Pandemiczne nadrabianie zaległości w nauce

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Specjaliści w całym świecie zastanawiają się, jak wyrównać zaległości, które mają uczniowie po zdalnym nauczaniu. Liczne badania pokazują, że takie zaległości są. Dla mnie nie jest ważne, jak duże one są, ale jak sobie z nimi poradzimy.

Najbardziej radykalna propozycja, to uznać ten rok za stracony i zacząć od początku. Jednak nie jest to propozycja do przyjęcia przez władze oświatowe. Dlatego poszukiwałam propozycji, jakie mają inne kraje. Znalazłam artykuł na ten temat w Stanach Zjednoczonych i przedstawiam tamtejsze pomysły.

Wszyscy pragniemy wrócić do „normalności”, ale jeśli nic nie zrobimy z luką w nauce, jaka powstała, to zaległości zostaną.

Amerykański plan ratunkowy zapewnia dodatkowe 123 miliardy dolarów federalnych funduszy dla szkół, z których większość ma zostać wykorzystana w ciągu najbliższych dwóch lat.

Okręgi szkolne intensywnie opracowują strategie pomagające uczniom nadrobić stracony czas nauki. Proponuje się:

  • intensywne korepetycje,
  • wzbogacanie zajęć pozaszkolnych,
  • szkoły letnie,
  • dłuższe dni nauki w szkole,
  • akademie wakacyjne.

W USA szkoły letnie są bardzo popularne, uczęszczają do nich ci uczniowie, którzy w roku szkolnym słabo radzili sobie z nauką. Prawdopodobnie propozycja szkół letnich zostanie rozszerzona na większą liczbę uczniów. W artykule nie wyjaśniono, co to są akademie wakacyjne, ale podejrzewam, że są to krótkie kursy wyrównawcze organizowane dla kilku szkół.

W ciągu następnych dwóch lat władze oświatowe USA planują ocenę skuteczności podjętych przez szkoły interwencji. Istnieją duże nierówności, część uczniów miała dostęp do technologii i otrzymywała wsparcie, a część nie. Ta druga grupa, to przeważnie dzieci z rodzin o niskich dochodach. Różnice są duże. Zawsze po wakacjach dzieci wracają do szkół z różnym poziomem wiedzy, ale we wrześniu 2021 różnice będą ogromne. Szkoły będą musiały znaleźć nowe sposoby zróżnicowanego podejścia do nauczania.

Przepisy federalne wymagają, aby okręgi wydawały co najmniej 20% funduszy na programy pomagające uczniom nadrobić zaległości. Proponuje się szkołom:

  • naukę podczas lata,
  • przedłużony dzień w szkole,
  • kompleksowe pozaszkolne programy dla uczniów,
  • przedłużenie roku szkolnego.

Szkoły będą zobowiązane do przedstawienie programów, aby po pewnym czasie móc zbadać, które z tych interwencji były najbardziej efektywne. Na programy wyrównawcze przeznaczono kolejne dwa lata. Oświata w USA ma dbać o to, aby żaden uczeń nie pozostał w tyle.

***

Wszystkie te propozycje wymagają od uczniów dodatkowej nauki. Może to być trudne dla zmęczonych i zestresowanych uczniów po tym dziwnym roku szkolnym. Nie jestem pewna czy dobre jest obciążanie uczniów konsekwencjami pandemii.

Moim zdaniem te propozycje interwencji nie załatwiają sprawy. Nauczyciele spotkają się we wrześniu z bardzo zróżnicowanym poziomem wiedzy i umiejętności uczniów, a prowadzenie lekcji będzie bardzo, bardzo trudne. Można oczywiście powiedzieć, że uczeń powinien sam uzupełnić braki, jeśli nie skorzystał z nauczania zdalnego, ale takie zdanie jest niesprawiedliwe i dyskredytujące uczniów będących w trudnych sytuacjach. A tych wcale nie jest mało.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl. Korzystałam z artykułu profesora Thomas J. Kane, dyrektora wydziału Center for Education Policy Research na Uniwersytecie Harvarda, w Edweek.org.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Dziękuję za wartościowe pomysły. Nie wszyscy pracują w tym samym tempie. Po przekształceniu chcę wyk...
Ppp napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Chwila oddechu jest rzadka i cenna - nie należy jej marnować na dodatkowe aktywności, skoro po kilku...
Kultura powinna być OBUSTRONNA: ja nie strzelam, pies mnie nie obszczekuje, gdy spokojnie idę ulicą ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie