Jak motywować nauczyciela?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wszyscy prawdopodobnie wiemy, co to jest przechowalnia. Czy szkoła jest przechowalnią? Dziś edukacja to umowa społeczna o przechowalni - rodzice mają gdzie zostawiać dzieci, pod okiem całkiem wykształconych nauczycieli, nauczyciele mają gdzie pracować. Rząd ma świetną przechowalnie dla bezrobotnych: młodzi idą na uczelnie zamiast szlajać się po rynku pracy.(C) Ella - Fotolia.com

Porównanie Lechosława Hojnackiego z Kolegium Nauczycielskiego w Bielsku Białej - szkoły do przechowalni - rozbawiło, ale i zachwyciło wielu uczestników debaty „Wyprawka dla nauczyciela“, zorganizowanej 10 maja 2012 w redakcji „Gazety Wyborczej“. Skrót z wczorajszej debaty można znaleźć na stronie Wyborcza.pl, natomiast w Edunews.pl pokażemy w najbliższych dniach wybrane fragmenty prezentacji, które trafnie ujmują problemy, z jakimi mierzą się dziś szkoły i nauczyciele (rodzice, uczniowie, dyrektorzy, itp.).

Inne porównanie z wystąpienia Hojnackiego – systemu edukacji do rydwanu – też wydało się uczestnikom bardzo celne. Otoczenie się zmieniło, podróżujemy dziś po nowoczesnych, coraz lepszych drogach i autostradach ale edukacja to ciągle tylko ulepszany i udoskonalany... rydwan. Czy autostrada to dobre miejsce dla rydwanów? Czy warto je jeszcze wyposażać w GPS-y?

Zdaniem Hojnackiego z motywacją nauczycieli jest jak w znanym powiedzeniu – „kto chce, szuka sposobu, kto nie chce – szuka powodu“. Szkoła ma sporo możliwości, aby tę motywację w nauczycielach rozwijać i wspierać. Choć nie jest to łatwe. Zobaczmy zapis wystąpienia:

Prezentacja Lechosława Hojnackiego widoczna na powyższym filmie dostępna jest w Slideboom (Slideshare okazał się już zbyt słabym programem, aby dać sobie z nią radę):

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie