Deklaracja Otwartej Edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Image22 stycznia 2008 r. ogłoszono tekst Kapsztadzkiej Deklaracji Otwartej Edukacji, która zachęca nauczycieli i uczniów do dzielenia się przez Internet własnymi opracowaniami edukacyjnymi, dokonywania tłumaczeń i wykorzystywania tworzonych zasobów w celach edukacyjnych. Tekst Deklaracji mogą podpisywać zarówno osoby fizyczne, jak i prawne.

 

W tworzącym się globalnym społeczeństwie informacyjnym zasoby edukacyjne powinny być dostępne dla każdego, niezależnie od jego rasy, dochodów czy miejsca zamieszkania.

 

Kapsztadzka Deklaracja Otwartej Edukacji jest częścią dynamicznego ruchu, którego celem jest uczynienie światowych zasobów edukacyjnych bardziej dostępnymi i elastycznymi dla ich użytkowników. Zdaniem autorów Deklaracji te materiały edukacyjne, które są finansowane ze źródeł publicznych, powinny być wolno dostępne w Internecie, co będzie sprzyjało wyrównywaniu szans w dostępie do wysokiej jakości, aktualnych zasobów i ciągle ulepszanych pomocy naukowych.

 

Otwarta edukacja, głównie za sprawą wykorzystania Internetu i społeczności internetowych, oznacza nowe podejście do procesu nauczania, w którym ludzie uczą się wspólnie tworząc i kształtując wiedzę.

 

Jak zauważył Jimmy Wales, założyciel Wikipedii, Wiki i jeden z autorów Deklaracji, „dzięki otwartej edukacji każda osoba na Ziemi może mieć dostęp i jednocześnie wzbogacać gigantyczne zasoby wiedzy. Każdy z nas może innych czegoś nauczyć, każdy z nas może się nauczyć czegoś nowego.”


Przeczytaj polskie tłumaczenie tekstu Deklaracji

 

I ty możesz podpisać tekst Deklaracji.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie