Dwie pieczenie na jednym ogniu, czyli jak przygotować angażujące materiały edukacyjne i zaoszczędzić swój czas

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Mając dostęp do niepoliczonych zasobów edukacyjnych w Internecie i technologie edukacyjne, które zapewniają takie platformy jak Microsoft Office 365, szkoda byłoby opierać nauczanie w szkole jedynie na podręcznikach i zeszytach ćwiczeń. Rolą cyfrowego nauczyciela jest także tworzyć ciekawe materiały dla uczniów, które ich zaangażują głębiej w naukę. Przy okazji powstaną zasoby, które będą mogły służyć wielu nauczycielom i uczniom.

Korzystając z dostępnych narzędzi Microsoft nauczyciel może tworzyć wspaniałe pomoce dydaktyczne i materiały dla swoich uczniów. Może nawet stworzyć własny podręcznik lub zestaw ćwiczeń dla swoich uczniów. Zanim jednak zaczniemy wymyślać nowe materiały, dobrze jest na początku zadać sobie dwa pytania: Czy moi uczniowie mają zapewnione warunki do uczenia się? Czy moje potrzeby jako nauczyciela są też potrzebami uczniów? Podczas ostatniego przed wakacjami webinaru z cyklu Akademia Cyfrowego Nauczyciela o swoim warsztacie pracy opowiadała Dorota Kujawa-Weinke, nauczycielka języka polskiego i bibliotekarka w Szkole Podstawowej nr 21 w Elblągu, należąca do społeczności Microsoft Innovative Educator Expert. Dzieląc się ze społecznością nauczycieli, wskazała kilka obszarów, które są jej zdaniem kluczowe w pracy cyfrowego nauczyciela z uczniami.

Współpraca

Współpraca wydaje się być kluczowa w nauczaniu – ucznia z uczniem i ucznia z nauczycielem. Edukacja XXI wieku ma w sobie coś z badań – powinniśmy próbować , czego chciałby uczeń się nauczyć – i starać się z nim współpracować, aby ten cel osiągnął. Warto też pozostawić nieco swobody uczniom – pozwólmy im na samodzielność. Ich wybór jest ważny – jak chcą pracować (z kim? Jak chcą się podzielić pracą? itp.) – przekonywała Dorota Kujawa-Weinke.

Jak można stymulować i obserwować współpracę uczniów? Najprostszym sposobem jest praca na wspólnym dokumencie, np. przy wykorzystaniu Word online (albo Sway) – wtedy widzimy, jak pracują i ile wnoszą w grupę. Współpraca ta pozwala uczniom dokonać pewnej wymiany i wzajemnego uzupełnienia wiedzy i umiejętności. Można przy tym też skorzystać z oceny koleżeńskiej. Dobrym pomysłem jest pozwolenie uczniom tworzyć sprawdziany i sprawdzać swoją wiedzę wzajemnie - rolą nauczyciela jest wtedy określić kryteria.

Indywidualizacja

Technologia edukacyjna naprawdę pozwala nauczycielowi indywidualizować pracę z uczniem. Pokażmy uczniom możliwości. A oni niech zdecydują, co z tymi możliwościami począć – przekonywała prelegentka.

Na języku polskim wykorzystajmy na przykład przeglądarkę Edge, która ma wbudowanych kilka rozwiązań wspierających uczenie się. Ciekawym rozwiązaniem jest czytnik immersyjny – każdy tekst może przeczytać lektor. W warunkach klasy uczniowie mogą odsłuchać tekst indywidualnie na słuchawkach. Nauczyciel języka może też wykorzystać słownik obrazkowy czy funkcje tłumaczenia.

W indywidualizacji pomoże też One Note jako notes zajęć. Może to być podstawowy notatnik ucznia. Można całkowicie zrezygnować z zeszytów, zastępując je wersjami online.

Monitorowanie procesu uczenia się

Nauczyciel dzięki narzędziom Microsoft może na bieżąco obserwować pracę ucznia i udzielać informacji zwrotnej. Do tego monitoringu wykorzystajmy Forms. Pytania monitorujące pozwalają sprawdzać, jak uczą się moim uczniowie – mówiła nauczycielka.

Takie różne formy pytań i sprawdzania wiedzy pozwalają też urozmaicić to, co dzieje się na lekcji. Np. zebranie różnych opinii na temat przeczytanej lektury – daje możliwość oceny i dyskusji z uczniami.

Oszczędzanie czasu nauczyciela (i ucznia)

Nauczyciel wcale nie musi się „narobić”, aby zyskać świetne materiały edukacyjne. Każdy może wykorzystać gotowe szablony, które są dobrym punktem wyjścia do dalszych prac - na przykład szablony Worda online. Raport, wyrazisty raport, życiorys, ulotka z zaproszeniem itp. – nasi uczniowie mogą się uczyć z wykorzystaniem gotowych szablonów – przekonywała Dorota Kujawa-Weinke.

Należy jednak pamiętać, że „to wszystko to jednak są tylko narzędzia cyfrowe. Zawsze zatem używając ich starajmy się pytać siebie – po co nam one są potrzebne. Co chcemy osiągnąć?” – mówiła prelegentka. Narzędzia powinny wspierać naszą pracę jako nauczyciela, ale nie mogą nas zastąpić. Nie możemy też zasypywać uczniów wieloma narzędziami – do codziennej pracy wystarczy kilka programów i aplikacji. I dodawać sobie co jakiś czas nowe.

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z inspirującego webinaru:

***

Zapraszamy także na stronę: Akademia Cyfrowego Edukatora – Microsoft dla Edukacji, na której można zapisać się na kolejne webinaria, a także znaleźć praktyczne szkolenia, kursy i inspiracje.

W razie pytań, zapraszamy do kontaktu z Zespołem Microsoft dla Edukacji
na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie