Uczniowie o swoich nauczycielach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Marzeniem każdego nauczyciela, rodzica czy lidera jest wywrzeć pozytywny wpływ na swoich wychowanków. Zazwyczaj potrafimy precyzyjnie określić, jakie oczekiwania mamy wobec dzieci, uczniów, jakimi chcielibyśmy ich widzieć za kilka lat. Czy wiemy jednak, czego nasi podopieczni oczekują od nas? Jak uczniowie charakteryzują nauczycieli swoich marzeń?photo: sxc.hu

Kto lepiej niż nasi uczniowie czy dzieci powie nam, co powinniśmy zrobić, by stać się dla nich lepszymi nauczycielami, przewodnikami, życzliwymi dorosłymi, którzy mogą wywrzeć niebagatelny wpływ na ich życie? Pytanie tylko, jak często dajemy im szansę i możliwość wypowiedzenia się w tej kwestii. I czy potrafilibyśmy wziąć sobie do serca te informacje zwrotne?

Amerykańska nauczycielka Angela Maiers napisała na swoim blogu, że warto zastanowić się, co jest najważniejsze dla naszych dzieci - a jeszcze lepiej po prostu ich o to zapytać.

Twierdzi, że w czasie swej dwudziestoletniej praktyki zawsze prosi na początku roku swoich uczniów o radę, jak zostać ich najlepszym nauczycielem? Sugeruje, by przypomnieli sobie sytuacje, w których dorośli zrobili coś, co przyczyniło się do ich sukcesów. Jak twierdzi, wiele odpowiedzi powtarza się rokrocznie i właściwie mieszczą się w komunikacie: “to małe rzeczy, które możesz zrobić, są najbardziej znaczące. To jest to, co będę pamiętać. To się liczy.”

Nauczycielka zebrała te opinie i sformułowała listę 12 najczęściej pojawiających się podpowiedzi uczniowskich:

  1. Pozdrów mnie każdego dnia. Życz mi dobrego dnia, a na pożegnanie zawołaj "do zobaczenia jutro".
  2. Uśmiechaj się. Kiedy patrzysz na mnie, pozwól mi zobaczyć szczęście w twoich oczach.
  3. Poświęć mi swoją uwagę. Usiądź i porozmawiaj ze mną na osobności, choćby przez chwilę.
  4. Pomarzmy razem. Pomóż mi marzyć o rzeczach, do których mogę być zdolny, a nie tylko o tym, co muszę zrobić teraz.
  5. Postaw przede mną wyzwania. Pokaż mi, jak radzić sobie z trudnymi zagadnieniami i skomplikowanymi zadaniami. Naucz mnie, co z nimi robić.
  6. Zadaj mi pytanie. Zagadnij, jak minął mi weekend, w jakie gram gry, gdzie lubię chodzić po szkole... To pokazuje, że zależy ci na mnie.
  7. Daj mi czas. Czas do namysłu, czas na popełnianie błędów. Czas na refleksję, proces i zabawę.
  8. Wymagaj ode mnie. Naucz mnie odpowiedzialności za wyniki zgodne z wysokimi standardami. Nie pozwól mi uciec od tego, co wiem, że jestem w stanie zrobić lepiej.
  9. Zauważ mnie. Zostaw specjalną wiadomość na moim biurku lub w szafce. Notkę, która powie mi, że zauważyłeś, że robię coś dobrze.
  10. Pozwól mi zadawać pytania. Nawet, jeśli są one nie na temat. To pokaże, że myślę o nowych perspektywach, jestem ciekawy i chętny do dalszej nauki. Daj mi szansę pokazać, nad czym się zastanawiam, nie tylko to, co wiem.
  11. Zaangażuj mnie. Przyszedłem do szkoły z pasją do uczenia się, podtrzymuj we mnie tę ekscytację, abym wciąż chciał więcej.
  12. Zaufaj mi. Uwierz, że mogę to zrobić. Daj mi szansę. Obiecuję, że pokażę ci, że potrafię.

Zainspirowany tym wpisem Angeli Maiers inny nauczyciel, Reed Gillespie, poprosił swoich uczniów, by dokończyli zdanie “Najlepsi nauczyciele...”. Z odpowiedzi ułożyła mu się następująca charakterystyka - uczniowie chcą nauczycieli:

  • którzy potrafią zaangażować klasę, prowadzić ciekawe, wciągające i zabawne zajęcia;
  • zrelaksowanych, zdystansowanych i łagodnych;
  • entuzjastycznych, z pasją, energicznych, oddanych swojej pracy;
  • budujących relacje z uczniami;
  • którzy upewniają się, że uczniowie rozumieją temat, pomocnych, dających informacje zwrotne;
  • którzy odnoszą się do nas z szacunkiem, umiejących słuchać, komunikujących się, przystępnych i miłych.

Sporo tego... Ale odpowiedzi uczniowskie świadczą, jak bardzo zależy im na relacji z nauczycielem, pokazaniu mu, że potrzebują bliskiego kontaktu z nim, by uczyć się z pasją i podejmować ważne wyzwania z jego pomocą.

A co twoi uczniowie/dzieci dodaliby do tych list? Na pewno warto ich zapytać i posłuchać.

(Źródło: Edudemic.com, opr. własne)

Notka o autorce: Małgorzata Kowalczuk jest koordynatorką programów edukacyjnych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych w warszawskiej Fundacji Think!, autorką tekstów o nowoczesnej edukacji, ekspertem Szkoły z Klasą 2.0, współautorką interaktywnych pakietów edukacyjnych do nauczania m. in. wiedzy o społeczeństwie i podstaw przedsiębiorczości.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie