Kierunki ścisłe i techniczne coraz popularniejsze

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Patrząc na sytuację na rynku pracy, absolwenci kierunków ścisłych i technicznych mają większą szansę na znalezienie dobrej pracy w dziedzinach kluczowych dla rozwoju polskiej gospodarki. Z danych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego wynika, że trudne studia techniczne wybiera coraz więcej maturzystów – także dziewcząt. Na politechnikach stanowią one już 35% wszystkich studentów.(C) Edunews.pl

„To efekt wielu działań. Rząd uruchomił program kierunków zamawianych, na nowoczesne kształcenie i stypendia dla studentów przeznaczyliśmy już 1,2 mld zł. Uczelnie zadbały o wysoką jakość studiów. Pojawiły się też ciekawe kampanie społeczne, dzięki którym kierunki ścisłe i techniczne stały się modne.“ – mówi prof. Barbara Kudrycka, minister nauki i szkolnictwa wyższego. 

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego od 2008 roku realizuje rządowy program kierunków zamawianych. Na wsparcie kierunków studiów, które eksperci uznali za kluczowe dla rozwoju gospodarki, przeznaczyliśmy już 1,2 mld zł. Pieniądze pomogły uatrakcyjnić programy kształcenia i sfinansować stypendia motywacyjne dla najlepszych studentów – to nawet 1000 zł miesięcznie. Studenci kierunków zamawianych korzystają również z dodatkowych kursów czy zajęć. W programie kształcenia na kierunkach zamawianych znalazły się np. zajęcia wyrównawcze z matematyki i fizyki, spotkania z wybitnymi profesorami, praktyki i staże przemysłowe czy kursy językowe i specjalistyczne, dzięki którym studenci już w trakcie studiów zdobywają uprawnienia zawodowe. Mimo niżu demograficznego, przybywa kandydatów na politechniki.

Liczba kandydatów na miejsce w uczelniach technicznych:
2007/2008 – 2,0
2008/2009 – 2,8
2009/2010 – 2,8
2010/2011 – 3,9
2011/2012 – 3,8
2012/2013 – 3,8

Rys.1. Źródło: GUS, Szkoły wyższe i ich finanse

„Cieszę się, że także coraz więcej dziewcząt wybiera studia techniczne. Na kierunkach zamawianych jest ich już ponad 37 proc. I radzą sobie znakomicie, blisko 40 proc. wszystkich studentów otrzymujących stypendia na kierunkach zamawianych to dziewczęta.“ – podkreśla prof. Kudrycka.

Od 2008 roku trwa program kierunków zamawianych:

  • 1,2 mld zł łącznie przeznaczył rząd do tej pory na program
  • 275 kierunków studiów strategicznych dla gospodarki uzyskało wsparcie
  • 1000 zł miesięczne wynosi stypendium motywacyjne dla najlepszych studentów
  • 80% studentów kierunków zamawianych kończy studia w terminie (średnia na innych kierunkach to ok. 60%)
  • Kierunki zamawiane: Automatyka i Robotyka, Biotechnologia, Budownictwo, Chemia, Energetyka, Fizyka/Fizyka Techniczna, Informatyka, Inżynieria materiałowa, Inżynieria środowiska, Matematyka, Mechanika i Budowa Maszyn, Mechatronika, Ochrona Środowiska, Wzornictwo

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie