Pandemiczne nadrabianie zaległości w nauce

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Specjaliści w całym świecie zastanawiają się, jak wyrównać zaległości, które mają uczniowie po zdalnym nauczaniu. Liczne badania pokazują, że takie zaległości są. Dla mnie nie jest ważne, jak duże one są, ale jak sobie z nimi poradzimy.

Najbardziej radykalna propozycja, to uznać ten rok za stracony i zacząć od początku. Jednak nie jest to propozycja do przyjęcia przez władze oświatowe. Dlatego poszukiwałam propozycji, jakie mają inne kraje. Znalazłam artykuł na ten temat w Stanach Zjednoczonych i przedstawiam tamtejsze pomysły.

Wszyscy pragniemy wrócić do „normalności”, ale jeśli nic nie zrobimy z luką w nauce, jaka powstała, to zaległości zostaną.

Amerykański plan ratunkowy zapewnia dodatkowe 123 miliardy dolarów federalnych funduszy dla szkół, z których większość ma zostać wykorzystana w ciągu najbliższych dwóch lat.

Okręgi szkolne intensywnie opracowują strategie pomagające uczniom nadrobić stracony czas nauki. Proponuje się:

  • intensywne korepetycje,
  • wzbogacanie zajęć pozaszkolnych,
  • szkoły letnie,
  • dłuższe dni nauki w szkole,
  • akademie wakacyjne.

W USA szkoły letnie są bardzo popularne, uczęszczają do nich ci uczniowie, którzy w roku szkolnym słabo radzili sobie z nauką. Prawdopodobnie propozycja szkół letnich zostanie rozszerzona na większą liczbę uczniów. W artykule nie wyjaśniono, co to są akademie wakacyjne, ale podejrzewam, że są to krótkie kursy wyrównawcze organizowane dla kilku szkół.

W ciągu następnych dwóch lat władze oświatowe USA planują ocenę skuteczności podjętych przez szkoły interwencji. Istnieją duże nierówności, część uczniów miała dostęp do technologii i otrzymywała wsparcie, a część nie. Ta druga grupa, to przeważnie dzieci z rodzin o niskich dochodach. Różnice są duże. Zawsze po wakacjach dzieci wracają do szkół z różnym poziomem wiedzy, ale we wrześniu 2021 różnice będą ogromne. Szkoły będą musiały znaleźć nowe sposoby zróżnicowanego podejścia do nauczania.

Przepisy federalne wymagają, aby okręgi wydawały co najmniej 20% funduszy na programy pomagające uczniom nadrobić zaległości. Proponuje się szkołom:

  • naukę podczas lata,
  • przedłużony dzień w szkole,
  • kompleksowe pozaszkolne programy dla uczniów,
  • przedłużenie roku szkolnego.

Szkoły będą zobowiązane do przedstawienie programów, aby po pewnym czasie móc zbadać, które z tych interwencji były najbardziej efektywne. Na programy wyrównawcze przeznaczono kolejne dwa lata. Oświata w USA ma dbać o to, aby żaden uczeń nie pozostał w tyle.

***

Wszystkie te propozycje wymagają od uczniów dodatkowej nauki. Może to być trudne dla zmęczonych i zestresowanych uczniów po tym dziwnym roku szkolnym. Nie jestem pewna czy dobre jest obciążanie uczniów konsekwencjami pandemii.

Moim zdaniem te propozycje interwencji nie załatwiają sprawy. Nauczyciele spotkają się we wrześniu z bardzo zróżnicowanym poziomem wiedzy i umiejętności uczniów, a prowadzenie lekcji będzie bardzo, bardzo trudne. Można oczywiście powiedzieć, że uczeń powinien sam uzupełnić braki, jeśli nie skorzystał z nauczania zdalnego, ale takie zdanie jest niesprawiedliwe i dyskredytujące uczniów będących w trudnych sytuacjach. A tych wcale nie jest mało.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl. Korzystałam z artykułu profesora Thomas J. Kane, dyrektora wydziału Center for Education Policy Research na Uniwersytecie Harvarda, w Edweek.org.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie