Lekcje przyrody od nowa

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Centrum Nauki Kopernik przekazało Ministerstwu Edukacji Narodowej spójną i kompleksową propozycję, mającą prowadzić do zmiany funkcjonowania pracowni przyrody w klasach IV-VI szkoły podstawowej. Rekomendacja dotyczy jej wyposażenia, infrastruktury, głównych kierunków szkoleń nauczycieli oraz organizacji pracy szkoły. Przede wszystkim jednak odnosi się do metod pracy z uczniem, by samodzielne eksperymentowanie mogło stać się podstawą edukacji przyrodniczej.fot. Fotolia.com

Rekomendacja stanowi punkt wyjścia do dalszej pracy. CN Kopernik planuje współpracę z MEN oraz samorządami w upowszechnianiu i zapewnieniu trwałości zmian kształcenia przedmiotów przyrodniczych i rozwijaniu kluczowych kompetencji uczniów. Takie działania będą prowadzone w ramach Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego - nowej, wyodrębnionej formy działalności Kopernika.

Rekomendacja powstała w ramach projektu systemowego "Opracowanie i pilotaż aktywnych metod pracy nauczyciela z uczniem opartych na metodzie badawczej". Kluczowa okazała się potrzeba wsparcia nauczycieli, by na lekcji nie przekazywali jedynie wiedzy książkowej weryfikowanej egzaminami, lecz umożliwiali uczniom poznawanie przyrody poprzez doświadczenia i eksperymenty właściwe dla metody badawczej. Bez zdobycia właściwych kompetencji i zrozumienia zasadności stosowania metody badawczej, nie można efektywnie korzystać z najlepiej nawet wyposażonej pracowni. Dlatego konieczne jest stworzenie systemu doskonalenia kompetencji nauczycieli, rozumianego jako proces. Wiąże to się z opracowaniem szkoleń, pokazujących wartość metody badawczej w nauczaniu przyrody i umożliwiających rozwijanie kompetencji w zakresie jej praktycznego stosowania. Równolegle należy stworzyć warunki do przeprowadzania doświadczeń w pracowni. Niezbędna do tego jest budowa przyjaznej infrastruktury, zapewniającej wygodę i bezpieczeństwo oraz wyposażenie tego miejsca w sprzęt i materiały w takiej ilości, by każdy uczeń miał szansę osobiście z nich korzystać, współpracując z innymi w zespole.

Prace nad kluczowymi punktami rekomendacji planujemy w ramach działalności Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego. Będzie to pierwszy w Polsce eksperymentalny ośrodek, zajmujący się badaniem, opracowywaniem i testowaniem nowatorskich form oraz metod działań edukacyjnych w szerokiej skali. Zaangażujemy się m. in. w opracowanie, testowanie i pilotażowe wdrażanie systemu szkoleń, a przede wszystkim w szkolenie kadr trenerskich i liderów procesu zmian. Będziemy współpracować z wybranymi szkołami partnerskimi, ośrodkami doskonalenia nauczycieli i wyższymi uczelniami.

Rezultaty wdrożenia zmian w edukacji przyrodniczej w klasach IV-VI szkół podstawowych mogą zostać wykorzystane w przyszłości do podnoszenia jakości kształcenia w klasach młodszych, a także zastosowane w interdyscyplinarnym nauczaniu przyrody wraz z matematyką, techniką i informatyką. Długofalowym rezultatem projektu będzie zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych w szkołach podstawowych przy wykorzystaniu wyposażenia szkolnych pracowni przyrody.

Co zawiera rekomendacja?

Lista proponowanego wyposażenia

Wyposażenie umożliwia zmianę sposobu uczenia, realizację celów ogólnych i treści kształcenia podstawy programowej. Rekomendowany sprzęt został przetestowany w laboratoriach Centrum Nauki Kopernik oraz poddany ewaluacji podczas pilotażowego wdrożenia w szkołach. Wskazujemy także obszary rozwoju kompetencji nauczycieli i zmiany organizacyjne w szkole, które ułatwią stosowanie metody naukowej w szkole.

Przykładowe scenariusze lekcji

Przygotowane przez ekspertów (i jednocześnie praktyków nauczania). Nauczyciele mogą wykorzystać jako pomoc planowaniu lekcji, z zastosowaniem elementów zalecanej metody, aktywizującej uczniów. Scenariusze pokazują, jak w czasie lekcji przyrody realizować elementy metody, począwszy od stawiania pytań badawczych, skończywszy na wnioskowaniu na podstawie eksperymentów przeprowadzonych przez uczniów.

Propozycje działań uczniów i nauczycieli w pracowni przyrody

Od krótkich doświadczeń klasowych, poprzez długoterminowe badania i obserwacje zarówno w klasie, jak i w terenie. Na ten zbiór składają się zróżnicowane merytorycznie działania o różnym stopniu złożoności, skonstruowane tak, aby nauczyciel mógł je samodzielnie modyfikować. Każde działanie zawiera krótki opis tematu, instrukcję dla ucznia i inspirujące pytania. Zostały one uporządkowane zgodnie z celami i treściami kształcenia podstawy programowej dla II etapu edukacyjnego. Autorami działań są eksperci: naukowcy, nauczyciele, edukatorzy, pracownicy Kopernika i metodycy.

Pobierz pełną treść rekomendacji

(Źródło: Centrum Nauki Kopernik)

O nauczaniu przyrody przeczytaj także w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie