„Godny błąd” w pracach uczniów

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Każdy nauczyciel miał takie doświadczenie, że po sprawdzeniu klasówek uczniów, zauważył w pracach uczniów często powtarzające się błąd koncepcyjny. To dobry moment, aby się takim „godnym” błędem zająć.

Warto wtedy zrobić kilka zdjęć fragmentów prac uczniów (bez podania autorów), zarówno z błędami, jak i bez i przedstawić je uczniom, aby sami zobaczyli, jakie błędy można w danym przypadku popełnić. Przy tej praktyce trzeba bardzo uważać, aby na podstawie zdjęć nie można było zidentyfikować autora pracy.

Innym wariantem analizy godnych błędów jest stworzenie przez nauczyciela pracy zawierającej rozpatrywany błąd i przedstawienia jej uczniom do analizy.

Takie postępowania pomagają uczniom na głębszą analizę problemu. Lepiej, gdy sami uczniowie znajdą błędy niż wtedy, gdy nauczyciel im je wskaże.

Dodatkowym zyskiem jest to, że uczniowie widzą, że nauczyciel przywiązuje wagę do ich rozumowania, że sprawdzian nie ma na celu tylko sprawdzenie wiedzy uczniów, ale ma służyć uczeniu się i doskonaleniu w danym temacie. Dzięki temu atmosfera w klasie będzie sprzyjać akceptowaniu błędów i krytycznemu myśleniu.

Godny błąd może mieć różny charakter, ważne, aby był znaczący i taki, który często występuje w rozumowaniach uczniów. Wspólna analiza godnego błędu pogłębi zrozumienie go przez wszystkich uczniów, a nie tylko przez ucznia, który popełnił błąd.

Po analizie błędu i jego naprawieniu można błąd zapisać na tablicy, jako przestrogę na przyszłość i zaliczyć go do „godnych błędów”.

Z godnymi błędami można postępować też prewencyjnie. Nauczyciel przeważ wie, jakie błędy popełnią uczniowie. Może sam napisać prace zawierającą dany błąd, przedstawić ją uczniom i polecić znalezienie błędu i go poprawienie. Uczniowie lubią i skutecznie odnajdują błędy w pracach innych osób. Również lepiej wtedy zapamiętują, czego nie należy robić. Nauczyciel może się o tym przekonać, sprawdzając, ile osób popełniło „godny błąd”, gdy został on omówiony przed sprawdzianem.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS), prowadzonym przez CEO i PAFW. Autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: www.oknauczanie.pl. Niniejszy artykuł ukazał się w partnerskiej platformie Edunews.pl www.osswiata.pl.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie