Gotowość do wprowadzania zmian w szkole

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zmiany w szkole są częścią dnia codziennego, powinniśmy się zatem do nich przyzwyczaić. Jeśli one nie następują, to nie jest to dobry sygnał – być może szkoła stoi w miejscu i nie rozwija się. Nie ma bowiem idealnego rozwiązania, które możemy wdrożyć na lata. Jak zacząć coś zmieniać na poziomie szkoły? Po pierwsze trzeba ze sobą rozmawiać i stwarzać nauczycielom i uczniom przestrzeń do działania i wprowadzania innowacji.

Jeśli masz pomysł na jakieś działanie – opisz go i wrzuć do skrzynki. Takie formy zgłaszania przez uczniów uwag i propozycji funkcjonują już w szkołach. Zmiany w szkole to nie tylko domena dyrekcji czy nauczycieli. Także uczniom trzeba stworzyć przestrzeń do zgłaszania pomysłów i wprowadzania zmian. W końcu szkoła jest dla nich – dlaczego nie pozwolić im realizować pewnych elementów procesu edukacji według ich koncepcji? Możliwości jest wiele, nie tylko bezpośrednio dotyczących realizacji podstawy programowej, ale także wielu działań wokół szkoły, rozwijających umiejętności potrzebne później w życiu.

Ważne, aby dyrekcja i nauczyciele byli otwarci na zmiany rekomendowane przez uczniów. Jeśli uczymy ich i zachęcamy do aktywnego działania już w szkole, to jest szansa, że potem w kolejnych latach będą równie aktywnie uczestniczyć w życiu społeczności lokalnej, nie będą się bać zmian, będą zmieniać rzeczywistość, gdy coś będzie ich uwierać.

Fundacja Ashoka Polska przygotowała we współpracy ze szkołami z mocą zmieniania świata film na temat gotowości do wprowadzania zmian w szkole – zapraszamy do obejrzenia:

(Źródło: Fundacja Ashoka)

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie