Jakich pilnych zmian potrzebuje polska szkoła?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Debata na temat polskiej edukacji budzi wielkie emocje wśród ekspertów, nauczycieli, rodziców, polityków (pisaliśmy wczoraj o zwiększonym zainteresowaniu mediów tym tematem). Spoglądając wstecz na historię reform, niejedna osoba zadaje sobie pytanie, czy przypadkiem nie kręcimy się w koło, nie znając celu, do którego zmierzamy.(C) Fotolia.com

Patrząc na wieczne oświaty reformowanie i ciągle pojawiające się nowe, nierzadko niespójne i nieprzemyślane pomysły, wyjaśnienia, odkręcenia, przykręcenia itp., można naprawdę się pogubić. A nawet zdenerwować się, że te same sprawy ciągle wracają i mimo zaangażowania środków budżetowych i unijnych, liczonych w setkach milionów złotych, nadal w powszechnym odczuciu nie ma poprawy w oświacie. Gdyby ktoś zechciał opisać historię zmian w polskiej szkole w ostatnich dwudziestu latach, pewnie dobrym tytułem dla tego dzieła byłoby „W poszukiwaniu straconego czasu“, jak tytuł słynnej powieści Marcela Prousta.

Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest moim zdaniem brak odpowiedniej komunikacji. Komunikacja jest procesem wielowymiarowym i zakłada współuczestnictwo w dyskusji, a w przypadku szkolnictwa - także we wspólnym poszukiwaniu rozwiązań dla poprawy jakości nauczania w szkołach. Argument o braku komunikacji pojawia się w głosach ekspertów, których zapytaliśmy o najważniejsze postulowane zmiany w polskiej szkole.

Prezentujemy dziś bardzo ważną e-publikację pt. „Jakich pilnych zmian potrzebuje polska szkoła? Propozycje ekspertów“, którą przeczytać powinien każdy, kto chce reformować polską oświatę. Nie wyłączając ministrów byłych, obecnych i przyszłych. Jest to oryginalna próba określenia katalogu i hierarchii potrzebnych zmian w polskiej edukacji (szeroko rozumianej).

Dwudziestu ekspertów wielu dziedzin, w różny sposób związanych z edukacją (a dokładnie 20 indywidualnych ekspertów i jeden zbiorowy głos super-eksperta, czyli wspólny głos blisko 150-osobowej zamkniętej grupy facebookowej Superbelfrzy RP, stanowiącej unikalną nieformalną społeczność aktywnych nauczycieli i edukatorów), w różny sposób związanych z edukacją, poproszono o sformułowanie 10 postulatów dotyczących pilnych zmian w polskiej edukacji. Następnie mieli oni ułożyć je w hierarchii ważności i rozwinąć trzy najważniejsze w formie krótkiej wypowiedzi. Celowo starano się w żaden sposób nie kierunkować i nie ograniczać ekspertów poprzez formułowanie lub sugerowanie jakichkolwiek kryteriów i obszarów. Eksperci nie musieli się także ograniczać do obszarów własnych kompetencji, formalnych czy też praktycznych. Za nadrzędną wartość uznano możliwość zgromadzenia w jednym dokumencie ważkich przemyśleń na temat polskiej edukacji osób reprezentujących różne dziedziny wiedzy, różnorodne kompetencje, doświadczenia, poglądy i punkty widzenia. Czytelnik może samodzielnie sięgnąć do treści wypowiedzi eksperckich, aby poznać zgłaszane przez poszczególne osoby postulaty.

Są tu zgromadzone postulaty różnego rodzaju i różnej wagi, ale wszystkie zawierają propozycje konkretnych zmian. Publikacja ta jest zaproszeniem do debaty, jakie wysyłamy do rządzących polską oświatą na wszystkich poziomach decyzyjności (także w samorządach lokalnych). Aby rozwiązać problemy polskiej szkoły, potrzebujemy likwidacji urzędniczego dogmatu o nieomylności w sprawach edukacji i konstruktywnej dyskusji z udziałem wszystkich zainteresowanych. A także wspólnego poszukiwania rozwiązań i wprowadzania zmian, gdyż nic się nie zmieni, jeśli zabraknie współpracy urzędników oświatowych z nauczycielami, rodzicami i innymi osobami oraz instytucjami, którym leży na sercu poprawa jakości w edukacji. A jeśli nic się nie zmieni w polskiej szkole, przegramy wszyscy.

Zapraszam do lektury. Publikacja jest bezpłatna, dostępna jest w Edustore.eu i przygotowana została w formatach ePUB oraz PDF. Można ją także czytać na urządzeniach mobilnych poprzez bezpłatną aplikację Edustore na iPady/iPhone do pobrania w iTunes (już w sierpniu także na urządzenia z systemem Android).

Jak czytać pliki ePUB?

Na komputerze:

Jest to możliwe i bardzo wygodne m. in. w przeglądarce Firefox z zainstalowanym dodatkiem EPUBREADER. Krótka instrukcja: otwieramy (lub instalujemy na komputerze) Firefoxa, klikamy na ten link do dodatku EPUBREADER, instalujemy go w kilka sekund, ponownie otwieramy przeglądarkę. Zgrany na dysk plik otwieramy w Firefoxie klikając w zakładkę Plik i wybierając opcję Otwórz plik... Po otwarciu ustawiamy opcje wyglądu strony (w poziomie wygodniej).

Na urządzeniach mobilnych - rekomendowane czytniki plików ePUB:

  • iBooks dla urządzeń z systemem iOS (Apple) - wgrywamy przez iTunes lub otwieramy bezpośrednio przez wspomianą wyżej aplikację Edustore (uprzednio wgrywając apkę iBooks z AppStore jeśli nie mieliśmy jej zainstalowanej), 
  • Cool Reader w wersji 3.1.2-27 lub wyższej dla urządzeń z systemem Android (włączone wbudowane style dokumentu) - pobieramy plik na urządzenie i otwieramy w programie do czytania ePUBów.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

(artykuł na licencji Creative Commons CC-BY)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie