Praca i pasja

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Co odróżnia tych, którzy osiągnęli wielkie zawodowe spełnienie od tych, którzy nie zrobili kariery? Czy istota tkwi w wykształceniu, koneksjach, geniuszu…? Gdyby prześledzić biografie ludzi sukcesu, moglibyśmy wyróżnić zestaw cech, które pomogły im zrealizować się w swojej pracy ze wspaniałym efektem, jak kreatywność czy wytrwałość. Czy istnieje jednak przepis na świetną karierę zawodową, który każdy mógłby zastosować w swoim przypadku?photo: sxc.hu

Larry Smith, profesor ekonomii na Uniwersytecie Waterloo w Kanadzie, podczas swego wystąpienia na TED Talk daje na to pytanie prostą, aczkolwiek przewrotnie ujętą odpowiedź. W swoim dowcipnym i ironicznym wystąpieniu, pod prowokującym tytułem "Dlaczego nie uda wam się zrobić zawrotnej kariery?", stawia tezę, że prawdziwą karierę można osiągnąć jedynie kierując się odkrytą pasją, podążając za marzeniami i głębokimi fascynacjami. A co więcej - pasja ta musi następnie popychać nas do działań. Problem większości z nas polega jednak na tym, że zasłaniamy się tysiącem wymówek, które Larry Smith bierze „na warsztat” i z humorem obnaża. Zapewne każdy znajdzie w tym wystąpieniu lustro dla swoich obaw oraz listę wykrętów, które sam stosuje w codzienności. One jednak oddzielają nas od podążania za tym, co naprawdę kochamy i z czym związać moglibyśmy swoją pracę, a dzięki temu osiągnąć spełnienie.

W krótkim opisie wystąpienia Larrego Smitha czytamy, że zajmuje się on pomaganiem studentom w odkrywaniu zawodu, którą mogliby wykonywać z oddaniem i sercem, jest ich coachem i mentorem przy zakładaniu innowacyjnych pomysłów biznesowych. Profesor miał powiedzieć: zmarnowane talenty to strata, jakiej nie mogę znieść.

Jego wystąpienie silnie oddziaływuje na wyobraźnię i motywację (i rozśmiesza!), dlatego warto użyć go do pobudzenia w uczniach refleksji nad ich życiem, jako zachętę do rozmowy na temat ich pasji lub obaw związanych z wyborem przyszłości zawodowej.

Źródło: TEDTalks

Notka o autorce: Małgorzata Kowalczuk jest koordynatorką programów edukacyjnych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych w warszawskiej Fundacji Think!, autorką tekstów o nowoczesnej edukacji, ekspertem Szkoły z Klasą 2.0, współautorką interaktywnych pakietów edukacyjnych do nauczania m. in. wiedzy o społeczeństwie i podstaw przedsiębiorczości.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie