Wspomaganie edukacyjnych innowacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Innowacje edukacyjne w szkole są jednym z ważniejszych jej zadań i działań nauczycieli. Ich poszukiwanie i koncypowanie jest naturalną ludzką potrzebą, którą realizuje się w zasadzie przez całą zawodową karierę nauczyciela. Podstawowym zadaniem szkoły jest oczywiście sprawnie i skutecznie organizowanie uczenia się uczniów. A ta sprawność i skuteczność domaga się stałego dostosowywania wymagań i działań do potencjału uczniów.fot. sxc.hu

Istotą szkolnych innowacji jest poprawa jakości i skuteczności pracy. Stąd zadaniem wielu innowatorów, edukatorów i działaczy zajmujących się zmianami w edukacji jest podejmowanie innowacji skierowanych na uzyskanie wyższej skuteczności oraz jakości edukacji. Na Zachodzie koncentrują się oni często na uczeniu się przez całe życie. Innowacje w krajach zachodnioeuropejskich stały się wartością wyjątkową, lansowaną w różnych europejskich raportach i dokumentach. Często też wspierają innowacyjną gospodarkę.

Interesującym i względnie nowym tematem w Polsce jest teraz wspomaganie rozwoju szkół jako uczących się organizacji. Ma ono zwykle charakter wielokierunkowy i jest pozytywnym myśleniem lub pisaniem o istocie, znaczeniu i sposobach uczenia się poprzez udzielanie rady i pomocy tym, którzy słabiej radzą sobie z rozwiązywaniem problemów. Wspomagać można jednak także indywidualnych nauczycieli. To wspomaganie może przyjmować różną skalę i rozmaite formy. Poszukując trafnych działań w zakresie wdrażanie edukacyjnych innowacji w polskich szkołach, warto poszukiwać trafnych odpowiedzi na pytania:

  • Dlaczego warto w szkole podejmować i realizować innowacje?
  • Jak wspomagać i wspierać innowacyjną edukację i nowatorskie szkoły?
  • Jak pomóc szkołom rozwiązywać trudne problemy związane z innowacjami?
  • Jakie cechy nauczyciela sprzyjają podejmowaniu dobrych innowacji w edukacji?
  • Jak zorganizować innowację nastawioną na osiągnięcie wysokiej jakości kształcenia?

Innowacje i innowacyjne uczenie się uczniów w szkole, w szczególności biologii, chemii, geografii i przyrody, było przedmiotem moich refleksji dość często. Wiele autorskich materiałów pisanych dotyczyło właśnie innowacji i usprawniania uczenia się uczniów lub nauczycieli. Oto wykaz wybranych prac autora „Informacji pedagogicznej” CEN w Koszalinie wspomagających wdrażanie idei nowego stylu uczenia się i uczenia się przez całe życie. Ważne jest, aby rozumieć, że w nowoczesnej szkole nie ma kultu encyklopedycznej wiedzy i historii. Kieruje się ona w stronę samodzielności i różnorodności sposobów uczenia się oraz osobistej odpowiedzialności za jego efekty. W szkole jutra pewnie nie będzie szkolnego przymusu i rygorów, programu nauczania, ani szkolnego formalnego oceniania. Warto też pamiętać, że żyjemy teraz w innych niż kiedyś czasach, tj. w cyfrowej epoce, i trzeba więc rozumieć, że:

Doświadczamy właśnie odwrócenia intelektualnej ewolucji naszego gatunku. Z czcicieli wiedzy i mądrości jako przymiotu ściśle związanego z osobowością wracamy do czasów, gdy byliśmy myśliwymi i zbieraczami w elektronicznym lesie pełnym informacji. (N. Carr, 2012, [w:] P. STASIAK, Krytyka pustego rozumu. Tygodnik Polityka, 10.07.2012).

Innowacje edukacyjne i inne uczenie się były przedmiotem szeregu moich autorskich prac zwartych i wielu artykułów w różnych czasopismach. Oto wykaz wybranych materiałów o edukacyjnych innowacjach i innowacyjnym uczeniu się upowszechnionych tylko na internetowym portalu Edunews.pl w latach 2009 – 2014 (lista).

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie