Poprawiajmy klimat w szkole

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jakość relacji między ludźmi stanowi o klimacie społecznym, w którym oni żyją. Od szkoły czyli od nauczycieli, uczniów, rodziców i innych pracowników zależy, czy podejmie działania zmierzające do tworzenia dobrego klimatu. Na jakość relacji wpływa dobra komunikacja, umiejętność słuchania, ustalenie  i konsekwentne przestrzeganie reguł zachowania, pozytywna nastawienie do ludzi.PHOTO: ISTOCKPHOTO

„Nigdy nie wezmę udziału w manifestacji antywojennej. Jeśli zorganizujecie manifestację pokojową, to mnie zaproście” – mówiła Matka Teresa z Kalkuty. Chodzi o to, żebyśmy uczyli się pozytywnie patrzeć na świat, ludzi i sprawy, które nas dotyczą. Dlatego zamiast jak radzić sobie z dyscypliną na lekcjach porozmawiajmy - jak lepiej jest szukać sposobu porozumienia w szkole i budowania dobrego klimatu.

Zamiast „nie róbcie hałasu”- proszę o ciszę, „nigdy nie nosisz zeszytu”- nie widziałam, żebyś miał zeszyt, „znów się spóźniłeś”- my zaczynamy lekcje o 8.00, „jesteś beznadziejny, nie można na tobie polegać”- żałuję, ale widzę, że nie mogę na Tobie polegać.

Wiadomości, które nas otaczają z telewizji, prasy, internetu są sensacyjne, złe, tragiczne, bo takie mają największą oglądalność. A my dorośli, nauczyciele i rodzice współodpowiedzialni za młode pokolenie musimy nieść im dobre wiadomości, wzajemne zrozumienie, życzliwość, pokój. Kiedy myślimy o sobie z sympatią uśmiechamy się, kiedy się uśmiechamy dzielimy się uśmiechem z innymi, kiedy jesteśmy radośni chcemy wzajemnie dla siebie  jak najlepiej – wtedy właśnie budujemy wspólnotę i dobry klimat.

Dlatego my - nauczyciele - czytajmy książki o radosnych tytułach. Polecam: „Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem”, „Szkoła jako wspólnota osób”, „Radość niedoskonałości”, „Balsam dla duszy nauczyciela”, „Porozumienie bez przemocy”, „Pedagogika serca”.

Kiedy dajesz komuś radość, akceptację, serce, pochwałę to sam ubogacasz się tymi darami. Skupmy się na tym czego chcemy, bo to jest w nas i trzeba to odkrywać i światu nieść. Skoro zdecydowaliśmy, że jesteśmy nauczycielami, to lepiej powiedzieć „Uczniu, wierzę w Ciebie, dasz radę” niż inne, które wiemy że mogą ranić.

Gdy myślisz o dobrych rzeczach, jakich pragniesz - przyciągasz je. Dobry, zadowolony nauczyciel, pracuje z radosnymi, ciekawymi świata uczniami, którzy nie boją się pytać i chętnie pod jego kierunkiem poznają świat. Budowanie więzi w klasie sprzyja akceptacja uczniów takimi jacy są, otwartość czyli autentyczność w kontaktach z nimi, zrozumienie ich dużych i małych problemów, zaangażowanie w tworzenie społeczności szkolnej.

„Nauczyciel , który potrafi zachęcić choćby do jednego dobrego działania, rozbudzić uczucie choćby do jednego dobrego wiersza, robi o wiele więcej niż ten, który wypełnia naszą pamięć niezliczoną ilością faktów, nazw i formułek” – powiedział Goethe. Optymizm, który mimo przeciwności losu mam dla ludzi wraca do mnie i mnie ubogaca, obliguje do dalszej wytężonej pracy na rzecz siebie. Od dziś szukajmy dobra w sobie i otaczającym nas świecie.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie