Jak motywować nauczyciela?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wszyscy prawdopodobnie wiemy, co to jest przechowalnia. Czy szkoła jest przechowalnią? Dziś edukacja to umowa społeczna o przechowalni - rodzice mają gdzie zostawiać dzieci, pod okiem całkiem wykształconych nauczycieli, nauczyciele mają gdzie pracować. Rząd ma świetną przechowalnie dla bezrobotnych: młodzi idą na uczelnie zamiast szlajać się po rynku pracy.(C) Ella - Fotolia.com

Porównanie Lechosława Hojnackiego z Kolegium Nauczycielskiego w Bielsku Białej - szkoły do przechowalni - rozbawiło, ale i zachwyciło wielu uczestników debaty „Wyprawka dla nauczyciela“, zorganizowanej 10 maja 2012 w redakcji „Gazety Wyborczej“. Skrót z wczorajszej debaty można znaleźć na stronie Wyborcza.pl, natomiast w Edunews.pl pokażemy w najbliższych dniach wybrane fragmenty prezentacji, które trafnie ujmują problemy, z jakimi mierzą się dziś szkoły i nauczyciele (rodzice, uczniowie, dyrektorzy, itp.).

Inne porównanie z wystąpienia Hojnackiego – systemu edukacji do rydwanu – też wydało się uczestnikom bardzo celne. Otoczenie się zmieniło, podróżujemy dziś po nowoczesnych, coraz lepszych drogach i autostradach ale edukacja to ciągle tylko ulepszany i udoskonalany... rydwan. Czy autostrada to dobre miejsce dla rydwanów? Czy warto je jeszcze wyposażać w GPS-y?

Zdaniem Hojnackiego z motywacją nauczycieli jest jak w znanym powiedzeniu – „kto chce, szuka sposobu, kto nie chce – szuka powodu“. Szkoła ma sporo możliwości, aby tę motywację w nauczycielach rozwijać i wspierać. Choć nie jest to łatwe. Zobaczmy zapis wystąpienia:

Prezentacja Lechosława Hojnackiego widoczna na powyższym filmie dostępna jest w Slideboom (Slideshare okazał się już zbyt słabym programem, aby dać sobie z nią radę):

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie