„Godny błąd” w pracach uczniów

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Każdy nauczyciel miał takie doświadczenie, że po sprawdzeniu klasówek uczniów, zauważył w pracach uczniów często powtarzające się błąd koncepcyjny. To dobry moment, aby się takim „godnym” błędem zająć.

Warto wtedy zrobić kilka zdjęć fragmentów prac uczniów (bez podania autorów), zarówno z błędami, jak i bez i przedstawić je uczniom, aby sami zobaczyli, jakie błędy można w danym przypadku popełnić. Przy tej praktyce trzeba bardzo uważać, aby na podstawie zdjęć nie można było zidentyfikować autora pracy.

Innym wariantem analizy godnych błędów jest stworzenie przez nauczyciela pracy zawierającej rozpatrywany błąd i przedstawienia jej uczniom do analizy.

Takie postępowania pomagają uczniom na głębszą analizę problemu. Lepiej, gdy sami uczniowie znajdą błędy niż wtedy, gdy nauczyciel im je wskaże.

Dodatkowym zyskiem jest to, że uczniowie widzą, że nauczyciel przywiązuje wagę do ich rozumowania, że sprawdzian nie ma na celu tylko sprawdzenie wiedzy uczniów, ale ma służyć uczeniu się i doskonaleniu w danym temacie. Dzięki temu atmosfera w klasie będzie sprzyjać akceptowaniu błędów i krytycznemu myśleniu.

Godny błąd może mieć różny charakter, ważne, aby był znaczący i taki, który często występuje w rozumowaniach uczniów. Wspólna analiza godnego błędu pogłębi zrozumienie go przez wszystkich uczniów, a nie tylko przez ucznia, który popełnił błąd.

Po analizie błędu i jego naprawieniu można błąd zapisać na tablicy, jako przestrogę na przyszłość i zaliczyć go do „godnych błędów”.

Z godnymi błędami można postępować też prewencyjnie. Nauczyciel przeważ wie, jakie błędy popełnią uczniowie. Może sam napisać prace zawierającą dany błąd, przedstawić ją uczniom i polecić znalezienie błędu i go poprawienie. Uczniowie lubią i skutecznie odnajdują błędy w pracach innych osób. Również lepiej wtedy zapamiętują, czego nie należy robić. Nauczyciel może się o tym przekonać, sprawdzając, ile osób popełniło „godny błąd”, gdy został on omówiony przed sprawdzianem.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS), prowadzonym przez CEO i PAFW. Autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: www.oknauczanie.pl. Niniejszy artykuł ukazał się w partnerskiej platformie Edunews.pl www.osswiata.pl.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie