Zagrożone olimpiady przedmiotowe?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy zdaniem urzędników Ministerstwa Edukacji Narodowej olimpiady przedmiotowe są w szkołach niepotrzebne? Przykładem bezczynności MEN w tej sprawie jest brak decyzji o organizacji olimpiad przedmiotowych na przyszły rok szkolny. Nikt nie wie czy takie będą organizowane, bo MEN wciąż nie ogłosiło przetargu na organizatorów tychże olimpiad. Podczas obecnie trwających eliminacji olimpiad przedmiotowych z tego roku zawsze omawiane były już zawody przyszłoroczne, podawane były terminarze, ogłaszane tematy zawodów itd. A teraz nic nie wiadomo.photo: istockphoto.com

Dla niektórych olimpiad np. biologicznej, geograficznej, gdzie uczniowie wykonują prace badawcze czasem trwające pół roku ogłaszanie terminów i tematów dopiero na początku przyszłego roku szkolnego wypacza cele badawcze tych olimpiad. MEN po za tym bardzo ogranicza środki na organizacje tych zawodów na szczeblach okręgowych i centralnych. Gdyby nie organizatorzy lokalni i ich zabieganie o dodatkowe fundusze to przeprowadzenie zwłaszcza zawodów okręgowych tych olimpiad byłoby bardzo utrudnione.

Ostatnio usłyszałam relacje uczniów z mojej szkoły o zawodach okręgowych olimpiady z języka niemieckiego. Na zawody okręgowe przyjechali uczniowie z całego województwa, było zimno, mroźno i śnieżnie, a organizatorów nie było stać nawet na skromny poczęstunek w postaci herbaty czy drożdżówki dla uczniów, nie wspominając o nauczycielach. A jakie są nagrody dla zwycięskich uczniów, to lepiej nie pytać. Owszem są nagradzani laureaci szczebla centralnego olimpiad i to głównie dzięki sponsorom. Czasem pozostali uczestnicy takich zawodów jeszcze coś otrzymają np. książkę czy inny gadżet na pamiątkę. No dobrze ktoś powie, że uczniowie startują nie dla nagród, że zdobywają wiedzę i uczą się dla samych siebie, ale takich jest nie wielu. Owszem jeszcze jeden szczytny cel, to dojście do zawodów centralnych i uzyskanie zwolnienia z egzaminu maturalnego z danego przedmiotu. Dla uczniów znaczy to bardzo dużo, jest przepustką w przyszłość.

Od lat MEN nie za bardzo zajmuje się promocją uczniów zdolnych, zwłaszcza na niższych etapach olimpiad przedmiotowych. A jakie środki MEN przeznacza na organizacje konkursów przedmiotowych w szkołach gimnazjalnych? Wstyd mówić, bo tutaj gdyby znowu nie zaradność szkół organizatorów eliminacji np. powiatowych czy okręgowych to uczniowie też by nic nie otrzymali. A proszę zapytać laureatów etapów wojewódzkich takich konkursów przedmiotowych w gimnazjach jakie nagrody otrzymali – czasem wstyd mówić.

Kolejną rzeczą jest wynagradzanie pracy nauczycieli czy organizatorów takich eliminacji olimpiad czy konkursów. To jest przede wszystkim praca społeczna. Owszem na pewnych etapach wojewódzkich czy centralnych są skromne wynagrodzenia często za pracę kilkudniową. I chwała tym, którzy nie zważając na te skromne profity pracują dla idei olimpiady czy konkursu. Podobnie jak w szkole, gdzie tylko nieliczni nauczyciel decydują się pracować z uczniem zdolnym przygotowując go do olimpiady przedmiotowej. W bardzo wielu olimpiadach przedmiotowych szkół średnich od lat startują często uczniowie tych samych szkół.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie