Nowe wymiary edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Dość narzekania na dzisiejszą edukację” - brzmiał apel pod jednym z moich tekstów poświęconych polskiej szkole. Tak więc spróbuję zaprezentować kilka faktów o projektach rozwijanych pod moim kierunkiem zarówno w szkołach samorządowych, jak i niepublicznych. Prezentuję działania związane z wdrażaniem nowych modeli dydaktycznych, tworzeniem praktycznych rozwiązań i koncepcji edukacji nowego wymiaru.fot. Fotolia.com

Każda z opisanych tu szkół wybrała inną strategię działania, w każdej to wynik dyskusji i wspólnej decyzji nauczycieli. Wielu dyrektorów, nauczycieli, ale również przedstawiciele akademickich ośrodków realizują podobne projekty. Działają i nie czekają na decydentów odpowiedzialnych za narodową edukację.

Od roku 2010, przez trzy lata, realizowany był w Słupsku projekt Collegium Futurum. Zakończyłem go w 2013 roku. Projekt nadal jest rozwijany, ale już w zmienionej formule. Od tamtego czasu ewoluował od szkoły realizującej podstawę programową w modelu WebQuest w jednej klasie gimnazjum, aż do zajęć projektowych w kilku polskich szkołach pracujących w innowacyjnych metodologiach, w tym Challenge Based Learning. Najwcześniej i najdłużej projekt jest realizowany w jednym z gimnazjów społecznych STO w Gdańsku. We wrześniu rozpoczął się już trzeci rok regularnych zajęć. W nowym roku szkolnym dołączyła druga szkoła w Trójmieście, która realizuje zajęcia wykorzystując iPady w modelu jeden dla jednego ucznia. W październiku - po oficjalnej inauguracji rozpoczęły się zajęcia w jednej w podwarszawskich gmin - w publicznym gimnazjum w Zespole Szkół Publicznych w Mysiadle oraz w publicznej Szkole Podstawowej nr 130 w Łodzi. W ubiegłym roku rozpoczęto projekt w publicznych gimnazjum we Wrocławiu.

Znakomitą wizję edukacji nowej generacji zbudowała Piątkowska Szkoła Społeczna w Poznaniu. Jest kolejną wdrażająca pod moim kierunkiem nowe modele pracy. Zaczęła od sformułowania najważniejszych wartości, wokół których chce budować nie tylko program dydaktyczny, ale też wychowawczy, kryteria doboru nauczycieli, system szkoleń i rodzaje wdrażanych projektów. Kolejnym krokiem było stworzenie misji szkoły i wdrożenie modeli edukacji hybrydowej.

Dla szkoły w w Mysiadle powstał dedykowany materiał dydaktyczny z propozycją scenariuszy WebQuest. Zaprojektowano specjalnie przygotowaną do tego celu salę projektową z mobilną pracownią iPadową. Do programu włączono wszystkie pierwsze klasy gimnazjum. Projekt - jak zapewnia Wójt Gminy Lesznowola - jest początkiem budowania koncepcji szkoły realizującej program w całości w innowacyjnej formule. Zajęcia w Mysiadle odbywają się w blokach czterogodzinnych. Pierwsze scenariusze związane są z rozwijaniem kompetencji społecznych, samodzielnego uczenia się, przedsiębiorczości i innowacyjności. Uczniowie gdańskiej szkoły trzygodzinny blok zarządzania projektem realizują raz w tygodniu. Zajęcia rozpoczynają od poznania uproszczonej metodologii Project Management Institute. Kolejne projekty realizują według tej właśnie strategii. Z kolei szkoła w Poznaniu wdraża model blended-learning na wszystkich przedmiotach. Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 130 w Łodzi zajęcia WebQuest rozpoczynają od klasy czwartej. To nie są najmłodsi pracujący w nowym modelu. Szkoła w Poznaniu wdraża go na wybranych zajęciach już od klasy pierwszej. Inaugurujące dwudniowe szkolenia przygotowujące nauczycieli do wprowadzenia zajęć według nowych modeli dydaktycznych zakończyło się w połowie października w zespole szkół w Białymstoku i gimnazjum w Człuchowie. W ten sposób nauczyciele przygotowują się do wdrożenia projektu od września 2015. Opracowują koncepcję organizacji zajęć, tworzą programy i scenariusze zajęć, przygotowują interaktywne materiały edukacyjne i testują technologie na wybranych zajęciach.

Momentem decydującym o wdrożeniu innowacyjnych modeli była wizyta niektórych dyrektorów i nauczycieli w Essa Academy w Bolton pod Manchesterem. To pierwsza znana mi szkoła, której budynek zaprojektowano od początku w sposób uwzględniający innowacyjne założenia dydaktyczno-wychowawcze. Podobny, wielofunkcyjny obiekt edukacyjno-sportowy, działa od ubiegłego roku w Mysiadle. To co uderza każdego odwiedzającego szkołę w Bolton, to nowoczesna bryła budynku, ogromne przestrzenie, czyste formy, spokój i cisza - nawet podczas przerw. Większość pomieszczeń jest wspólna zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Zaprojektowano ogromne sale lekcyjne, bibliotekę, pracownie przedmiotowe, sale gimnastyczne i wielofunkcyjne boiska. W zajęciach uczestniczy jednocześnie 50 uczniów. Prowadzi je dwóch nauczycieli. Dziennie każdy uczeń ma dwa przedmioty w blokach trzygodzinnych przedzielonych przerwa śniadaniową i lunchem. Pomieszczenia lekcyjne rzadko przypominają nasze szkolne klasy. Atrakcyjnie zorganizowane miejsca pracy, mobilne stoły, kanapy, a na ścianach duże ekrany telewizyjne, przypominają bardziej klub, kawiarnię, czy też futurystyczne przestrzenie biurowców, niż typową salę lekcyjną.

O sukcesie szkoły zdecydowało połączenie przemyślanej koncepcji podporządkowanej misji szkoły z organizacją przestrzeni i powszechnym dostępem do technologii oraz zasobów w sieci i tworzonych przez samych nauczycieli. To oni stanowią o sile szkoły. Co tydzień odbywają się spotkania nauczycieli przygotowujących zajęcia na kolejny tydzień.

Wierzę, że również polskie przykłady są początkiem budowania szkoły nowego wymiaru i to one będą inspirować innych do zmiany, podobnie jak mnie ciągle inspiruje Essa Academy w Bolton.

(Notka o autorze: Witold Kołodziejczyk jest członkiem e-Redakcji Edunews.pl, ekspertem w Ośrodku Analitycznym Think Tank, twórcą innowacyjnej szkoły - Collegium Futurum w Słupsku; prowadzi autorski blog Edukacja przyszłości)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie