Zapanować nad czasem

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na przestrzeni mijających właśnie trzech tygodni świat oszalał. Wszystko stanęło na głowie i wcale nie ma zamiaru prędko wracać na nogi. Upragniony moment, kiedy można zostać w domu, zamiast iść do pracy, stał się dla znacznej części przekleństwem. Teraz po prostu przestaliśmy z pracy wychodzić…

Pierwszy tydzień i drugi

Niemal od początku izolacji społecznej próbuję odnaleźć złoty środek. Kiedy jestem w pracy? Kiedy jestem w domu? Kiedy odpowiadam na pytania moich uczniów, przesyłane w wiadomościach? Kiedy jestem poza zasięgiem? Tyle pytań, na które wciąż nie do końca znajduję odpowiedzi.

W pierwszym tygodniu, jak doskonała większość nauczycieli, próbowałam „ogarnąć” zdalne nauczanie. Ustalanie proporcji pomiędzy wkładem własnym ucznia, a pracą na zajęciach było moim głównym wyzwaniem. Okazało się jednak, że nie tylko o dobrostan młodych powinnam zadbać. Pod koniec tygodnia czułam się i wyglądałam jak zombie. Pomyślałam: dość. Czas na zmianę.

Kolejne dni okazały się przynieść nieco stabilizacji. Już wiedziała, jak dobrze zaplanować ćwiczenia (tygodniowo, z uwzględnieniem wirtualnych spotkań). Jasno wytyczyłam sobie granice godzinowe, w których jestem dostępna w „sprawach szkolnych”. Poinformowałam o tym wszystkich uczniów i rodziców (uznałam, że to uczciwe rozwiązanie).

Trzeba przyznać, że całkiem nieźle minął mi ten drugi tydzień. Poczułam, że choć odrobinę kontroluję to, co się wokół dzieje. Praca między 8 a 17 (długo, ale przecież pomiędzy wkradały się rozmaite obowiązki domowe). Po 21 zero zaglądania do skrzynki pocztowej i mediów społecznościowych. Niby wszystko na swoim miejscu, a jednak…

I co dalej…

A jednak nie jest to szczytem moich marzeń. Zyskałam nieco porządku, ale mam wrażenie, że stało się to kosztem utraty spontaniczności. Wiem, wiem. Wychodzi na to, że sama nie wiem, o co mi chodzi... Być może nie wiem, być może jest to reakcją na obecną sytuację. Bo mam też wrażenie, że zakopując się w pracy, odsuwam od siebie informacje napływające ze świata (a one są umiarkowanie dobre, żeby nie powiedzieć: złe).

Mam też takie poczucie, że towarzyszące mi niepokoje i uczucia są w równym (a może znacznie większym) stopniu udziałem dzieciaków. Nie tylko moich prywatnych, ale wszystkich. Brak stabilizacji. Niepewność tego, co się stanie. Czy wreszcie: strach, co przyniesie jutro. Jak pomóc sobie i im? Czy rozmowy to jedyne, co mogę zaoferować?

Powiem uczciwie: nie mam pojęcia, jak długo to wszystko jeszcze potrwa i co będzie, gdy już się skończy. Głęboko wierzę jednak, że to, co teraz wypracujemy, relacje, które zbudujemy będzie wyjątkowe i trwałe. Myślę, że tylko poczucie wspólnoty, przynależności zapewni nam stabilizację i ułatwi przetrwanie. Więc tak, warto rozmawiać i nie mam zamiar z tego przywileju rezygnować. Choć są to chwile „wykradzione” z lekcji. Nie żal mi ani jednej sekundy.

Wierzę też, że w końcu dostrzeżemy (wszyscy, nie tylko „obudzeni”), co jest tak naprawdę ważne w edukacji. Czas uświadomić sobie że już dawno straciliśmy pozycję egzekutora wiedzy. Nie tędy droga. Jest szansa na to, by stać się w końcu towarzyszem w drodze do wiedzy. Mistrzem Yodą na miarę naszych czasów.

 

Notka o autorce: Joanna Krzemińska jest nauczycielką języka polskiego w Szkołach Prywatnych "Mikron" w Łodzi. Prowadzi własny blog edukacyjny Zakręcony Belfer, w którym ukazał się niniejszy artykuł. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Licencja CC-BY.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie