Przyjazna, dostępna szkoła bez barier, powiązana z otoczeniem i działająca na rzecz lokalnej społeczności. Taka powinna być każda placówka oświatowa. Warszawa wprowadza nowe standardy architektoniczne dla szkół, a z myślą o nowych inwestycjach opracowano też przewodnik, który ułatwi projektowanie, budowę lub modernizację placówek oświatowych.
Obowiązkowe standardy architektoniczne dla nowych i modernizowanych warszawskich szkół wprowadzono zarządzeniem Prezydenta M.St. Warszawy nr 645/2021 z dnia 4.05.2021. Jednym z załączników do zarządzenia jest przewodnik „Szkoła dobrze zaprojektowana”, stworzony wspólnie z architektami, pokazuje jak to najlepiej zrobić.
Warszawa ma jedną z największych sieci placówek oświatowych w kraju, a co roku powstają kolejne. Za kadencji prezydenta Rafała Trzaskowskiego oddano już 15 przedszkoli i 9 szkół (osiem podstawówek i jedną szkołę zawodową), trwa budowa kolejnych kilkunastu szkół i przedszkoli, a 14 placówek (głównie przedszkoli) jest w planach. Wprowadzone standardy dla szkół będą obowiązywały dla wszystkich nowych projektów, finansowanych lub współfinansowanych z budżetu miasta. Przewidziano także wytyczne dla zagospodarowania całego terenu działki, bo szkoła to nie tylko budynek szkolny i klasy, ale także i miejsce wokół szkoły, które musi być miejscem przeznaczonym na aktywny wypoczynek, sport oraz naukę na otwartym terenie.
Przewodnik ma wymiar praktyczny. Ułatwi pracę architektom, wydziałom inwestycyjnym w dzielnicach, kierownikom projektów i innych specjalistów, którzy są zaangażowani w projektowanie i planowanie obiektów szkolnych. Publikacja zawiera też szczegółowe zalecenia i wytyczne. Projektanci wybierają najwłaściwsze rozwiązania dla konkretnej lokalizacji. Lista kontrolna pozwala sprawdzić zgodność projektu z naszymi wytycznymi. A zdjęcia prezentują najlepsze obiekty szkolne w Polsce i na świecie.
W wytycznych uwzględniono m.in. dwa modele szkoły podstawowej - z trzema lub czterema ciągami równoległych klas, dla około 645 i 860 uczniów. W ramach tego samego kompleksu powinno się też znaleźć przedszkole cztero- lub ośmiooddziałowe.
Co jest istotną zmianą – pomyślano także o tym, że nowe placówki powinny pełnić funkcje, które wykraczają poza ustawowe wymogi oświatowe i są związane m.in. z pracą na rzecz lokalnej społeczności. Dlatego nowoprojektowane placówki można wyposażać w dodatkowe pomieszczenia i obiekty, aby wspierać realizację zadań oświatowych na szerszą skalę, np. dla mieszkańców danej dzielnicy lub całej metropolii.
Stołeczne szkoły powinny być dostępne szybko, wygodnie i bezpiecznie. Uczniowie i ich rodzice powinni móc tu dotrzeć pieszo, hulajnogą lub rowerem lub komunikacją miejską. W otoczeniu szkoły powinien być uspokojony ruch i zapewnione miejsca dla jednośladów. Budynki i najbliższe otoczenie muszą być pozbawione wszelkich barier architektonicznych i technicznych, tak by były dostępne dla wszystkich.
Pobierz przewodnik "Szkoła dobrze zaprojektowana"
(Źródło: M.St. Warszawa, opr. red.)