Edukacja po fińsku

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak sprawić, by szkoła była bliska życiu? Na to pytanie starała się odpowiedzieć Oktawia Gorzeńska, dyrektor Gimnazjum nr 1 w Gdyni, podczas webinaru Superbelfrów. Podzieliła się ona swoją refleksją dotyczącą edukacji fińskiej, opowiedziała o swojej wizycie w szkołach publicznych w gminie Kaarina w Finlandii, o tym co wyróżnia tamtejsze szkoły, czym można się inspirować, ale też co można poprawić. Oto kilka jej obserwacji.

W fińskiej szkole dzieci czują się jak w domu. Każda sala jest projektowana przez uczniów, mają wpływ na miejsce, w którym się uczą. Również meble są mobilne, można je przestawiać w klasie.

Atmosfera spokoju, nie ma presji, nikt nie krzyczy, nie denerwuje się, że uczniowie robią to, co chcą. Nie ma dyżurów na przerwach.

Zaufanie oznacza to, że w fińskiej szkoły nikt nikogo nie kontroluje. Nie ma hospitacji na lekcjach, nie jest też dyrektor nadzorowany. Władze mają zaufanie do dyrektorów, którym oddają szkołę. Druga wartość to odpowiedzialność. Nauczyciele czują się odpowiedzialni. Zaufanie, odpowiedzialność i autonomia to najważniejsze wartości dla fińskiego nauczyciela. Autonomia jest cały czas wzmacniania. W Finlandii zawód nauczyciela jest traktowany prestiżowo – ludzie szanują nauczycieli. Kandydatów do zawodu jest bardzo wielu, ale trudno przejść wszystkie testy (także psychologiczne). Zarobki są bardzo dobre i nauczyciele są zadowoleni.

Chcecie dowiedzieć się więcej o szkołach fińskich? Zapraszamy na podsumowanie webinaru:

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie