Nowy rok szkolny jest szansą na nowe rozdanie. Nowi uczniowie, czasami nowi nauczyciele, nowe programy i czasami nowe role dla nas samych. Zmiana daje możliwość podejmowania nowych wyzwań, próbowania nowych pomysłów, uczenia się czegoś nowego. Nowość oferuje niezliczone możliwości.
Cztery wskazówki dla podejmujących wyzwania:
1. Zauważyć, że nie jest się samotnym w zmianie
Znacznie łatwiej planować i realizować zmianę wspólnie. Może warto podejmować takie wyzwania, które można realizować razem, wzajemnie się wpierając.
2. Wykorzystać dotychczasowy dorobek i doświadczenia
To co zamierzamy zmienić, nie jest działaniem w próżni, jest powiązane z tym, co już robimy. Dlatego warto zastanowić się, co z tego, co już robimy, może nam pomóc w realizacji wyzwania. Co jest naszą silną stroną, która może procentować w zmianie?
3. Poświęć czas na plan
Plan jest bardzo potrzebny, działania spontaniczne przeważnie nie utrzymują się długo. Plan powinien być mapą, która pomaga nam podróżować po zmianie. Plan zaczyna się od celu o tego, co byśmy chcieli osiągnąć i jak poznamy, ze to nam się udało. Dobrze, gdy plan uwzględnia stop klatki dla zobaczenia, co się już udało i ewentualnie, jakie modyfikacje są potrzebne. Ważne są też chwile na świętowanie małych sukcesów w trakcie i po realizacji planu.
4. Podejmować małe wyzwania
Małe wyzwania mają większe szanse na sukces. Lepiej zrealizować coś małego, niż ponieść porażkę w dużym przedsięwzięciu. Małe wyzwania są łatwe w świętowaniu, gdyż szybciej mamy rezultaty.
Weźmy jako przykład (mi bliski) wyzwanie w postaci prowadzenia OK zeszytu z uczniami.
1. Zauważyć, że nie jest się samotnym w zmianie
Warto zaproponować prowadzenie OK zeszytu kilku innym nauczycielom. Razem łatwiej będzie się wspierać i szukać dobrych rozwiązań.
2. Wykorzystać dotychczasowy dorobek i doświadczenia
Popatrzmy, co w naszej szkole nam już dobrze wychodzi. Może to są początki OK, a może stosowanie lapbooków, a może mamy zgrany zespół nauczycieli uczący jedną klasę. Chodzi o to, aby wykorzystać zasoby, które na pewno są już w szkole.
3. Poświęcić czas na plan
Plan może być opracowany wspólnie, może uwzględniać, mini warsztaty prowadzone dla siebie wzajemnie, spotkania, wymianę doświadczeń, wizyty na lekcji prowadzonej z OK zeszytem itd. Warto zastanowić się, co byśmy chcieli osiągnąć dzięki OK zeszytowi, co nas w realizacji wyzwania usatysfakcjonuje. Ważnym punktem planu jest harmonogram, a w nim – jak i kiedy przedstawimy propozycje uczniom i rodzicom, co będzie zwierał OK zeszyt, kiedy umówimy się na spotkania monitorujące itd. Warto pomyśleć o świętowaniu np. w postaci prezentacji OK zeszytów uczniów, czy wypowiedzi uczniów i ich rodziców.
4. Podejmować małe wyzwania
OK zeszyt nie jest dużym wyzwaniem, o ile nie zakładamy robienia wszystkiego co możliwe. Stopniowe i przedyskutowane z innymi nauczycielami wprowadzanie OK zeszytu, na pewno się uda.
Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.
Źródło: inspiracja artykułem Freda Ende ze Smartbrief.com.