Dwie pieczenie na jednym ogniu, czyli jak przygotować angażujące materiały edukacyjne i zaoszczędzić swój czas

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Mając dostęp do niepoliczonych zasobów edukacyjnych w Internecie i technologie edukacyjne, które zapewniają takie platformy jak Microsoft Office 365, szkoda byłoby opierać nauczanie w szkole jedynie na podręcznikach i zeszytach ćwiczeń. Rolą cyfrowego nauczyciela jest także tworzyć ciekawe materiały dla uczniów, które ich zaangażują głębiej w naukę. Przy okazji powstaną zasoby, które będą mogły służyć wielu nauczycielom i uczniom.

Korzystając z dostępnych narzędzi Microsoft nauczyciel może tworzyć wspaniałe pomoce dydaktyczne i materiały dla swoich uczniów. Może nawet stworzyć własny podręcznik lub zestaw ćwiczeń dla swoich uczniów. Zanim jednak zaczniemy wymyślać nowe materiały, dobrze jest na początku zadać sobie dwa pytania: Czy moi uczniowie mają zapewnione warunki do uczenia się? Czy moje potrzeby jako nauczyciela są też potrzebami uczniów? Podczas ostatniego przed wakacjami webinaru z cyklu Akademia Cyfrowego Nauczyciela o swoim warsztacie pracy opowiadała Dorota Kujawa-Weinke, nauczycielka języka polskiego i bibliotekarka w Szkole Podstawowej nr 21 w Elblągu, należąca do społeczności Microsoft Innovative Educator Expert. Dzieląc się ze społecznością nauczycieli, wskazała kilka obszarów, które są jej zdaniem kluczowe w pracy cyfrowego nauczyciela z uczniami.

Współpraca

Współpraca wydaje się być kluczowa w nauczaniu – ucznia z uczniem i ucznia z nauczycielem. Edukacja XXI wieku ma w sobie coś z badań – powinniśmy próbować , czego chciałby uczeń się nauczyć – i starać się z nim współpracować, aby ten cel osiągnął. Warto też pozostawić nieco swobody uczniom – pozwólmy im na samodzielność. Ich wybór jest ważny – jak chcą pracować (z kim? Jak chcą się podzielić pracą? itp.) – przekonywała Dorota Kujawa-Weinke.

Jak można stymulować i obserwować współpracę uczniów? Najprostszym sposobem jest praca na wspólnym dokumencie, np. przy wykorzystaniu Word online (albo Sway) – wtedy widzimy, jak pracują i ile wnoszą w grupę. Współpraca ta pozwala uczniom dokonać pewnej wymiany i wzajemnego uzupełnienia wiedzy i umiejętności. Można przy tym też skorzystać z oceny koleżeńskiej. Dobrym pomysłem jest pozwolenie uczniom tworzyć sprawdziany i sprawdzać swoją wiedzę wzajemnie - rolą nauczyciela jest wtedy określić kryteria.

Indywidualizacja

Technologia edukacyjna naprawdę pozwala nauczycielowi indywidualizować pracę z uczniem. Pokażmy uczniom możliwości. A oni niech zdecydują, co z tymi możliwościami począć – przekonywała prelegentka.

Na języku polskim wykorzystajmy na przykład przeglądarkę Edge, która ma wbudowanych kilka rozwiązań wspierających uczenie się. Ciekawym rozwiązaniem jest czytnik immersyjny – każdy tekst może przeczytać lektor. W warunkach klasy uczniowie mogą odsłuchać tekst indywidualnie na słuchawkach. Nauczyciel języka może też wykorzystać słownik obrazkowy czy funkcje tłumaczenia.

W indywidualizacji pomoże też One Note jako notes zajęć. Może to być podstawowy notatnik ucznia. Można całkowicie zrezygnować z zeszytów, zastępując je wersjami online.

Monitorowanie procesu uczenia się

Nauczyciel dzięki narzędziom Microsoft może na bieżąco obserwować pracę ucznia i udzielać informacji zwrotnej. Do tego monitoringu wykorzystajmy Forms. Pytania monitorujące pozwalają sprawdzać, jak uczą się moim uczniowie – mówiła nauczycielka.

Takie różne formy pytań i sprawdzania wiedzy pozwalają też urozmaicić to, co dzieje się na lekcji. Np. zebranie różnych opinii na temat przeczytanej lektury – daje możliwość oceny i dyskusji z uczniami.

Oszczędzanie czasu nauczyciela (i ucznia)

Nauczyciel wcale nie musi się „narobić”, aby zyskać świetne materiały edukacyjne. Każdy może wykorzystać gotowe szablony, które są dobrym punktem wyjścia do dalszych prac - na przykład szablony Worda online. Raport, wyrazisty raport, życiorys, ulotka z zaproszeniem itp. – nasi uczniowie mogą się uczyć z wykorzystaniem gotowych szablonów – przekonywała Dorota Kujawa-Weinke.

Należy jednak pamiętać, że „to wszystko to jednak są tylko narzędzia cyfrowe. Zawsze zatem używając ich starajmy się pytać siebie – po co nam one są potrzebne. Co chcemy osiągnąć?” – mówiła prelegentka. Narzędzia powinny wspierać naszą pracę jako nauczyciela, ale nie mogą nas zastąpić. Nie możemy też zasypywać uczniów wieloma narzędziami – do codziennej pracy wystarczy kilka programów i aplikacji. I dodawać sobie co jakiś czas nowe.

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z inspirującego webinaru:

***

Zapraszamy także na stronę: Akademia Cyfrowego Edukatora – Microsoft dla Edukacji, na której można zapisać się na kolejne webinaria, a także znaleźć praktyczne szkolenia, kursy i inspiracje.

W razie pytań, zapraszamy do kontaktu z Zespołem Microsoft dla Edukacji
na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie