Sidebar

09
Pt, Maj

Jakich pilnych zmian potrzebuje polska szkoła?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Debata na temat polskiej edukacji budzi wielkie emocje wśród ekspertów, nauczycieli, rodziców, polityków (pisaliśmy wczoraj o zwiększonym zainteresowaniu mediów tym tematem). Spoglądając wstecz na historię reform, niejedna osoba zadaje sobie pytanie, czy przypadkiem nie kręcimy się w koło, nie znając celu, do którego zmierzamy.(C) Fotolia.com

Patrząc na wieczne oświaty reformowanie i ciągle pojawiające się nowe, nierzadko niespójne i nieprzemyślane pomysły, wyjaśnienia, odkręcenia, przykręcenia itp., można naprawdę się pogubić. A nawet zdenerwować się, że te same sprawy ciągle wracają i mimo zaangażowania środków budżetowych i unijnych, liczonych w setkach milionów złotych, nadal w powszechnym odczuciu nie ma poprawy w oświacie. Gdyby ktoś zechciał opisać historię zmian w polskiej szkole w ostatnich dwudziestu latach, pewnie dobrym tytułem dla tego dzieła byłoby „W poszukiwaniu straconego czasu“, jak tytuł słynnej powieści Marcela Prousta.

Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest moim zdaniem brak odpowiedniej komunikacji. Komunikacja jest procesem wielowymiarowym i zakłada współuczestnictwo w dyskusji, a w przypadku szkolnictwa - także we wspólnym poszukiwaniu rozwiązań dla poprawy jakości nauczania w szkołach. Argument o braku komunikacji pojawia się w głosach ekspertów, których zapytaliśmy o najważniejsze postulowane zmiany w polskiej szkole.

Prezentujemy dziś bardzo ważną e-publikację pt. „Jakich pilnych zmian potrzebuje polska szkoła? Propozycje ekspertów“, którą przeczytać powinien każdy, kto chce reformować polską oświatę. Nie wyłączając ministrów byłych, obecnych i przyszłych. Jest to oryginalna próba określenia katalogu i hierarchii potrzebnych zmian w polskiej edukacji (szeroko rozumianej).

Dwudziestu ekspertów wielu dziedzin, w różny sposób związanych z edukacją (a dokładnie 20 indywidualnych ekspertów i jeden zbiorowy głos super-eksperta, czyli wspólny głos blisko 150-osobowej zamkniętej grupy facebookowej Superbelfrzy RP, stanowiącej unikalną nieformalną społeczność aktywnych nauczycieli i edukatorów), w różny sposób związanych z edukacją, poproszono o sformułowanie 10 postulatów dotyczących pilnych zmian w polskiej edukacji. Następnie mieli oni ułożyć je w hierarchii ważności i rozwinąć trzy najważniejsze w formie krótkiej wypowiedzi. Celowo starano się w żaden sposób nie kierunkować i nie ograniczać ekspertów poprzez formułowanie lub sugerowanie jakichkolwiek kryteriów i obszarów. Eksperci nie musieli się także ograniczać do obszarów własnych kompetencji, formalnych czy też praktycznych. Za nadrzędną wartość uznano możliwość zgromadzenia w jednym dokumencie ważkich przemyśleń na temat polskiej edukacji osób reprezentujących różne dziedziny wiedzy, różnorodne kompetencje, doświadczenia, poglądy i punkty widzenia. Czytelnik może samodzielnie sięgnąć do treści wypowiedzi eksperckich, aby poznać zgłaszane przez poszczególne osoby postulaty.

Są tu zgromadzone postulaty różnego rodzaju i różnej wagi, ale wszystkie zawierają propozycje konkretnych zmian. Publikacja ta jest zaproszeniem do debaty, jakie wysyłamy do rządzących polską oświatą na wszystkich poziomach decyzyjności (także w samorządach lokalnych). Aby rozwiązać problemy polskiej szkoły, potrzebujemy likwidacji urzędniczego dogmatu o nieomylności w sprawach edukacji i konstruktywnej dyskusji z udziałem wszystkich zainteresowanych. A także wspólnego poszukiwania rozwiązań i wprowadzania zmian, gdyż nic się nie zmieni, jeśli zabraknie współpracy urzędników oświatowych z nauczycielami, rodzicami i innymi osobami oraz instytucjami, którym leży na sercu poprawa jakości w edukacji. A jeśli nic się nie zmieni w polskiej szkole, przegramy wszyscy.

Zapraszam do lektury. Publikacja jest bezpłatna, dostępna jest w Edustore.eu i przygotowana została w formatach ePUB oraz PDF. Można ją także czytać na urządzeniach mobilnych poprzez bezpłatną aplikację Edustore na iPady/iPhone do pobrania w iTunes (już w sierpniu także na urządzenia z systemem Android).

Jak czytać pliki ePUB?

Na komputerze:

Jest to możliwe i bardzo wygodne m. in. w przeglądarce Firefox z zainstalowanym dodatkiem EPUBREADER. Krótka instrukcja: otwieramy (lub instalujemy na komputerze) Firefoxa, klikamy na ten link do dodatku EPUBREADER, instalujemy go w kilka sekund, ponownie otwieramy przeglądarkę. Zgrany na dysk plik otwieramy w Firefoxie klikając w zakładkę Plik i wybierając opcję Otwórz plik... Po otwarciu ustawiamy opcje wyglądu strony (w poziomie wygodniej).

Na urządzeniach mobilnych - rekomendowane czytniki plików ePUB:

  • iBooks dla urządzeń z systemem iOS (Apple) - wgrywamy przez iTunes lub otwieramy bezpośrednio przez wspomianą wyżej aplikację Edustore (uprzednio wgrywając apkę iBooks z AppStore jeśli nie mieliśmy jej zainstalowanej), 
  • Cool Reader w wersji 3.1.2-27 lub wyższej dla urządzeń z systemem Android (włączone wbudowane style dokumentu) - pobieramy plik na urządzenie i otwieramy w programie do czytania ePUBów.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

(artykuł na licencji Creative Commons CC-BY)

Komentarze (7)
This comment was minimized by the moderator on the site
Lektura jest fascynująca, chwilami porażająca. Wszystkie postulaty są słuszne, piękne i sprawiedliwe ?
- "I co dalej ? Na jakie pytanie szukamy odpowiedzi ? Jaki problem chcemy rozwiązać ?"
- Problem wydaje się oczywisty: jak wcielić słuszne...
Lektura jest fascynująca, chwilami porażająca. Wszystkie postulaty są słuszne, piękne i sprawiedliwe ?
- "I co dalej ? Na jakie pytanie szukamy odpowiedzi ? Jaki problem chcemy rozwiązać ?"
- Problem wydaje się oczywisty: jak wcielić słuszne postulaty w życie ? Mądrej odpowiedzi udziela w podsumowaniu Mariusz Zawodniak:
"Możemy zatem spisywać hasła i postulaty – i zapewne powinniśmy to robić – ale żaden spis powszechny nie zmieni naszych szkół, a nawet nie będzie miał dla nich większego znaczenia (poza tym, że zgromadzi kolejne zasoby opisów i uwag), jeśli zarządzający oświatą nie uznają publicznego debatowania o szkolnictwie za wartość samą w sobie – i jeśli nie otworzą się na nią. Zarządzający oświatą mogliby jednak nie tylko współtworzyć ową przestrzeń dyskursywną, ale nawet ją organizować, wychodząc z założenia – zresztą o dość dużej politycznej nośności – że publiczne dyskusje o edukacji to edukacja w najczystszej postaci!"
Wygląda na to, że doszliśmy do paradoksu: potrzebujemy debaty poświęconej potrzebie uruchomienia debaty !

Zatem stawiam kolejne "I co dalej ? Jaki problem chcemy rozwiązać ?"
- Problem wydaje się oczywisty: jak uruchomić owe publiczne debaty ? kto to może zrobić ? gdzie ? w jaki sposób ?
- Propozycja wydaje się oczywista: niech ci, którzy piszą słuszne, mądre i piękne postulaty zadziałają razem, wspólnie, zgodnie. Publikowanie postulatów to za mało. Potrzebna jest grupa ludzi, która wymusi i zmusi, nagłośni, zrobi szum i hałas. Żadna poważna zmiana w przestrzeni społecznej nie dzieje się po cichu i delikatnie. Żadna poważna zmiana kulturowa nie może dokonać jedynie poprzez pisanie i publikowanie postulatów przez pojedynczych ekspertów. Festiwal postulatów trwa już ponad dwadzieścia lat - bezskutecznie. Czy nie zastanawia Was dlaczego ? Potrzebne jest działanie zbiorowe - tak jak to było zawsze w historii. Czy są wśród nas chętni do działań zbiorowych ? "Czy potrafimy uruchomić mądry i skuteczny lobbing ?"
More
Wiesław Mariański
This comment was minimized by the moderator on the site
A czy nie można było tak po prostu udostępnić PDF ?
W czym byłby problem?
Jeśli publikacja jest bezpłatna, to po co utrudniać potencjalnym czytelnikom jej przeczytanie i zniechęcać koniecznością instalowania specjalnej aplikacji do czytania ?


Gombro...
A czy nie można było tak po prostu udostępnić PDF ?
W czym byłby problem?
Jeśli publikacja jest bezpłatna, to po co utrudniać potencjalnym czytelnikom jej przeczytanie i zniechęcać koniecznością instalowania specjalnej aplikacji do czytania ?


Gombrowicz, "Iwona księżniczka Burgunda":
Król: Szambelanie, co robisz?
Szambelan: Utrudniam.
Król: Utrudniasz?
Szambelan: Siadanie na przykład. Trudniej usiąść, gdy fotel tak stoi.
More
xs
This comment was minimized by the moderator on the site
Czy Pana postulat postuluje postulat zbiorowy?
Aleksander Lubina
This comment was minimized by the moderator on the site
Zdecydowanie tak. Potrzebna jest stała grupa nacisku. Potrzebna jest grupa uruchamiająca debatę, prowokująca, nagłaśniająca. Mamy do czynienia z paradoksem: trudno znaleźć zwolenników obecnej szkoły i obowiązującego systemu edukacji ? Ale gdzie...
Zdecydowanie tak. Potrzebna jest stała grupa nacisku. Potrzebna jest grupa uruchamiająca debatę, prowokująca, nagłaśniająca. Mamy do czynienia z paradoksem: trudno znaleźć zwolenników obecnej szkoły i obowiązującego systemu edukacji ? Ale gdzie są jego przeciwnicy ? Paradoksalnie, ministrowie i urzędnicy MEN (zwłaszcza po odejściu z MEN) głoszą postulaty reformatorskie.
ONI - ministrowie, urzędnicy i stratedzy oświatowi - widzą potrzebę zmian, ale nie są w stanie ich uruchomić. ONI potrzebują siły-ruchu obywatelskiego, która ich do tego sprowokuje i zmusi.
More
Wiesław Mariański
This comment was minimized by the moderator on the site
Napisałem komentarz do tego w Osi Świata, więc tu też wkleję...

Zamiast się ucieszyć… zaczyna się od narzekania. To tak bardzo polskie. Bo nie zostało podane na tacy? Tak jak JA lubię? Właśnie dlatego stoimy w miejscu z edukacją, bo każdy mówi: ma...
Napisałem komentarz do tego w Osi Świata, więc tu też wkleję...

Zamiast się ucieszyć… zaczyna się od narzekania. To tak bardzo polskie. Bo nie zostało podane na tacy? Tak jak JA lubię? Właśnie dlatego stoimy w miejscu z edukacją, bo każdy mówi: ma być tak, jak ja lubię… Proszę wybaczyć, ale to moim zdaniem dość niepoważne podejście do życia.

Publikujemy w formacie ePUB z kilku względów. Bo TANIEJ I SZYBCIEJ (bo wydajemy wszystko a własnych środków i poświęcamy własny czas, za który nam nikt nie płaci, a przygotowanie ładnej publikacji w PDF to większy nakład finansowy), a także bo LEPIEJ SIĘ CZYTA na różnych urządzeniach elektronicznych, gdyż tekst dopasowuje się do wielkości ekranu – wypełnia czcionką tej samej wielkości całe dostępne miejsce (za to PDF czytany na małym ekranie jest kompletnym nieporozumieniem, a zapewniam, wiele osób czyta też w smartfonach). Rezygnacja z PDF jest świadomym wyborem, a nie zaniechaniem.
More
Marcin Polak
This comment was minimized by the moderator on the site
Lubię ten tekst: "Wróbelek i samuraj"
Zbrojny i groźny z kolejnej wojny konno w strony rodzinne wracał
do domu samuraj uznojony. Zmarszczył czoło, nasrożył brew, spojrzał przenikliwie i zagrzmiał: „Cóż ty to nogi tak wyciągasz? Ducha wyzionąłeś?...
Lubię ten tekst: "Wróbelek i samuraj"
Zbrojny i groźny z kolejnej wojny konno w strony rodzinne wracał
do domu samuraj uznojony. Zmarszczył czoło, nasrożył brew, spojrzał przenikliwie i zagrzmiał: „Cóż ty to nogi tak wyciągasz? Ducha wyzionąłeś? Czy pod kopytami śmierci szukasz?
Albowiem na środku wiejskiej drogi w kurzu leżał sobie na plecach podparty skrzydłami wróbelek. A nóżki wyciągał w kierunku palącego słońca, jakby już padół ten ziemski opuścił był.
Wróbelek spojrzał i odrzekł: „Nie przeszkadzaj proszę, podtrzymuję niebo, żeby nam na głowy nie runęło.”
Wojownik uśmiechnął się, roześmiał dobrotliwie, podrapał po owłosionej dłoni, pokiwał dobrodusznie głową. „oj ptaszyno, ptaszyno, próżność twoja większa, czy głupota. Tymi chudzinkami niebo podtrzymujesz? No, no, no.
Ptaszek filuternie puścił oko do samuraja i szepnął: „Każdy robi, co może.”
More
Aleksander Lubina
This comment was minimized by the moderator on the site
Abstrahując od kosztownego formatu PDF vs taniego ePUB, przekonał mnie Pan, że założenie sobie konta w sklepie internetowym, podanie mu swoich danych, akceptacja regulaminu (którego nie da się nawet przeczytać przed podaniem danych) i przejście...
Abstrahując od kosztownego formatu PDF vs taniego ePUB, przekonał mnie Pan, że założenie sobie konta w sklepie internetowym, podanie mu swoich danych, akceptacja regulaminu (którego nie da się nawet przeczytać przed podaniem danych) i przejście procedury zakupowej, by przy kasie zapłacić 0zł jest prostsze, szybsze i tańsze od kliknięcia w link bezpośrednio do pliku jaki mógłby być podany w tekście artykułu.
Ale nie jest.
More
xs
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie