Innowacyjni nauczyciele otwarci na wyzwania przyszłości

fot. sxc.hu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nowy rok szkolny zawsze wiąże się z wieloma wyzwaniami. Tym razem sytuacja jest zupełnie wyjątkowa i wymaga od edukatorów szczególnych kompetencji. Polscy nauczyciele od lat zdobywają umiejętności niezbędne do poruszania się w cyfrowym świecie i przygotowania uczniów do nowych warunków na rynku pracy. Ci najbardziej innowacyjni od 15 lat wyróżniani są w ramach programu Microsoft Innovative Educator Expert. W tym roku dołączyło do niego rekordowo dużo nauczycieli z Polski, podwajając liczbę wizjonerskich edukatorów do 490 osób.

Uczestnicy programu Microsoft Innovative Educator Expert przy pomocy technologii wytyczają drogę swoim kolegom i koleżankom do doskonalenia sposobów nauczania i lepszych wyników w nauce. W roku szkolnym 20/21 globalna klasa „MIEE” liczy prawie 20 000 nowych i powracających edukatorów z całego świata, którzy nieustannie poszukują możliwości wymiany i zdobycia wiedzy. To nauczyciele pobudzający kreatywność swoich uczniów poprzez przemyślaną integrację technologii. Biorąc pod uwagę obecne wyzwania związane z pandemią COVID-19, innowacyjni edukatorzy stanowią jeszcze większą wartość dla polskiego systemu edukacji. Dzisiaj opowiadają oni, jak wyglądały ich przygotowania do nowego roku szkolnego oraz jak udział w programie pomaga im przygotować się na przyszłość.

N(ietyp)owa wyprawka szkolna

Technologie odgrywają obecnie kluczową rolę w naszym życiu. Przekonaliśmy się o tym wszyscy, gdy szkoły zostały zamknięte wiosną tego roku. To dzięki narzędziom do pracy zdalnej, takim jak Microsoft Teams, możliwe było kontynuowanie nauki i komunikowanie się z najbliższymi. Dzisiaj każdy rodzic i nauczyciel powinien zdawać sobie z tego sprawę. Technologia stała się nieodłącznym elementem szkoły i nie ma już od tego odwrotu. Możemy z niej korzystać w różny sposób, ale nie da się z niej zrezygnować, gdyż wniosła do edukacji wiele nowych możliwości i ułatwień.

Przygotowanie do lekcji w nowym roku szkolnym to już nie tylko zakup podręczników i zeszytów. Do listy z wyprawką szkolną dodałam laptopa (ewentualnie PC, koniecznie z kamerą i mikrofonem) oraz dobry Internet. Rozmawiając z rodzicami pierwszoklasistów podczas wakacyjnej rekrutacji do liceum starałam się im uświadomić, że wcześniej czy później nadejdzie moment przejścia na zdalną edukację i że powinniśmy być przygotowani na sprawne i efektywne nauczanie na odległość – wyjaśnia Krystyna Błażewska, nauczyciel języka niemieckiego i Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku.

Podczas gdy komputer i szybki Internet są podstawowymi elementami, które rodzice muszą zapewnić swoim dzieciom, szkoły są odpowiedzialne za przygotowanie odpowiedniego środowiska do pracy i nauki. Nauczyciele zrzeszeni w programie Microsoft Innovative Educator Expert korzystają ze sprawdzonych narzędzi Microsoft.

Osobiście jestem fanką nowoczesnych technologii w edukacji i bardzo się cieszę, że nauczyciele w naszym liceum podjęli wyzwanie i dzięki współpracy całej społeczności szkolnej z powodzeniem wdrożyliśmy Office 365 – mówi Jowita Królikowska, dyrektor w I Liceum Ogólnokształcącym im. Kazimierza Jagiellończyka w Sieradzu. „Usługa zawiera szereg narzędzi, które sprawdziły się podczas nauczania zdalnego w ubiegłym roku szkolnym, dlatego korzystamy z nich również teraz. Wykorzystujemy je do organizacji pracy szkoły i nauczania indywidualnego. W razie podwyższenia zagrożenia pandemią koronawirusa posłużą one również do nauki zdalnej i prowadzenia rad pedagogicznych. Narzędziami przydatnymi w pracy, które na pewno wykorzystamy w nowym roku szkolnym, to: Teams, OneNote, Notesy Uczniów, OneDrive, Excel, Outlook, Sway i Forms. Wartością dodaną tych narzędzi jest to, że młodzież będzie mogła wykorzystać je w przyszłej pracy zawodowej, ponieważ Office 365 jest narzędziem cenionym przez większość firm nie tylko w Polsce, ale i na świecie. W bieżącym roku planujemy również zaangażować się i skorzystać z propozycji programu Skype in the Classroom w celu nawiązania kontaktów z innymi klasami na świecie oraz realizacji wspólnych projektów międzynarodowych” – podsumowała Jowita Królikowska.

Z kolei nauczyciele informatyki muszą zadbać o to, aby uczniowie nie mieli problemów z wykorzystaniem nowych narzędzi. Zygmunt Pilarek, nauczyciel oraz administrator zasobów informatycznych w Szkole Podstawowej nr 35 z Oddziałami Sportowymi w Gdańsku oraz nauczyciel w IX Liceum Ogólnokształcącym w Gdańsku podczas swoich zajęć planuje skupić się na odkrywaniu wszelkich tajemnic i przydatnych funkcji całego zestawu narzędzi Office. Na początku roku zrobię rozeznanie, jak uczniowie radzili sobie z nauką zdalną, jakie mieli problemy i w czym mają zaległości. Ze względu na to, że uczę informatyki i jestem administratorem systemów informatycznych w szkole, skupię się na przygotowaniu do ewentualnej dalszej nauki zdalnej. Moim celem jest dopilnowanie tego, aby każde dziecko było przygotowane technicznie oraz żeby miało na czym pracować – chodzi głównie o dostęp do komputera i Internetu. Już od pierwszej lekcji przypomnimy sobie jak pracować z Microsoft Teams i całym pakietem Office. Na każdej mojej lekcji informatyki będziemy to ćwiczyć, żeby w czasie powrotu do zdalnej nauki wszyscy byli do niej przygotowani – wskazuje nauczyciel.

Polscy nauczyciele są głodni wiedzy

Nauczyciele na całym świecie stoją przed ogromnym wyzwaniem, jakim jest przygotowanie siebie i swoich podopiecznych na przyszłość. W związku z tym szukają możliwości doskonalenia swoich kompetencji i zdobycia cennej wiedzy o tym, jak z nowymi wyzwaniami radzą sobie ich koledzy i koleżanki. Edukatorzy zrzeszeni w programie Microsoft Innovative Educator Expert mogą liczyć na współpracę z innymi ekspertami, wymianę doświadczeń oraz inspirację do działania i podnoszenia wyników w nauce swoich uczniów.

Pragnę dzielić się swoim doświadczeniem oraz korzystać z wiedzy innych osób. Wymieniać poglądy na temat wykorzystania nowych technologii zarówno w procesie dydaktycznym jak i zarządzaniu szkołą. Uważam, że nowe technologie, współpraca oraz dzielenie się dobrymi praktykami są przyszłością polskiej edukacji. Każde nowe doświadczenie czy ukończony kurs on-line wzbogaca mnie o nowe umiejętności, które próbuję następnie wdrożyć w swojej szkole. Technologie stały się częścią naszego życia, dlatego musimy robić wszystko aby sprostać wyzwaniom jakie niesie współczesny świat. Musimy wyjść ze strefy komfortu. Wierzę, że udział w programie MIEE pozwoli mi rozwinąć moje kompetencje cyfrowe oraz stanie się dla mnie inspiracją do działania i wdrażania innowacji w mojej szkole. Dzięki temu mam pewność, że jestem przygotowana na przyszłość, a w razie zamknięcia szkoły, moi uczniowie będą mogli kontynuować naukę – podsumowała Jowita Królikowska.

Lista nauczycieli w społeczności MIEE (2020/2021) 

Więcej informacji o programie oraz warunki ubiegania się o MIEE (j. ang)

 

(Źródło: Microsoft)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...
Panie Profesorze dydaktyka akademicka jest pełna przykładów wykorzystywania nowych mediów już od daw...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie