Proste wprowadzenie do ekonomii

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Edukację ekonomiczną społeczeństwa najlepiej zaczynać w szkole podstawowej. Żyjemy w czasach nieustannych zmian, które wpływają na sytuację ekonomiczną większości społeczeństwa. Dlatego od najmłodszych lat warto tłumaczyć zawiłe zagadnienia związane z gospodarką. Może w tym pomóc niewielka książeczka wydana przez Instytut Obywatelski - „Ekonomia jest prosta“. Jej autorem jest ekonomista Jan Gmurczyk.(C) Instytut Obywatelski

Brak wiedzy o zasadach działania finansów i gospodarki nierzadko pociąga za sobą bolesne konsekwencje. Wzięcie wysoko oprocentowanego kredytu, niewłaściwe zarządzanie firmą czy szalejący kryzys finansowy bywają efektem nieznajomości prawideł ekonomii.

By w dorosłym życiu podejmować rozważne decyzje, trzeba kształtować odpowiednie nawyki i uczyć się postrzegać świat już w dzieciństwie.
Napisana prostym i przystępnym językiem publikacja zabiera młodych czytelników w podróż po świecie ekonomii. Jan Gmurczyk pomaga zrozumieć, czym są pieniądze i jak dobrze nimi gospodarować. Tłumaczy, co kryje się pod pojęciami: zarabianie, oszczędzanie, pożyczanie i planowanie domowego budżetu. Wyjaśnia, jak funkcjonują banki oraz oferowane przez nie usługi: kredyty, konta czy lokaty. Wreszcie pokazuje, czym są podatki, budżet państwa oraz deficyt.

Publikację wieńczą zagadki i słownik najważniejszych ekonomicznych pojęć. Można ją pobrać bezpłatnie ze strony Instytutu Obywatelskiego (PDF).

Polecamy publikację do wykorzystania nie tylko na zajęciach w szkole podstawowej, ale i przez rodziców w domach. Oczywiście nie wystarczy ona do przygotowania młodego człowieka do realiów ekonomicznych, z którymi zmaga się większość osób dorosłych, ale trzeba od czegoś zacząć. Na pewno na dalszych etapach kształcenia w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej warto rozwijać świadomość ekonomiczną i pogłębiać kompetencje, które zaowocują po ukończeniu szkoły na rynku pracy. Za mało ciągle polska szkoła robi w tym kierunku.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

(Źródło: Instytut Obywatelski, opr. własne)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie