, oznacza nowe podejście do procesu nauczania, w którym ludzie uczą się wspólnie tworząc i kształtując wiedzę.

 

Jak zauważył Jimmy Wales, założyciel Wikipedii, Wiki i jeden z autorów Deklaracji, „dzięki otwartej edukacji każda osoba na Ziemi może mieć dostęp i jednocześnie wzbogacać gigantyczne zasoby wiedzy. Każdy z nas może innych czegoś nauczyć, każdy z nas może się nauczyć czegoś nowego.”


Przeczytaj polskie tłumaczenie tekstu Deklaracji

 

I ty możesz podpisać tekst Deklaracji.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Pracuję przy kolejnych zmianach podstawy programowej i przyznaję, że nic się nie zmienia w podejściu...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Prace domowe de novo ab ovo
I taki być powinien finał. Zdanie wypowiedziane przez Macieja Jakubowskiego- różnorodność. Proponuję...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Oddolnie, krok po kroku i z przekonaniem, że tak trzeba
Warto przeczytać książkę i warto zainteresować się KMO. Idea demokratyczna, pociągająca swoją wolnoś...
Ppp napisał/a komentarz do Żywność to wartość
Dlaczego wy ZNOWU robicie zarzuty klientom? Zacznijcie od transportu i handlu - tym jest więcej marn...
Bozena napisał/a komentarz do Spojrzenie na reformę z perspektywy politycznej
Boże pozwól doczekać do emerytury i jak najszybciej uciec ze szkoły, bo tak durnych zmian to jeszcze...
Ppp napisał/a komentarz do Ankieta w klasie szkolnej
DOBRE, tylko z jedną uwagą: te ankiety należy dawać do domu z odbiorem za kilka dni. Na część z tych...
Dorota D napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Oj, w tej mgle przyda się kompas. Tylko, czy wystarczy( tych kompasów) dla wszystkich? 😜Osobiście je...
Agnieszka napisał/a komentarz do Checklista nauczyciela współorganizującego
Zgadzam się. Czasem siedzi w telefonie i przegląda FB.

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie