Nowe podejścia do fizycznej przestrzeni szkoły

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Poszukując skutecznych sposobów angażowania uczniów, aby wyzwalać naturalną kreatywność i jednocześnie odwoływać się do ich osobistych talentów i wewnętrznej siły, stwórzmy środowisko, które będzie miejscem autentycznej ekspresji i miejscem doświadczania radości uczenia się i nauczania. W jaki sposób to robić? Czy odpowiedzią mogą być jedynie nowoczesne, futurologiczne i wielofunkcyjne obiekty?

Okazuje się, że są szkoły, które mogą inspirować do poszukiwania i tworzenia środowiska, które nie tylko zachwyca, ale przede wszystkim jest przemyślaną koncepcją opartą na badaniach odwołujących się do psychologii rozwojowej i pedagogiki. Autorzy tomu „Przestrzeń fizyczna i architektoniczna” - jednego z opracowań projektu „Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę!”, poświęconych różnym rodzajom przestrzeni mającym znaczenie w edukacji – prezentują projekty nowego podejścia do szkolnej architektury nie tylko w Polsce, ale dzięki współpracy z zagranicznymi partnerami, również w Niemczech, Dani i Szwecji. To miejsca, która stanowią doskonałe źródło odkrywania i nadawania tradycyjnie rozumianej przestrzeni nowej formy i funkcji.

Przestrzeń ma znaczenie w uczeniu się ucznia. Pełni ważną i niezwykle istotną funkcję w kreowaniu innowacyjnego środowiska uczenia się. To prawda, która przebija przez każdy opis w tomie prezentującym przestrzeń fizyczną i architektoniczną. To nie tylko sala lekcyjna, ale też szkolny korytarz, schody, zaplecza i piwnice. Odpowiednio zaaranżowane otwierają nową przestrzeń przebywania uczniów w stymulującym środowisku, rozwijania kreatywności, proaktywności, przedsiębiorczości, współpracy i skutecznej komunikacji. Czytelnik poszukujący inspiracji dla transformacji środowiska edukacyjnego znajdzie w tej publikacji dziesiątki sprawdzonych pomysłów i rozwiązań. Od aranżacji szkolnej sali, ustawienia w niej stolików, poprzez docenienie mebli domowych w tworzeniu ciekawej przestrzeni szkolnej. Czytelnik dostaje ogromną ilość wiedzy w postaci opisu projektów realizowanych w poszczególnych szkołach w Polsce, Danii, Niemiec i Szwecji, ale też informację dotyczącą czasu potrzebnego do realizacji konkretnego projektu, finansów i sposobu zarządzania nim.

Na zdjęciu: świetlica w Zespole Szkół Publicznych w Mysiadle (C) Edunews.pl

Wszystko zaczyna się od pojedynczego człowieka. Jego pomysłu i odpowiedzi na pytanie o funkcję wdrażanej wizji. Kluczowym jest więc znalezienie sojuszników i środków. Choć tych ostatnich nie zawsze trzeba wiele, bardzo często też wcale. W tym też tkwi siła prezentowanych projektów. Funkcjonalne, bez dużych nakładów finansowych z zaangażowaniem całej szkolnej społeczności powstają unikatowe środowiska sprzyjające innowacyjnej edukacji. Oprócz spektakularnych i kosztowych projektów prezentowanych przez szkołę w Sztokholmie, znajdują się równie nowatorskie pomysły, które nie wymagają takich kosztów, a realizują spójną koncepcję dydaktyczną. Takim przykładem jest szkoła w Radowie Małym (zdjęcie przewodnie artykułu). Czytelnicy znajdą również porady architektów, którzy dzielą się swoim doświadczeniem w projektowaniu obiektów edukacyjnych.

Publikacja zawiera również wyniki badań dotyczących tworzenia innowacyjnych przestrzeni i czynników mających wpływ na wyniki osiągane przez uczniów. Dotyczy to zarówno akustyki pomieszczeń, wielkości sal, ale też znaczenia koloru, oświetlenia i wreszcie wyposażenia.

Na zdjęciu: aranżacja pracowni polonistycznej w Szkole Podstawowej nr 3 w Suchedniowie. Fot. Maciej Siuda.

Ważnym przesłaniem prezentowanego tomu jest wezwanie do wspólnej pracy nad projektowaniem przestrzeni edukacyjnej, określenia w niej nowych funkcji dydaktyczno - wychowawczych oraz potrzeby ciągłego poszukiwania optymalnego środowiska uczenia się ucznia.

Jeśli myślicie o zmianie fizycznych przestrzeni w waszej szkoły zajrzyjcie do publikacji Przestrzeń fizyczna i architektoniczna. Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę! wydanej przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundację Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think! w ramach projektu Erasmus+ „Educational Spaces 21. Open up!”. Znajdziecie tam wiele ciekawych rozwiązań dla waszej szkoły.

 

Materiał opracowany w ramach projektu "Educational Spaces 21. Open up!" (Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę!) realizowanego przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think!, Gesellschaft zur Förderung des Hanseatic Institute for Entrepreneurship and Regional Development an der Universität Rostock e.V. oraz Rektorsakademien Utveckling AB ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu ERASMUS+

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie