Tablice interaktywne w procesie nauczania

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nowy raport przygotowany przez Futurelab - brytyjską organizację zajmujacą się nowoczesną edukacją - ukazuje, iż odpowiednio wykorzystywane przez nauczycieli tablice interaktywne mogą w sposób pozytywny wpływać na nauczanie i uczenie się. W niektórych sytuacjach mogą również przynosić dodatkowe, choć czasem nieoczekiwane efekty.PHOTO: ISTOCKPHOTO

Pozytywny efekt związany z wykorzystaniem tych narzędzi edukacyjnych zależy raczej od kreatywności nauczyciela używającego tej nowoczesnej technologii do stworzenia nowego typu edukacji w klasie, niż od różnego typu zaleceń dydaktycznych w ramach agendy spersonalizowanego nauczania narzucanych przez władze oświatowe.

Badanie Futurelab pokazuje, że tablice interaktywne mogą uczyć i bawić, dając możliwość nauczycielowi przedstawić materiał w sposób ciekawy i urozmaicony. Nauczyciele mogą prezentować skomplikowane koncepcje, diagramy, mapy i tworzyć interaktywne symulacje. Uczniowie w tym czasie w spoób aktywny uczestniczą w lekcji poprzez głosowania, zbieranie i analizowanie danych, a także używanie cyfrowych narzędzi, łącznie z mikroskopami.

Jedną z największych korzyści płynących z wykorzystania tablic interaktywnych w procesie nauczania jest to, iż wprowadzają swoiste „teatralne napięcie” do klasy. Interaktywne technologie sprawiają, że praca nauczycieli jest łatwiejsza i przyjemniejsza, poprzez możliwość łatwego poruszania się po stronach internetowych, przywoływania w odpowiednim czasie potrzebnych zasobów edukacyjnych i możliwość odbywania wideokonferencji. Jest to forma  atrakcyjna dla uczących się, w której „świat zewnętrzny” zostaje zaproszony na lekcje prosto do klasy szkolnej.

innowacje w edukacji

 Z drugiej strony pomimo dania możliwości nauczycielom zaprezentowania informacji w sposób prostszy i bardziej przejrzysty niż tradycyjnymi metodami, w wielu przypadkach na tle tablicy interaktywnej nauczyciel nadal znajduje się w centrum procesu nauczania i kierujące bezpośrednio przekazem wiedzy. Nie jest to spowodowane niedoskonałościami technologii, lecz brakiem odpowiedniego przygotowania pedagogicznego nauczycieli do korzystania z tablic interaktywnych.

Autor raportu, Tim Rudd, zauważa, że bardzo wiele zależy od umiejętności i profesjonalizmu nauczycieli oraz ich kontaktu z uczniami, który jest kluczowym czynnikiem decydującym o tym, jakie wyniki można uzyskać w nauczaniu korzystając z tablic interaktywnych.

W takim procesie nauczania należy zadbać również o samych nauczycieli i przekazywać im informacje o zasadach działania i możliwościach nowych technologii, których zadaniem jest wspierać uczenie się transformacyjne w szkolnej klasie.

Rządowa strategia nowoczesnej edukacji w Wielkiej Brytanii w sposób jasny nakreśla potrzebę zmian w sposobie nauczania i uczenia się dla odniesienia większych korzyści przez dzieci i młodzieży z ciekawszych lekcji i pracy w grupie. Szkoły muszą zmodyfikować scenariusze lekcji, metody nauczania, zweryfikować dotychczasową praktykę, zaś potrzeby osób uczących się uczynić priorytetem.

Tablice interaktywne to tylko jedno z wielu narzędzi, jakie zaczyna być powszechnie wykorzystywane w szkołach. Producenci oprogramowania i sprzętu cały czas pracują nad nowymi technologiami interaktywnej edukacji. Możemy się spodziewać narzędzi bardziej spersonalizowanych lub przeznaczonych specjalnie do pracy w grupie. Pozwoli to promować kolaboracyjny styl pracy w klasach i da nauczycielom możliwość eksperymentowania z bardziej dynamicznymi i interaktywnymi metodami pracy.

Raport dostępny jest na stronie Futurelab.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie