„Godny błąd” w pracach uczniów

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Każdy nauczyciel miał takie doświadczenie, że po sprawdzeniu klasówek uczniów, zauważył w pracach uczniów często powtarzające się błąd koncepcyjny. To dobry moment, aby się takim „godnym” błędem zająć.

Warto wtedy zrobić kilka zdjęć fragmentów prac uczniów (bez podania autorów), zarówno z błędami, jak i bez i przedstawić je uczniom, aby sami zobaczyli, jakie błędy można w danym przypadku popełnić. Przy tej praktyce trzeba bardzo uważać, aby na podstawie zdjęć nie można było zidentyfikować autora pracy.

Innym wariantem analizy godnych błędów jest stworzenie przez nauczyciela pracy zawierającej rozpatrywany błąd i przedstawienia jej uczniom do analizy.

Takie postępowania pomagają uczniom na głębszą analizę problemu. Lepiej, gdy sami uczniowie znajdą błędy niż wtedy, gdy nauczyciel im je wskaże.

Dodatkowym zyskiem jest to, że uczniowie widzą, że nauczyciel przywiązuje wagę do ich rozumowania, że sprawdzian nie ma na celu tylko sprawdzenie wiedzy uczniów, ale ma służyć uczeniu się i doskonaleniu w danym temacie. Dzięki temu atmosfera w klasie będzie sprzyjać akceptowaniu błędów i krytycznemu myśleniu.

Godny błąd może mieć różny charakter, ważne, aby był znaczący i taki, który często występuje w rozumowaniach uczniów. Wspólna analiza godnego błędu pogłębi zrozumienie go przez wszystkich uczniów, a nie tylko przez ucznia, który popełnił błąd.

Po analizie błędu i jego naprawieniu można błąd zapisać na tablicy, jako przestrogę na przyszłość i zaliczyć go do „godnych błędów”.

Z godnymi błędami można postępować też prewencyjnie. Nauczyciel przeważ wie, jakie błędy popełnią uczniowie. Może sam napisać prace zawierającą dany błąd, przedstawić ją uczniom i polecić znalezienie błędu i go poprawienie. Uczniowie lubią i skutecznie odnajdują błędy w pracach innych osób. Również lepiej wtedy zapamiętują, czego nie należy robić. Nauczyciel może się o tym przekonać, sprawdzając, ile osób popełniło „godny błąd”, gdy został on omówiony przed sprawdzianem.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS), prowadzonym przez CEO i PAFW. Autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: www.oknauczanie.pl. Niniejszy artykuł ukazał się w partnerskiej platformie Edunews.pl www.osswiata.pl.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie