Nauczycielem być...

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dlaczego warto zostać w zawodzie nauczycielskim? - ten artykuł wygląda jak zamówione przez MEN - piewcę propagandy sukcesu - dzieło "ku pokrzepieniu nauczycielskich serc". Pozwolę sobie wlać łyżkę dziegciu do beczki miodu tak cudownego postrzegania edukacyjnej rzeczywistości.

Z ROKU NA ROK JESTEM LEPSZY/LEPSZA

Owszem, ale o tym wie tylko nauczyciel. Reszty nauczycieli z zespołu - i często dyrekcji - to nie interesuje. Podwyższanie umiejętności w żaden sposób nie wpływa na uposażenie, a eksperckość w jakiejś dziedzinie jest często postrzegana jako walor kompletnie nieprzydatny szkole (a szczególnie, jeśli kłóci się z wizją szkolnych władz). Studia wyższe NIGDY nie miały przygotowywać do jakiegoś zawodu - od tego są technika i szkoły zawodowe. Studia wyższe powinny dawać solidną naukową podstawę do samoświadomości zawodowej, samokształcenia i ewaluacji własnych działań - i tego faktycznie nie robią...

CIĄGLE COŚ NOWEGO

To prawda - zaskoczenie przeżywamy każdego roku. Dzieci z coraz większymi problemami, coraz więcej niepełnych rodzin, rodzice coraz mniej wydolni wychowawczo, coraz większe oczekiwania od nauczycieli w każdej dziedzinie. Oczywiście za coraz mniejsze (relatywnie! + inflacja!) pieniądze. Brak nudy = natłok zdarzeń, do których nie jesteśmy przygotowani: zabójstwa w szkole, używki, a właśnie idzie podwójny rocznik zafundowany przez deformę Anny Zalewskiej. Fakt, brak nudy...

CIĄGŁY ROZWÓJ

...tak, za własne pieniądze, we własnym, wolnym czasie (soboty, niedziele). NIKT nie zwolni nauczyciela z zajęć (jak urzędnika państwowego zza biurka) dla podnoszenia własnych umiejętności. Ciągły rozwój oznacza zaniedbanie relacji we własnych rodzinach, bo trudna materia pedagogiki i metodyki wymaga nie tylko masy wiedzy, ale również masy czasu do sprawdzenia rozwiązań. Oznacza również cichą rodzinną zgodę na współfinansowanie własnego rozwoju zawodowego z pewnością braku zwrotu tej inwestycji. O tak! Czujemy, że żyjemy i coraz bardziej zastanawiamy się jakim kosztem...

ZGRANY ZESPÓŁ

Ten punkt jest raczej marzeniem, niż walorem. Założenie, że po trudnej lekcji nauczyciel rozmawia z mitycznym "zespołem" w nauczycielskim zabieganiu jest zaiste eksperckie. Zaprosiłbym Autorkę do dowolnej "zdeformowanej" szkoły podstawowej, a jeszcze lepiej: do właśnie "wygaszonego gimnazjum, by zobaczyła na własne oczy (a nie oczyma eksperckiej wyobraźni!) te dyskusje i wsparcie zespołu...

WAKACJE

Tu Autorka przyznaje, że nareszcie można być z rodziną i odpocząć - czyżby soboty i niedziele nie wystarczały (jak w innych zawodach - co często podnoszone jest przez krytyków nauczycielskiej roszczeniowości) na regenerację? Pod koniec sierpnia przypływ energii?!!! Wśród nauczycieli szkół średnich (znów ten niezatapialny podwójny rocznik!) i branżowych (mamy czerwiec 2019 - nadal brak podstawy programowej i podręczników!) też ten przypływ będzie obserwowany? Czy może Autorka pisze tylko o szkole podstawowej? Bo nauczyciel, który będzie miał uczyć w liceum 2 klasy na tym samym poziomie, różne wiekowo (czasem 2 lata różnicy!) z dwóch różnych podstaw, w dwóch różnych cyklach (3 i 4-letnim) raczej ten przypływ energii będzie miał ograniczony... Zapewne energii może mu dodać nie wiadomo jak obliczona 9,6% podwyżka, ale i zabrać zawieszona akcja strajkowa - czyż nie?

BYĆ KIMŚ

Kim jest dla rządu i społeczeństwa nauczyciel obnażył dobitnie ogólnopolski strajk. Wtedy też dowiedzieliśmy się do czego w Państwie ma służyć edukacja. Szacunek i pozycja w społeczeństwie nierozerwalnie związana jest z wynagrodzeniem i odpowiedzialnością. Pierwsze jest coraz niższe, drugie coraz wyższe. "Bycie kimś" dla swoich uczniów nie jest trudne; dla wszelkich władz - w zasadzie niemożliwe...

PRACA, KTÓRA MA ZNACZENIE

Myślenie życzeniowe, ale cóż… Praca, w której jej nakład jest nieadekwatny do wynagrodzenia ma destrukcyjne znaczenie dla samego pracującego jak i jego rodziny. Stąd coraz częstsze odmawianie wykonywania niepłatnych "obowiązków" przez niewynagradzanych za to nauczycieli. Samą ideą, miłością uczniów i szacunkiem rodziców "garnka nie wypełnisz". Dla nauczyciela znaczenie ma ta praca, która ma wymierną wartość – praca za darmo nie ma żadnej wartości (nie mylić z wolontariatem!), a jest marnowaniem własnego czasu i zabieraniem go własnej rodzinie.

Prosiłbym Autorkę tego zestawu zawoalowanych obietnic dla raczej niezbyt nierozgarniętych studentów o rzut eksperckim okiem na kalendarz: mamy XXI a nie XIX wiek! Koniec II dekady dwudziestego pierwszego wieku! Czasy „siłaczek” dawno minęły i tego typu wypełniacze stron internetowych, złożone z pobożnych życzeń, marzeń i dobrych chęci (te od brukowania piekła) podpartych nazwiskiem Pete Barnesa są po prostu cząstką historycznego rozumienia upadłego już dawno mitu „powołania”. Proponuję redakcji Edunews przeniesienie tego artykułu do nowej, stworzonej specjalnie dla niego zakładki: „Zawód nauczyciela – spojrzenie historyczne”. Zakładka będzie gremialnie odwiedzana przez magistrantów historii wychowania.

 

Notka o autorze: Jacek Ścibor jest nauczycielem informatyki w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej i założycielem grupy Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie