Uczelnia a korzystanie z generatorów opartych na sztucznej inteligencji

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Sztuczna inteligencja z animuszem wkroczyła do sfery edukacji. Spore zamieszanie wywołał ChatGPT, o którym pisaliśmy już kilkakrotnie w portalu, szeroka dyskusja przewija się także przez zagraniczne serwisy edukacyjne. Miliony użytkowników na świecie testują potencjał i ograniczenia ChatGPT do pisania maili, wierszy, wypracowań szkolnych, a nawet tworzenia prac naukowych. Technicznie rzecz biorąc, ten oparty na sztucznej inteligencji generator tekstu jest dziś w stanie napisać pracę dyplomową albo opracować odpowiedzi na pytania egzaminacyjne. Nie zawsze merytorycznie poprawne, ale jednak. Jako pierwsza z polskich uczelni na tę nową sytuację zareagowała Akademia Leona Koźmińskiego przygotowując zestaw rekomendacji dla wykładowców - warto o nich napisać, gdyż zapewne w ślad za ALK pójdą wkrótce inne uczelnie, a może i szkoły. Sztuczna inteligencja to po prostu wymusza…

Podstawą rekomendacji Akademii Leona Koźmińskiego jest założenie, iż wykorzystanie generatorów, takich jak ChatGPT, musi być oparte na uczciwości i transparentności. Koniecznością jest dokładne oznaczanie miejsc, gdzie generatory posłużyły za wsparcie.

Podejście uczelni opiera się na świadomości tempa rozwoju nowoczesnych technologii i ich wpływie, również na system edukacji. – Mamy świadomość, że narzędzia tego rodzaju są dostępne i zostaną z nami, zmieniając m.in. sposób zdobywania informacji – podkreśla prof. Grzegorz Mazurek, Rektor Akademii Leona Koźmińskiego. – Przyszłość należy do ludzi, którzy potrafią odpowiedzialnie korzystać ze zdobyczy technologii i myślą krytycznie. Opracowane w Akademii Leona Koźmińskiego rekomendacje uwzględniają zarówno pozytywny wpływ technologii na rozwój kompetencji, jak konieczność reagowania na potencjalne nadużycia – dodaje.

W swoich rekomendacjach uczelnia kładzie nacisk na samodzielne prace studentek i studentów oraz zwiększanie świadomości potencjalnych zagrożeń, związanych z wykorzystaniem generatorów oraz możliwości popełniania przez nie błędów. Obok elementów dotyczących użyteczności narzędzia, wskazane zostały więc ograniczenia w zakresie wyszukiwania informacji i ich wiarygodności. Uczelnia podkreśla, że odpowiedzi generowane przez sztuczną inteligencję mogą być trudne do zweryfikowania, podczas kiedy sprawdzenie zebranych informacji jest niezbędne, aby posiłkować się nimi w kontekście naukowym.

***

Rekomendacje dla wykładowców ALK dotyczące wykorzystania opartych na sztucznej inteligencji generatorów tekstu, obrazu, dźwięku i wideo, takich jak ChatGPT, do wspomagania w sposób odpowiedzialny i etyczny rozwoju wiedzy własnej oraz studentów i studentek:

  • Otwartość na wykorzystywanie narzędzi cyfrowych, w tym ChatGPT, do wspomagania rozwoju studentów i studentek oraz kształtowania ich refleksyjnej postawy, m. in. poprzez realizację zadań (w tym projektów grupowych i pracy podczas zajęć). Celem jest doskonalenie umiejętności krytycznego myślenia, wzrost potencjału do tworzenia innowacji oraz eksperymentalnego podejścia, jak również identyfikacja obszarów zastosowania tego rodzaju narzędzi w środowisku akademickim i zawodowym. Zajęcia dydaktyczne mogą opierać się na dyskusji i współtworzeniu wartości z twórczym wykorzystaniem technologii.
  • Wykorzystanie narzędzi takich jak ChatGPT w procesie badawczym, przy jednoczesnym kładzeniu silnego nacisku na samodzielność pracy studentów i studentek oraz transparentność użycia technologii.
  • Zwiększanie świadomości w zakresie możliwości popełniania błędów przez ChatGPT, generowania potencjalnych zagrożeń (np. uzyskanie stronniczych wyników), obraźliwych albo nieodpowiednich materiałów oraz nieetycznych implikacji.
  • Promowanie różnorodności źródeł i danych.
  • Stosowanie odpowiednich metod i form zaliczeń oraz egzaminów, umożliwiających właściwe weryfikowanie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji studentów i studentek – w świetle potencjalnie negatywnych konsekwencji wykorzystania narzędzi, takich jak ChatGPT.
  • Promowanie wykorzystania detektorów treści tworzonych przez ChatGPT i podobne narzędzia, aby zapewnić większą integralność i wiarygodność procesu opracowywania oraz oceniania prac dyplomowych czy zaliczeniowych. Treść wygenerowana przez ChatGPT nie jest uznawana za samodzielną pracę studentów.
  • Zapobieganie nadużyciom poprzez wprowadzenie mechanizmu losowego sprawdzania prac pisemnych za pomocą detektorów.
  • Systematyczne budowanie i rozszerzanie bazy wiedzy o ChatGPT oraz podobnych narzędziach, a także stworzenie platformy wymiany doświadczeń, aby ułatwić etyczne wykorzystanie ich w procesie dydaktycznym i przeciwdziałać nadużyciom.

(Źródło: opr. red, Akademia Leona Koźmińskiego)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie