Edukacja po fińsku

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak sprawić, by szkoła była bliska życiu? Na to pytanie starała się odpowiedzieć Oktawia Gorzeńska, dyrektor Gimnazjum nr 1 w Gdyni, podczas webinaru Superbelfrów. Podzieliła się ona swoją refleksją dotyczącą edukacji fińskiej, opowiedziała o swojej wizycie w szkołach publicznych w gminie Kaarina w Finlandii, o tym co wyróżnia tamtejsze szkoły, czym można się inspirować, ale też co można poprawić. Oto kilka jej obserwacji.

W fińskiej szkole dzieci czują się jak w domu. Każda sala jest projektowana przez uczniów, mają wpływ na miejsce, w którym się uczą. Również meble są mobilne, można je przestawiać w klasie.

Atmosfera spokoju, nie ma presji, nikt nie krzyczy, nie denerwuje się, że uczniowie robią to, co chcą. Nie ma dyżurów na przerwach.

Zaufanie oznacza to, że w fińskiej szkoły nikt nikogo nie kontroluje. Nie ma hospitacji na lekcjach, nie jest też dyrektor nadzorowany. Władze mają zaufanie do dyrektorów, którym oddają szkołę. Druga wartość to odpowiedzialność. Nauczyciele czują się odpowiedzialni. Zaufanie, odpowiedzialność i autonomia to najważniejsze wartości dla fińskiego nauczyciela. Autonomia jest cały czas wzmacniania. W Finlandii zawód nauczyciela jest traktowany prestiżowo – ludzie szanują nauczycieli. Kandydatów do zawodu jest bardzo wielu, ale trudno przejść wszystkie testy (także psychologiczne). Zarobki są bardzo dobre i nauczyciele są zadowoleni.

Chcecie dowiedzieć się więcej o szkołach fińskich? Zapraszamy na podsumowanie webinaru:

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))
Widać, że pani polonistka ma nikłe pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...
Ppp napisał/a komentarz do Wykorzystanie opinii uczniów w nauczaniu
Z jednej strony ciekawy pomysł. Z drugiej: mniej oceniania, mniej zadań domowych i mniej klasówek - ...
Jest jeszcze jeden problem, o którym wiadomo od zawsze, ale nikt nie chce się nim zajac. Otóż przydz...
Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie