Zagrożone olimpiady przedmiotowe?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy zdaniem urzędników Ministerstwa Edukacji Narodowej olimpiady przedmiotowe są w szkołach niepotrzebne? Przykładem bezczynności MEN w tej sprawie jest brak decyzji o organizacji olimpiad przedmiotowych na przyszły rok szkolny. Nikt nie wie czy takie będą organizowane, bo MEN wciąż nie ogłosiło przetargu na organizatorów tychże olimpiad. Podczas obecnie trwających eliminacji olimpiad przedmiotowych z tego roku zawsze omawiane były już zawody przyszłoroczne, podawane były terminarze, ogłaszane tematy zawodów itd. A teraz nic nie wiadomo.photo: istockphoto.com

Dla niektórych olimpiad np. biologicznej, geograficznej, gdzie uczniowie wykonują prace badawcze czasem trwające pół roku ogłaszanie terminów i tematów dopiero na początku przyszłego roku szkolnego wypacza cele badawcze tych olimpiad. MEN po za tym bardzo ogranicza środki na organizacje tych zawodów na szczeblach okręgowych i centralnych. Gdyby nie organizatorzy lokalni i ich zabieganie o dodatkowe fundusze to przeprowadzenie zwłaszcza zawodów okręgowych tych olimpiad byłoby bardzo utrudnione.

Ostatnio usłyszałam relacje uczniów z mojej szkoły o zawodach okręgowych olimpiady z języka niemieckiego. Na zawody okręgowe przyjechali uczniowie z całego województwa, było zimno, mroźno i śnieżnie, a organizatorów nie było stać nawet na skromny poczęstunek w postaci herbaty czy drożdżówki dla uczniów, nie wspominając o nauczycielach. A jakie są nagrody dla zwycięskich uczniów, to lepiej nie pytać. Owszem są nagradzani laureaci szczebla centralnego olimpiad i to głównie dzięki sponsorom. Czasem pozostali uczestnicy takich zawodów jeszcze coś otrzymają np. książkę czy inny gadżet na pamiątkę. No dobrze ktoś powie, że uczniowie startują nie dla nagród, że zdobywają wiedzę i uczą się dla samych siebie, ale takich jest nie wielu. Owszem jeszcze jeden szczytny cel, to dojście do zawodów centralnych i uzyskanie zwolnienia z egzaminu maturalnego z danego przedmiotu. Dla uczniów znaczy to bardzo dużo, jest przepustką w przyszłość.

Od lat MEN nie za bardzo zajmuje się promocją uczniów zdolnych, zwłaszcza na niższych etapach olimpiad przedmiotowych. A jakie środki MEN przeznacza na organizacje konkursów przedmiotowych w szkołach gimnazjalnych? Wstyd mówić, bo tutaj gdyby znowu nie zaradność szkół organizatorów eliminacji np. powiatowych czy okręgowych to uczniowie też by nic nie otrzymali. A proszę zapytać laureatów etapów wojewódzkich takich konkursów przedmiotowych w gimnazjach jakie nagrody otrzymali – czasem wstyd mówić.

Kolejną rzeczą jest wynagradzanie pracy nauczycieli czy organizatorów takich eliminacji olimpiad czy konkursów. To jest przede wszystkim praca społeczna. Owszem na pewnych etapach wojewódzkich czy centralnych są skromne wynagrodzenia często za pracę kilkudniową. I chwała tym, którzy nie zważając na te skromne profity pracują dla idei olimpiady czy konkursu. Podobnie jak w szkole, gdzie tylko nieliczni nauczyciel decydują się pracować z uczniem zdolnym przygotowując go do olimpiady przedmiotowej. W bardzo wielu olimpiadach przedmiotowych szkół średnich od lat startują często uczniowie tych samych szkół.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie