Partnerstwo w klasie. Edukacyjny mit czy morze możliwości?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kto tak naprawdę jest odpowiedzialny za proces edukacji w szkole? Czy z uczniami i uczennicami można zbudować partnerską relację w klasie? Te i inne pytania zadali sobie nauczyciele i nauczycielki współpracujący ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog w ramach pracy nad projektem “Plac Zabaw. Na drodze do partnerstwa”.

Badając ideę partnerstwa w szkole, zespół edukacyjnych ekspertów i ekspertek analizował różne aspekty tego zagadnienia, testując rozmaite pomysły oraz na bieżąco wprowadzając poprawki. W tym kontekście istotne było również zadanie sobie pytania: czy partnerstwo to tylko mityczny koncept nieosiągalny w systemowej szkole, czy praktyczne narzędzie, po które można sięgnąć, żeby praca dydaktyczna była bardziej efektywna?

Dlaczego stawiamy na partnerstwo? Wierzymy, że takie podejście pozwala zbudować w klasie przestrzeń sprzyjającą kreatywności i eksperymentowaniu. A to z kolei przyczyni się do rozwoju kluczowych kompetencji u naszych uczniów i uczennic — opowiadała podczas INSPIR@CJI 2024 w Warszawie Zuzanna Błażejewska, wiceprezeska Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog. Zapraszamy do obejrzenia tego wystąpienia.

Do pracy przy projekcie Cyfrowy Dialog zaprosił zarówno nauczycieli i nauczycielki ze szkół podstawowych, jak i uczniów i uczennice. W tym projekcie kluczowe było poznanie możliwie wielu spojrzeń na ideę partnerstwa; jak postrzegają je różnorodne grupy współistniejące w szkolnej społeczności. Zespół projektowy wspólnie zbadał, jakie partnerstwo jest możliwe w szkolnych murach, kogo w szczególności powinno dotyczyć oraz jakie szanse i zagrożenia ze sobą niesie.

W ramach tej współpracy powstał zestaw pomocy dydaktycznych zawierający: podręcznik wprowadzający w temat partnerstwa w szkole, karty ról ułatwiające świadome przyjmowanie partnerskiej postawy w kontaktach z uczniami i uczennicami oraz scenariusze lekcji dla klas 4-6 szkoły podstawowej. Materiały te są inspiracją i narzędziem do odkrywania nowych ścieżek w procesie nauczania oraz budowania w klasie relacji opartych na partnerstwie. Zestaw pomocy dydaktycznych można pobrać ze strony projektu: tutaj.

Edukatorzy i edukatorki zainteresowani tematem partnerstwa w szkole, mogą przeczytać o tym więcej na oficjalnej stronie projektu “Plac Zabaw. Na drodze do partnerstwa”, który jest realizowany przez Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog w ramach grantu Scratch Foundation. Przejdź do strony projektu.

***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 5-6 października 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: CanvaCentrum Kultury Filmowej im. Andrzeja WajdyEdukoFundacja Szkoła z Klasą & Asy InternetuMicrosoft & ALSO sp. z o.o., Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy DialogVanityStyle sp. z o.o. (Akademia Dobrej Enegrii Junior), Wakelet oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: FAST HeroesSuperKid.plZłotyNauczyciel.pl.

  

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie